LIVE: Imodium navázali na tradici Bytového turné, vzpomínali i na Wabiho Daňka

Vydáno 07.04.2018 | autor: Hana Bukáčková

Před měsícem získali Imodium za svoji aktuální desku Element třetí místo v kategorii Album roku v anketě Žebřík. Kapela nelení a než vyrazí na letní festivalové štace, naplánovala si už jedenáctý ročník svého tradičního Bytového turné.

LIVE: Imodium navázali na tradici Bytového turné, vzpomínali i na Wabiho Daňka LIVE: Imodium navázali na tradici Bytového turné, vzpomínali i na Wabiho Daňka

IMODIUM
BYTOVÉ TURNÉ
6. 4. 2018

Je tomu rok a půl, co se Imodium dušovali, že jedou na poslední Bytové turné. Naštěstí se věci změnily a na popud frontmana Thoma Frödeho ohlásili v půlce ledna další ročník. Ze sedmdesáti přihlášených vybrali čtrnáct míst, na která se rozjeli za svými fanoušky. Čtyři z nich jsme navštívili spolu s nimi.

LIVE: Imodium za sebou mají desátý ročník bytového turné. Možná byl poslední

Samotný vývoj "Byťáku" vnímá Thom následovně: "Dost souvisí s počtem přihlášek. Letos jich přišlo opravdu dost i s tím, že to všichni znají a není to nic nového pod sluncem. Dospěli jsme k názoru, že lidi s námi zestárli, není jim patnáct, ale třicet jako nám. Tenkrát to museli řešit s rodiči, zda si pozvou partu nějakých hejsků k sobě domů. Kdežto teď si nás zvou lidi v podobném věku, bydlí ve svým a nemusí se nikoho ptát. Publikum zestárlo, je to celkově takové uvolněnější a bez obav."

V minulosti se turné po bytech odehrávalo vždy v podzimním či vánočním období. Letos udělali Imodium výjimku a vyrazili na jaře. To se odráží na pozitivní náladě. Aby novinek nebylo málo, kvůli velkému zájmu přidali jeden den navíc, odstartovali čtvrtkem a místo třídenního turné vyrazili na čtyřdenní. Způsob vybírání repertoáru se vrátil do starých kolejí. Písně tentokrát nevolili fanoušci jako posledně, ale kapela si připravila pro všechny zastávky stejný program. Setlist obsahoval víceméně kombinaci skladeb z posledních dvou desek Element a Valerie, konkrétně to byly Divoká řeka, Valerie, Válka a mír, Jsou první, jsou silný, Břehy, Rosa na kolejích jako vzpomínka na loni zesnulého Wabiho Daňka a Nad Berlínem.

RECENZE: U kapely Imodium plameny nezhasly. Element je jejich nejvyzrálejší i nejrockovější deska

Jelikož druhý den atypického turné byl nabitý, vyrazili jsme na štaci už v dopoledních hodinách. Dobrá nálada z předchozího dne panovala již při odjezdu a vydržela po celý den. Oproti některým jiným formacím, kde si jednotlivec v autě dělá co chce, drží parta při sobě a cesta je prošpikována kapelním humorem.

PO BYTECH I PO TERASÁCH

Počasí přálo a první dvě zastávky z nabitého druhého dne se konaly venku na "sluníčku" na zahradních terasách v Říčanech a Přistoupimi, třetí štací byla tělocvična základní školy v Českém Brodě a druhý den hraní zakončili muzikanti v pražských Hájích. Na všech místech čekali natěšení fanoušci, kteří se nemohli dočkat příjezdu svých "miláčků" s bohatým občerstvením, které měli přichystané. Kdo by čekal všude samé řízky, byl by na omylu. Kreativita a připravenost hostujících nebrala mezí.

Thom Fröde (Imodium) interview: Jsem rád, že jdeme proti proudu

Jako první přišel na řadu rodinný domeček v Říčanech, který obýval pár Kuba s Anetou. Na koncert dorazil i Jakubův bratr. Ten den to bylo nejmenší publikum, pro které se hrálo, avšak to v ničem neubralo na zážitku. Skupina nečekaně krom tradičního dárku v podobě nejmenované kořalky na cestu dostala atypickou sbírku básniček spíše depresivního charakteru, které napsal sám hostitel. Na základě tohoto dárku se odvíjela i následná debata zaměřená na nepříliš pozitivně laděná témata.

Oproti tomu v Přistoupimi čekala početnější skupinka složená z několika generací, která patřila jejich věrnému fanouškovi Ondrovi Bělohlávkovi. I přesto, že je odkázán na invalidní vozík, pravidelně objíždí koncerty českých kapel a je velký fanda domácí muziky. Jeho rodina připravila i stylovou navigaci ve formě plakátů a směrovek. Ondra se projevil také jako velký znalec textů, když "napovídal" při výpadcích. Nejsilnější ale byla reakce jeho dědy, který při vzpomínce na Wabiho Daňka neudržel slzy.

Do Přistoupimi (i večer na pražskou zastávku) přijel za Imodiem kamarád kytarista Láska, který hrával v Ovoci - a připojil se k nim. Po koncertě došlo i na fotbalový zápas mezi týmy sestavenými z hudebníků a místních dětí. O zajímavou podívanou tak nebyla nouze.

POSEDMÉ U STEJNÝCH HOSTITELEK

Český Brod byl za rohem a holky Kottovy nemusely dlouho čekat. I když se Imodium snaží měnit zastávky, občas se stane, že někde se objeví podruhé či potřetí. Děvčata ale drží primát - kapela k ním jako k jediným zavítala již posedmé. Čekal na ně speciálně udělaný tématický dort a stěna složená z fotografií z předchozích zastavení. To první se datuje do roku 2007, takže došlo i na vzpomínání.

Poslední zastávka proběhla u Filipa alias Švába, který čekal s nejpočetnějším publikem složeným z patnácti tváří. Vystoupení bylo jen třešničkou na dortu za našlapaným koncertním maratonem, který bude mít pokračování ještě v sobotu a v neděli.

A jak to bude s "byťákem dál"? "Kdykoliv to půjde, pojedeme ho znovu. Dnes to bereme jako pánskou jízdu, krom nás jedou ještě můj tatínek, Arnold a Jarda. Je to vzpomínání na staré časy, kdy jsme začínali, na doby, kdy Arnold byl náš řidič, táta tourmanažer a Jarda náš první opravdový manažer. Proto se jednou za rok rádi sejdeme a užijeme si prodloužený víkend. Princip je přitom furt stejný. Krom fanoušků myslíme na sebe a děláme si to hezký. Bytové turné tedy pro nás znamená držení staré party," říká Thom s dodatkem, že "Turné bude trvat do té doby, do kdy ho budou chtít všichni zainteresovaní znovu absolvovat." Neberou to ale stereotypně. "Všude se bavíme tím, že vymýšlíme různé mystifikace. Na prvním místě zabavujeme a překvapujeme sebe a pak i lidi, kteří nám to dost žerou. Ale pokaždé je to jiný. Nebereme to jako práci, ale zábavu," dodává Fröde.

A co je čeká na podzim po nabité festivalové sezóně? "Měli jsme v plánu jet po třech letech akustické turné, ale nakonec jsme to odsunuli na jaro 2019, protože pojedeme šňůru s Portless. Přišla nám nabídka, která se neodmítá." Nejčerstvější zprávou je ta, že poprvé v jejich historii se chystá společný tour song, který by měl vyjít ještě před festivalovou sezónou.

Text a foto: Hana Bukáčková

Témata: Imodium, Thom Fröde, Element, Bytové turné, Wabi Daněk, Portless

5,00