Vydáno 26.03.2017 | autor: Daniel Maršalík

Koncertní premiéra Macy Gray v Brně dopadla lépe než její předešlá vystoupení v našem hlavním městě. I když hlasově na tom není zpěvačka nejlépe, celkově působila mnohem svěžejším dojmem.

LIVE: Jazz a Brno Macy Gray sluší, i když její hlas už není co býval Jazz a Brno Macy Gray sluší. Foto: Karel Prchal

MACY GRAY
SONO CENTRUM, BRNO
25. 3. 2017

Aktuální koncerty Macy Gray jsou součástí Stripped Tour, na které propaguje svou již desátou desku Stripped. Ta je na rozdíl od předchozích alb zcela jazzová a obsahuje i zpěvaččiny největší hity právě v úpravách pro tento žánr. A v jazzový klub se proměnilo i brněnské Sono Centrum. Tomu odpovídala také úprava jeviště - každý ze čtveřice doprovodných muzikantů měl ve svém sektoru krásnou "obývákovou" lampu, a když došlo na jeho sólo, světla pohasla a daného muzikanta ozářil světelný kužel, který jasně značil, kdo si právě zaslouží pozornost.

FOTOREPORT: Macy Gray svým nezaměnitelným chraplákem okouzlila brněnské Sono centrum

Před brněnským koncertem Američanka už třikrát vystupovala v Praze a pokaždé zanechala rozporuplný dojem. Často působila zmateně a divák se jen mohl domnívat, jaká povzbuzovadla požila. Příliš mezi písněmi mluvila a mnohdy byla opravdu vtipná, někdy ale jejím monologům chyběla pointa. Celkově koncerty zachraňoval její specifický hlas a kvalitní písně. V Brně se představila jiná Macy. V první polovině koncertu téměř nemluvila a soustředila se na svůj pěvecký úkol.

Pořád je to čertík vystřelený z krabičky, ale zdálo se, že chod večera má mnohem více pod kontrolou. Nutno ale také dodat, že její hlas hodně utrpěl. Tytam jsou vyšší polohy, které ještě před pár lety v SaSaZu s poklidem dávala a zněla jako ze studiové nahrávky. Přesto celkový dojem z Brna převyšuje všechna její pražská vystoupení. A možná se na výsledném dojmu podílí z velké části i brněnské Sono, s nímž pražské SaSaZu nelze srovnávat. Tak kvalitní koncertní prostor je v Praze snad jen Forum Karlín. Jenže Sono svou "velikostí" dokáže vytvořit mnohem intimnější spojení mezi umělcem a posluchačem.

Největší hity si Macy Gray nechala samozřejmě na konec, a tak první písní, která rozproudila početné publikum, byla coververze od Radiohead Creep. Předělávek na koncertě zaznělo víc. Svou Sexual Revolution přetavila do Da Ya Think I'm Sexy? od Roda Stewarta, zazněl tako kousek písně Boba Marleyho a posledním přídavkem byla slavná My Way Franka Sinatry.

JAKO MOŘSKÁ PANNA

Lidé samozřejmě čekali nejvíc na I Try a Sweet Baby, kde Američance se zpěvem hodně pomohli. Macy Gray chtěla, aby publikum zazpívalo refrén novinky Annabelle, ale více slov v angličtině se pro české publikum jevilo jako nepřekonatelný jazykolam. Ačkoliv to nedopadlo dle zpěvaččiných představ, pochválila nás a ocenila aspoň chabý pokus o chorál.

Macy Brňany dostala svým úsměvem, sympatickou komunikací, ale i svým outfitem. Každou polovinu koncertu odzpívala v jiné róbě a na přídavky si vzala upnuté zlaté šaty, které se u nohou značně rozšiřovaly, takže v nich vypadala jako mořská panna. A jak je u Macy Gray pravidlem, nemohla chybět její boa.

Doba, kdy Američanka prodávala sedm milionů kusů jediného alba, je dávno pryč, přesto nemá smysl ji odepisovat. Své kouzlo má stále a vydrží-li ji disciplína, může kvalitně koncertovat ještě mnoho let. Hitů má ve své diskografii mnoho a na všechny nedošlo ani v Brně. Celkově lze konstatovat, že jazz Macy sluší.

text: Daniel Maršalík, foto: Karel Prchal

Témata: Macy Gray, jazz, Sono centrum, koncerty

4,00