LIVE: Maďarsko je nejlepší ve třech věcech: Guláš, Rubikova kostka a Sziget

Vydáno 19.08.2016 | autor: Alena Bílková

... Toť citace Maďara uvádějícího operetu na operní scéně. I takové věci zažijete na Szigetu, který příští rok oslaví čtvrtstoletí. Do něj vstoupí se vzpomínkou na další rekordní ročník, ročník 2016. Letos ostrov hostil skoro půl milionu návštěvníků z více jak 100 zemí světa. Čtěte o světových interpretech i výjimečné atmosféře.

LIVE: Maďarsko je nejlepší ve třech věcech: Guláš, Rubikova kostka a Sziget Muse ani na Szigetu nezklamali. Foto: Rockstar Photographers

SZIGET
ÓBUDAI, MAĎARSKO
10. - 16. 8. 2016

Být sedm dní na festivalu, který žije od deváté do páté ranní, zní jako šílenství. Na jednu stranu to opravdu zničující bláznovství je, na stranu druhou - kdo by nechtěl strávit týden v mixéru skvělé muziky, přátelských lidí nejrůznějších národností a škály všemožných forem umění?

LIVE: Sziget, Glastonbury východní Evropy, je zahájen! Na úvod se předvedli Die Antwoord i The Chemical Brothers

Na Szigetu opravdu narazíte na mnohé. Na nový cirkus z Austrálie i na pojízdnou pouť jak vystřiženou z 18. století, kde vám Maďarka vyvěští, jestli jste šťastní, zamilovaní nebo jestli jste guláš. Především tam pak ale pravděpodobně pojedete kvůli muzice.

PLAYBACKOVÁ RIHANNA, VÝTEČNÁ SIA

První příčky line-upu Szigetu zaplňují interpreti, kteří mnohé milovníky hudby mohou odradit, ale přilákají na festival statisíce lidí toužících se prostě bavit. Začněme Rihannou. Zpěvačkou, která se zmohla maximálně na to, aby zatancovala. Že nezpívá bez playbacku, se ani nesnažila předstírat, když si uprostřed sloky odtáhla mikrofon od úst až kamsi za záda a hlas zněl zázračně dál. Když pak hrála hity, jež na nahrávkách zpívá s takovými hvězdami, jako je Eminem, zmohla se jenom na krátké ukázky a celkově zanechala dojem největšího trapasu festivalu. Od kolegů Davida Guetty a Hardwella jsme ten trapas alespoň čekali. Kluci úspěšně hledali celý set tlačítko "play" a povzbuzovali davy zvyklé na jeden beat z domácí diskotéky.

Ale jak už bylo naznačeno - takoví interpreti v podstatě zaplatí ty kvalitnější. Naprostým opakem Rihanny se stala světová Sia, na niž v Česku zatím marně čekáme. Nutno dodat, že by se nám možná měla vyhnout obloukem. Její show založená na tom, že stála celý koncert v pozadí téměř neviditelná, zatímco dala přednost třem tanečníkům moderního baletu a pantomimy, aby přenesli výraz jejích písní na jeviště, se dočkala u mnoho lidí nepochopení.

Ano, chyběla kapela a kreace tanečníků byly pro oči vzdálenějších diváků předtočené, přesto tato první dáma současného popu dokázala zcela netradiční kousek - dostala alternativní umělecký žánr, jakým je výrazový tanec, před oči statisíce diváků. A to není málo. Že předvedla bohatý repertoár od Breathe Me až po hity, které současně bourají rádia, je pak samozřejmostí. V kontextu její tvorby dával její antiegoistický přístup naprostý smysl.

Izraelští fanoušci ženou Siu před soud. Koncert prý odflákla a napálila je

MUSE TENTOKRÁT BEZ POMPY

Další velké jméno festivalu, o jehož kvalitách se naštěstí nepochybuje, představovali Muse. Oproti jejich megalomanským stadiónovým show se na festivalu tradičně zaměřili na nejbouřlivější výběr skladeb a čirost písní bez nákladných vizuálních příkras. Bellamy snad poprvé zpíval Madness bez kamery před obličejem a laserových brýlí, a ukázal, že i při téměř prostém odehrání má jejich tvorba sílu. Vynikly tak momenty, kdy po předních řadách "střílel kytarou", nebo záběry na jeho odloženou stříbrnou kytaru splývající s metalickým klavírem, za který usedl pouze jednou. "Sziget, you were fucking amazing," uzavřel show Dom, ačkoli Muse takovými slovy vždycky šetří.

LIVE: Muse si v Praze na otáčivém pódiu opět vybojovali titul: Nejlepší koncertní kapela současnosti

Obrovským jménům pravidelně sekundují ta alternativní, na která se hudební milovníci těší stejnou měrou. The Last Shadow Puppets, jako náhradníci těžko dosažitelných Arctic Monkeys, dostáli svého jména se správnou dávkou britské přidrzlosti a vřelého bratrství, jako to umí i The Libertines. Noel Gallagher - také pohrobek mega slavné kapely  - si oproti TLSP vypůjčil i to nejlepší od svých domácích Oasis a udělal dobře. Bloc Party doložili, že jejich nový materiál nepokulhává za starým a Kaiser Chiefs se stali svým sympatickým a živým projevem pozitivním překvapením festivalu. Poctiví folkaři The Lumineers přislíbili, že se na jejich vystoupení v Česku můžete těšit a o Naughty Boy si dál nechat zdát.

Pojmy jako Chvrches, Aurora nebo M83 sloužily jako opakování po úspěšných letošních vystoupeních na tuzemských festivalech a opět přesvědčily, že i naši promotéři umějí zavadit o pojmy mezinárodní úrovně a neustrnuli někdě v bahně akcí typu České hrady.

JAKE BUGG A THE NEIGHBOURHOOD MÍŘILI I DO ČESKA

Zhruba ve stejné době, kdy se odehrával Sziget, do Česka přijeli i tam účinkující Jake Bugg a The Neighbourhood. Jake Bugg na hlavní scéně statisícového Szigetu exceloval novými tanečními songy, zatímco v Trutnově se postavil doslova pár mohykánům. The Neighbourhood se v Česku údajně také nedařilo, čemuž po koncertu v obrovském stanu v Budapešti, kde si i jako hezouni zachovali přesvědčivou sarkastickou, osobitou černobílou tvář zahalenou do tuny dýmu, těžko věřit.

Moc se na Szigetu bohužel nevytáhli Crystal Castles. Zvlášť po výměně zpěvačky se těšili nadměrné zvědavosti, za neúspěch však nemohla tato změna, ale přebasovaný zvuk a absence zapamatovatelných melodických pasáži, kterými jejich uječená nakládačka dříve disponovala. Vrcholem elektroniky se v ranních hodinách stal bezpochyby projekt UNKLE.

Úsměvným příběhem, jak se dostat z ulice až na ta největší pódia, je příběh kapely Bohemian Betyars. Tento pouliční maďarský "hudební bordel" jsme mohli zahlédnout v ulicích Prahy, konkrétně na Staroměstském náměstí, před šesti lety provozující busking, aby dnes s ostny na hlavě a divokou gypsy muzikou požírali mikrofony na hlavním pódiu jednoho z nejgigantičtějších festivalů Evropy. I takové zážitky přináší jinak vyvoněný Sziget.

"Oslavujte lásku. Láska je odpověď a sounáležitost klíč," velel nad hlavami davu rastaman, když odpočítával vteřiny do pinwheel party. A měl pravdu. Návrat do dnes téměř nacistického Česka z festivalu, který se nestyděl za bannery "Refugees Welcome", nebyl zrovna vřelý.

Uvidíme se 9.- 16. srpna 2017. Na Ostrově Svobody, kde negativní energie nemá svoje místo.

#Sziget2017

text: Alena Bílková, foto: Rockstar Photographers