LIVE: Mark Lanegan ve své mistrovské podobě ohromil sedící Lucerna Music Bar

Vydáno 20.05.2016 | autor: redakce

Mark Lanegan si do pražského Lucerna Music Baru přivezl hned dva předskokany. Pro jednotlivá vystoupení posloužilo nezvyklé uspořádání prostoru - diváci totiž viděli koncerty Lyenna, Dukea Garwooda i mistra samotného vsedě. A odnesli si silný zážitek.

LIVE: Mark Lanegan ve své mistrovské podobě ohromil sedící Lucerna Music Bar Mark Lanegan v Praze potěšil fanoušky. Foto: Lucie Levá

MARK LANEGAN, LYENN, DUKE GARWOOD
LUCERNA MUSIC BAR, PRAHA
19. 5. 2016

Prvním supportem byl belgický písničkář Lyenn. K němu můžeme snad říci jen to, že neznalec hlavní hvězdy mohl snadno propadnout strachu z představy, že celý večer bude monotónní a snad i svým způsobem smutný. Slyšeli jsme několik písní, které si byly až na jednu ze závěrečných velmi podobné a jistou část publika nemusely v kontextu večera úplně uspokojit. Jiná část diváků však hlasitě aplaudovala, tudíž nutno říci, že existuje nějaký dobrý důvod, proč právě Lyenn doprovází Marka během jeho tour.

FOTOREPORT: Mark Lanegan přinutil Pražany sednout si na zadek

O druhý set se postaral londýnský umělec Duke Garwood, který má na svém kontě již několik alb a také hostující kariéru. Jako kytarista spolupracoval s Markem Laneganem na desce Blues Funeral z roku 2012 nebo na albu Black Pudding (2013), které je oficiálně vydáno pod jmény obou umělců.

Zvukem se Duke mnohem více blížil tomu "laneganovskému", což by se dle reakcí publika dalo považovat za jisté vysvobození od pomalé kytary k o pár stupňů rockovějším písním. Duke byl stejně jako Lyenn na podiu sám a působil sebevědomě. Setlist byl poskládaný z melodických balad i "svižnějších" kousků. Každý se po tomto výkonu těšil na příchod "Sv. Marka".

ŠKRÁBE JAKO STRNIŠTĚ A JE OHEBNÝ JAKO KŮŽE

Prostory byly upravené tak, aby poskytovaly možnost sezení pro striktně omezený počet diváků. Toto všechno kvůli způsobu, jímž letos Mark Lanegan předvádí svou tvorbu.  K barytonovému hlasu, někdy připodobňovanému Tomu Waitsovi, se přidaly tři další kytarové instrumenty, z nichž jeden držel právě Duke Garwood. Mark o D. K. kdysi řekl, že je jeden z jeho nejoblíbenějších umělců a společné nahrávání hudby považuje za jeden z nejlepších nahrávacích zážitků. Pro představu nám mohou pomoci také slova Matthewa Murphyho, který řekl: "Škrábe jako třídenní strniště, avšak je tak plný a ohebný jako měkká kůže."

Ve čtyřčlenném složení nám předvedli téměř dvě hodiny dlouhou show, během které jsme mohli slyšet písně z velmi rozmanité tvorby tohoto amerického umělce, ale i cover verze jiných hudebních formací, ve kterých Mark působil i nepůsobil. Jedním z coverů byla skladba od Napalm Beach (USA) - Holy Ground nebo Halo Of Ashes od kapely Screaming Trees (USA), kterou Mark spolu s jinými umělci zakládal.

LIVE: Temný písničkář Mark Lanegan vítězí obsahem nad formou

SÍLU SOUSTŘEDIL HLAVNĚ DO SVÉHO HLASU

Mezi první pětkou písní byly třeba One Way Street, The Gravedigger's Song nebo další z coverů Creeping Coastline Of Lights. Dále jsme slyšeli populární písně jako Judgement TimeLow či One Hundred Days. V přídavku došlo i na velmi populární I Am The Wolf nebo Bombed. Z coverů se v přídavku objevil Sinatrův počin Pretty Colors nebo nakonec již zmíněný Halo Of Ashes.

Koncert Marka se povedl a není divu, že i letos byly prostory před jeho podiem solidně naplněné. Předvedl se nám ve své mistrovské podobě, soustředěné především na jeho hlas. Nutno uznat, že tento koncept vystupování mu opravdu sedí. Pro zaryté fanoušky byla na programu také autogramiáda, kde bylo možné s Markem prohodit pár slov nebo si nechat na památku podepsat snad cokoliv.

Nazvučení všech koncertů bylo v naprostém pořádku, pro komfort sedícího publika bylo ve spodním patře zakázáno kouření a ochranka pečlivě upozorňovala diváky na zákaz používání blesku nebo nadměrné svícení telefonem.
Doufáme, že se k nám Mark zase brzy vrátí a předvede další podmanivou show.

Setlist: When Your Number Isn't Up, One Way Street, Creeping Coastline of Lights, Mirrored, The Gravedigger's Song, Holy Ground, I'll Take Care of You, Where the Twain Shall Meet, Torn Red Heart Judgement Time, Low, One Hundred Days, Deepest Shade, You Only Live Twice, On Jesus' Program. Přídavky: The River Rise, I Am the Wolf, Pretty Colors, Bombed, Halo of Ashes

text: Daniel Kopecký, foto: Lucie Levá

4,00