LIVE: Movits! v Praze názorně ukázali, jaké to je, když se spojí švédský rap se swingem

Vydáno 11.02.2016 | autor: redakce

Švédská swing-funk-rapová kapela Movits! se vrátila do České republiky, aby v Lucerna Music Baru představila své v pořadí čtvrté studiové album. A díky jejich originálnímu stylu se fanoušci rozhodně nenudili, i když místy mohli být i hlasitější.

LIVE: Movits! v Praze názorně ukázali, jaké to je, když se spojí švédský rap se swingem Movits! v Praze názorně ukázali, jaké to je, když se spojí švédský rap se swingem

MOVITS!
LUCERNA MUSIC BAR, PRAHA
10. 2. 2016

Přesně po dvou letech se Movits! vrátili do pražského Lucerna Music Baru. Mezitím stihli Česko navštívit na nově vzniklém Rock for People Europe a vydat nové album. Právě  desku They Tried To Bury Us, They Didn’t Know We Were Seeds představili v Praze v rámci své evropské tour.

FOTOREPORT: Švédové Movits! okouzlili Prahu svou rozmanitostí

Na poslední chvíli ohlášený předskokan DJ MikkiM měl pult zastrčen nenápadně v rohu a jeho hudbu lze stěží rozeznat od klasické předkoncertové background music. Movits! Lucernu nevyprodali, prostor před pódiem se však před koncertem zcela zaplnil. Publikum bylo zajímavě rozmanité, věkový průměr ale nikterak vysoký. V davu nechybí křehké slečny, hipsteři, anglicky mluvící cizinci i několik plochých kšiltů - v hudbě Movits! si každý najde to své.

Krátce po půl desáté přichází kapela na pódium. Hlavní zpěvák a frontman Johan Jivin' Rensfeldt vyhlíží zpoza černých brýlí, má vestičku a je ověšen extravagantním indiánským talismanem. Částečným zklamáním je "zautomatizovanost" živého vystoupení - místo bicích stojí mixážní pult, kytary tu nejsou žádné. Není se ale čemu se divit, základní sestava by vyžadovala ještě celou doprovodnou kapelu, aby mohla hrát písně živě přesně jako na studiových nahrávkách. Na druhou stranu je však vystoupení dechové sekce dostatečně autentické a živé. Saxofonista s trombonistou se bez znatelných obtíží během hraní pohybují po pódiu a uhýbají si sobě navzájem i rapujícímu zpěvákovi.

Zazněly písně z nového alba, stále téměř neznámého (k většímu povědomí by snad posloužily klipy, které doprovází největší hity na albech předchozích). Zpěvák po několika písních vyzval bratra, aby zahrál svou oblíbenou, rázem tedy přišlo úvodní pískání k Halvvägs, na které publikum bouřlivě reagovalo. Dav se v průběhu celého koncertu nejevil dostatečně rozpohybovaný, jak by to člověk zrovna u Movits! očekával. Může to být dáno snad jazykovou bariérou - na koncerty lidé chodí často proto, aby zpívali texty, které znají nazpaměť. U (tak bizarně znějící) rapované švédštiny je to ale poněkud obtížné. Ale snad právě v tom tkví originalita kapely.

Na pódiu to skupině jde znamenitě, zpěvák se každou chvíli přibližuje k objektivům a zdviženým nahrávajícím mobilům, v jeden okamžik si dokonce vzal od fanouška GoPro kameru a nahrával se nebo si zarapoval společně s maňáskem vypůjčeným z davu. Movits! zahráli několik spíše popových písní z nového alba, aby mohli sál vyzvat k tanci. Vše proložili notoricky známými skladbami a starými hity (Nitroglycerin, Sammy Davis Jr. atd.).

Při poslední písni Dans i Regnet publikum výrazně pookřává. Posléze kapela na symbolických několik vteřin mizí v backstage, jen aby se záhy vrátila s dosud nezahranými hity. Předlouhé pískání a skandování netřeba. Nah nah nah! potěší každého svým mezinárodně srozumitelným textem, přidávají se snad všichni. Do zákulisí se skupina odebrala ještě jednou, po návratu už ale došlo na skutečně poslední Fel Del Av Garden, proslavenou poté, co v roce 2009 (rok po vydání prvního alba Appelknyckarjazz) zazněla v americké veleshow Stephena Colberta. Publikum je konečně takové, jaké mělo být po celou dobu koncertu. Nikomu nevadí, že naživo zní snad jen zpěv (saxofon a trombon je přidávají až ke konci).

Kdyby se diváci takhle odvázali v průběhu celého večera, mohla být atmosféra ještě o něco lepší. Movits! se ale předvedli v dobrém světle. Snad jen až na občasný (half)playback.

text: Václav Melenovský, foto: Lucie Levá

4,00