LIVE: Nick Mason s kapelou Saucerful of Secrets ukázali v Praze nový pohled na ranou tvorbu Pink Floyd

Vydáno 26.07.2019 | autor: Vadim Kuskov

Hudebníci stárnou, jejich tvorba však nikoli. Mění se, přizpůsobuje se nové době, ovšem neztrácí svoji duši. Legendární Nick Mason a jeho nová kapela Saucerful of Secrets se rozhodli přepracovat rané písničky Pink Floyd. Dokázali, že nové verze padesát let starých songů mohou být originální a moderní.

LIVE: Nick Mason s kapelou Saucerful of Secrets ukázali v Praze nový pohled na ranou tvorbu Pink Floyd LIVE: Nick Mason s kapelou Saucerful of Secrets ukázali v Praze nový pohled na ranou tvorbu Pink Floyd

NICK MASON'S SAUCERFUL OF SECRETS
LUCERNA, PRAHA
25. 7. 2019

Prý to měla být dočasná záležitost: Nick Mason původně plánoval jen čtyři nostalgické koncerty pro potěšení britských fanoušků Pink Floyd. Ale jak se říká, člověk míní… Roční turné skupiny Nick Mason's Saucerful of Secrets se blíží ke konci a jejich neopakovatelnou show jsme mohli vidět i ve Velkém sále pražské Lucerny.

FOTOREPORT: Nick Mason přenesl Lucernu do šedesátých let. Zahrál písně z rané tvorby Pink Floyd

Pokud jste čekali další revivalovou kapelu, která hraje oblíbené písničky, jak je dobře známe, pak jste přišli na špatný koncert. Nick Mason totiž nechtěl založit další tribute band, když už jich po celém světě existuje tolik. Chtěl připomenout rané songy Pink Floyd, kterým se tak trochu vyhýbají Roger Waters a David Gilmour během svých sólových turné. A to bylo chytré řešení, protože skoro polovina skladeb ze setlistu je instrumentální, což znamená, že basista Guy Pratt a kytarista Gary Kemp nemusejí řešit, čí vokál mají napodobovat. A jestli vůbec mají. Vždyť si to stejně nikdo nepamatuje, že?

Koncert začal zkrácenou verzí Interstellar Overdrive, která nenápadně přešla do Astronomy Domine. Následovala Lucifer Sam, další skladba z debutového alba The Piper at the Gates of Dawn, která potěšila fanoušky svým nestárnoucím šedesátkovým vibem. Některým kouskům předcházely krátké úvody, vysvětlující historii jejich vzniku nebo důvod, proč se ocitly v setlistu. Pratt se přiznal, že písnička Remember a Day pro něj má zvláštní význam, protože ji napsal "dědeček jeho syna", tedy Richard Wright (Prattův tchán, pozn. red). Nick Mason uvedl, že Vegetable Man ve skutečnosti nikdy nebyla dokončena, a proto ji Pink Floyd nehráli na svých koncertech.

TOP 5 skvělých bubenických výkonů Nicka Masona v písních Pink Floyd

Kapela kreativně přistoupila k dramaturgii svého vystoupení: pomalé instrumentální tracky střídaly rychlé psychedelické songy. Energické See Emily Play a Bike navázaly na mystickou Set the Controls for the Heart of the Sun, která některé posluchače doslova uvedla do transu. Jeden starší návštěvník se dokonce rozhodl, že si na chvilku zdřímne. Skladby If a Atom Heart Mother byly spojeny dohromady. Šlo o trochu nečekané, avšak přirozené propojení. Bubny byly pochopitelně hlavní ozdobou celé show, což mohlo zmást některé věrné fanoušky, kteří si dobře pamatují originální znění zmíněných písní.

Základní část koncertu ukončila další instrumentální pecka One of These Days, která diváky natolik uchvátili, že se nechtěli smířit s koncem. Proto pískali a tleskali ještě několik minut, dokud se kapela nevrátila na scénu. Publikum čekal zajímavý přídavek - ještě jedna instrumentálka A Saucerful of Secrets, která dala název Masonově kapele, a Point Me at the Sky. Opravdu krásný závěr dvouhodinového setu.

Nick Mason a jeho kamarádi Saucerful of Secrets předvedli skutečně nezapomenutelnou show, která se po závěrečném koncertu ve Varšavě zapíše do dějin Pink Floyd. Na rozdíl od repertoáru nesčetného množství tribute kapel se Nick Mason's Saucerful of Secrets snažili reinterpretovat a zmodernizovat staré klasiky. Byl to odvážný krok, ale jak dobře víme, odvaha je základem kreativity.

Text: Vadim Kuskov, foto: David Webr

Témata: Nick Mason's Saucerful of Secrets, Pink Floyd, koncert, recenze, Lucerna, Praha

4,00