LIVE: Pavouci, jekot a pláč. Billie Eilish poprvé vystoupila v Praze

Vydáno 21.08.2019 | autor: Jan Trávníček

Jen tři dny před premiérou třetí řady seriálu 13 Reasons Why se v Praze představila zpěvačka, která se díky zařazení svého songu Lovely do jeho druhé série proslavila. Nebylo to samozřejmě jen zásluhou seriálu, ale má na tom nepochybně lví podíl. K teenegerům totiž mluví podobným jazykem jako ona sama.

LIVE: Pavouci, jekot a pláč. Billie Eilish poprvé vystoupila v Praze LIVE: Pavouci, jekot a pláč. Billie Eilish poprvé vystoupila v Praze

BILLIE EILISH
O2 ARENA, PRAHA
20. 8. 2019

Pokud jste její jméno dosud neslyšeli, gratulujeme, jste oficiálně staří. V posledních měsících bylo jí a jejím hiphopovým beatům zabalených do temně syntetického popu těžké uniknout. Jelikož během pár minut vyprodala nejprve Forum Karlín a po obrovském nátlaku fanoušků proti původním plánům přesunula show do O2 areny, kterou vyprodala rovněž velmi rychle, nebyli pořadatelé nuceni dělat nějaké promo a o koncertu informovat.

Fenomén Billie Eilish: Zpěvačka, která z ničeho nic patří mezi nejslavnější teenagery planety. Jak se to stalo?

Hudební publicisté ale přesto zásobovali časopisy i internet dalšími a dalšími profilovým texty o hvězdě, která během dvou let vystřelila nahoru a s největší pravděpodobností ji poslouchá i vaše dcera. Proč? Protože je z ní další senzace. A to i přesto, že vlastně nepřináší nic až tak nového.

Vždyť kolik takových zpěvaček tady už bylo? Není to tak dávno, co teenageři šíleli po Laně Del Rey, Lorde, Miley Cyrus nebo Lady Gaga, abychom jmenovali alespoň ty nejnovější. A že se za pár let bude utápět v alkoholu, drogách a prášcích na uklidnění jako řada jejich starších kolegyň? To je hudba budoucnosti. Podstatné je, co se děje tady a teď.

FOTOREPORT: Billie Eilish pobláznila všechny teenagery v Praze

A teď je opravdu enormně populární. Důvod? Vezměte si typického teenegera. Co mají téměř všichni společného? Nezapadání do kolektivu. Strach. Chmury. Spoustu otázek. Přemýšlení o smrti, ať už o své vlastní nebo svých blízkých. Sledování hororů. Nepouštění mobilu z ruky, protože mají za to, že jim rozumí jen kamarádi a internet, nikoliv rodiče. Nešťastná láska. To všechno je obsažené v textech Billie Eilish. A protože ona sama má teprve sedmnáct let, svým vrstevníkům rozumí. Mluví jejich jazykem. Je autentická. A přesně proto je i tak oblíbená.

ZELENÉ A MODRÉ FANYNKY

V Praze to bylo vidět. Drtivou většinu obecenstva tvořila pubertální děvčata s původně černými vlasy, které byly obarveny na zeleno nebo modro, přesně podle své ikony. Ostatně i Violet Grohl, dcera zpěváka Foo Fighters, který dal Eilish nedávno kredit, vystupovala před pár dny v Budapešti s hlavou obarvenou na zeleno. Publikum měla zpěvačka každopádně vášnivé, oddané a neuvěřitelně upištěné.

Čert vem předskokanku JGrrey - její půlhodinka sice ukázala, že žánrově si s Billie mohou podat ruce, ale na ni do vysočanské haly nikdo nepřišel. A snad nepřišel nikdo ani na velkou show, protože vzhledem k původně plánovanému Foru Karlín a turné, které je jinak plné festivalů, by očekávání bombastické stadionové produkce bylo vůči zpěvačce nefér. Tři obrazovky, bubeník, kytarista, jenž je zároveň jejím bratrem a pomáhá jí se skládáním a produkcí a za zvukařským pultem otec, který ovládá světla. Matka sourozenců jim částečně dělá managera a jí a jejímu týmu posíláme palec dolů - tak drahý merchandise v hale dlouho nebyl.

Se začátkem koncertu si fanoušci počítačových her nemohli nevzpomenout na hru Limbo. Grafický styl intra s holčičkou v posteli, na kterou se sápou pavouci, kopíroval indie hit snad až příliš. Pár hororových melodií a v zeleném tričku a tříčtvrťácích už se na hlavní scéně rozhopsávala hlavní hvězda. Než úvodní Bad Guy došlo ke konci, ochozy už stály. A neposadily se až do konce koncertu.

SLZY DOJETÍ

Jakkoli totiž lze mít vůči šeptajícímu zpěvu, doprovodným vokálům puštěným z half-playbacku nebo místy zdlouhavým pasážím s podobně znějícími písničkami oprávněné výhrady, faktem je, že atmosféra v hale byla neskutečná. Tourettovým syndromem trpící interpretka se na to konto několikrát obdivně vyjádřila, při Copycat zkoušela arénou rozjet circle pit nebo si s fanoušky dřepnout a hromadně vyskočit.

Dva songy před koncem základní hrací doby dokonce fanoušci skandovali tak moc, až ji to regulérně rozplakalo. "To je šílený, sakra. Krávo jedna, dej se dohromady, krucinál!" cedila mezi zuby sama k sobě jako reakci na spoustu vřelých emocí, jakých se jí v Praze dostalo. Není se co divit, samostatný koncert pouze s vlastními fanoušky pro ni byl při evropském, převážně festivalovém turné osvěžením a ten jekot by srazil na kolena každého. Natož ještě sedmnáctiletou slečnu, která zpívá o tom, jak má ráda své kamarády a že jí všichni moc chybí.

Jediný prvek blížící se show byla ze stropu visící postel, na níž zpěvačka mimo jiné předvedla skladbu I Love You v podobě, v jaké ji sama složila. Tedy ve dvě ráno, když za okny byly temné mraky a ona nad tím seděla se svým starším bratrem. Nutno zmínit, že když jí k tomu fanoušci svítili mobily s připravenými srdíčky, byl to skutečně působivý moment.

Jakmile se sálem prohnala melodie Ocean Eyes, která zpěvačce pomohla vymanit se ze světa SoundCloudu a jít více do mainstreamu, a singly When The Party's Over a Bury A Friend, vypadalo to, že se blížíme ke konci. Ve skutečnosti ale přišel ještě jeden nečekaný přídavek. Už zmiňovaná Bad Guy tak zazněla podruhé. Ve finále to vůbec nebyl špatný koncert.

Čtenáři nad pětadvacet let sice můžou klidně s poklepáním na čelo jít dál, protože jim Eilish nemá jak prodat svou autentičnost a tím pádem je pro ně nezajímavá, nicméně toto byl koncert ryze pro teenagery. A jste-li jedním z nich a v záplavě všech těch instagramových videí se k vám dostal i tento text, víte určitě sami, že jste si to užili na maximum. První koncerty takové bývají.

text: Jan Trávníček, foto: Rusty Shepherd

Témata: Billie Eilish, O2 arena

3,00