LIVE: Thom Artway nechce, abyste pod pódiem juchali. Chce, abyste poslouchali

Vydáno 11.11.2016 | autor: Josef Martínek

Společné turné dvou nadějí českého popu se v Plzni muselo obejít bez Light And Love. Bratři Balcárkové nedorazili kvůli zranění bubeníka, v klubu Anděl tedy nakonec vystoupil jen písničkář Thom Artway se svou kapelou. Kromě této absence ale jinak koncert ničím nestrádal.

LIVE: Thom Artway nechce, abyste pod pódiem juchali. Chce, abyste poslouchali Thom Artway na koncertě v Plzni. Foto: Jana Braunová

THOM ARTWAY

ANDĚL MUSIC BAR, PLZEŇ
10. 11. 2016

Pro řadu hudebníků by jistě představa hraní pro pár desítek lidí, kteří se při písničkách neprojevují a "jen" pozorně naslouchají, zněla ne zrovna lákavě. Thom Artway si naopak komorní prostředí pochvaloval a děkoval divákům za to, že do písní "nekecají". Většina jeho skladeb je totiž pomalého tempa a namísto jásotu a vytleskávání vyžaduje spíše vnímavost.

FOTOREPORT: Thom Artway si v Plzni poradil i bez parťáků Light And Love

Za plus považujme také fakt, že i když má v repertoáru řadu coverů, které hraje kolemjdoucím při buskingových aktivitách, na svých koncertech se chce prezentovat výhradně svými písněmi. Coldplay, Bob Dylan ani Glen Hansard nezazněli, z pódia Tomáš Maček k posluchačům promlouval jen skrze své vlastní texty. Drtivá většina z nich pocházela z pár týdnů staré desky Hedgehog. Za zády měl tříčlennou kapelu, ale při některých skladbách zůstal na pódiu sám, popřípadě jen s doprovodem klávesisty Františka Valeny.

Dvakrát byl zapojen i kontrabas, ne zrovna skladný nástroj, který ovládal Ondřej Jurásek. Jednou ze skladeb, které doprovázel, byla hořkosladká balada Conformity, aktuální singl, jemuž ale k úplnosti chyběly dvě ženy - vokalistka Maella a cellistka Terezie Kovalová. Sám si musel Artway vystačit i při Time To Think It Over, kde postrádal hlas Markéty Irglové, jenž na desce spoluvytváří vokální harmonii.

Thom Artway interview: Jak jsem dostal na desku Markétu Irglovou? Napsal jsem jí na Facebooku

DOŠLO NA RÁDIOVÝ HIT I UNPLUGGED EXPERIMENT

I když ten večer jasně převládaly klidné tóny, z nichž nejemotivněji působila jímavá balada Sun Is Colder, některé svižnější kousky přece jen zazněly. Jednalo se zejména o Blind Man a jeho největší hit I Have No Inspiration - oba zařadil Thom hned dvakrát a při obou se jinak tiché publikum nebálo přidat na hlasitosti. I díky tomu nehrozilo, že by se déle než hodinu trvající koncert změnil v jeden splývající blok táhlých melodií.

Ještě zajímavějším momentem však bylo odehrání písně Towards The Sun, kterou mohou znát majitelé soundtracku k filmu Křídla Vánoc. Tu totiž předvedl úplně unplugged - tedy i bez mikrofonu či jakéhokoliv zvukového zesilovače. Nešlo přehlédnout, že v této poloze se zpěvák cítí dobře a jistě - však také jako busker objel Austrálii, Irsko a mnoho dalších zemí. Pro diváky šlo o zajímavé zpestření.

I přesto, že Artwayův hit I Have No Inspiration zněl z rádií i reklamy, jeho koncerty nevábí příležitostné diváky, ale publikum, které ví, co očekávat. Zatím není početné, důležitější však je, že přichází opravdu poslouchat.

text: Josef Martínek, foto a video: Jana Braunová

Témata: Thom Artway, Light And Love, Hedgehog, písničkář, busking, koncerty, Maella, Markéta Irglová

4,00