LIVE: Votvírák v Milovicích rozjásal první den tisíce lidí. Jiří Macháček políbil divačku, Rybičky 48 oslnili ohněm

Vydáno 11.06.2016 | autor: Hana Poláchová

Votvírák se i letos dočkal masové návštěvy fanoušků. Do Milovic u Prahy se sjely tisíce lidí, kterým pořadatelé připravili bohatý domácí line-up. První den jsme viděli třeba Chinaski, Rybičky 48, Mig 21, Wohnout a řadu dalších.

LIVE: Votvírák v Milovicích rozjásal první den tisíce lidí. Jiří Macháček políbil divačku, Rybičky 48 oslnili ohněm Jiří Macháček políbil divačku. Foto: Jaroslav Noska

VOTVÍRÁK
LETIŠTĚ MILOVICE
10. 6. 2016

Středočeské Milovice ožily jubilejním ročníkem festivalu Votvírák. Fanoušků se sešlo požehnaně a již na místním nádraží dávali hlasitě znát, kam míří. V areálu se vyzbrojili kelímkovým pivem, mnozí také žlutozelenými výročními tričky a rozprchli se k pódiím nebo posedávali na trávníku a čekali na své oblíbence. Festival mohl začít. Úvodní set patřil (popovější) Kofola stagi a skupině Liwid s půlhodinovým setem, za což následně poděkovala organizátorům. V tu dobu už se na pódiu s názvem Staropramen stage (ta byla o něco rockovější) chystala kapela Báry Zemanové, která zde vystupovala už poosmé. Ačkoliv kytaristu omezovala ortéza, na výkonu celku to nebylo znát. Bára Zemanová a spol. představili i aktuální singl Barbína.

Votvírák přitáhl do Milovic davy: V první den vystoupili Mig 21, Chinaski, Rybičky 48, Voxel i Wohnout

Šumperští o5 a Radeček se i přes drobné technické problémy při zvukové zkoušce nechali slyšet, že jsou ve výborné formě i náladě a úvodní písní Ripápá poděkovali, že lidi přišli. Hned v úvodu roztleskávali a rozezpívávali své posluchače. Při následujícím hitu Praha už nikoho vyzývat nemuseli. Tito 20 let hrající mlaďoši, jak je představil zpěvák, si sice skládají sami, přesto sáhli po jednom coveru, který hrají od koncertu Óčko G2 acoustic stage a v tom měl hlavní slovo Radek Sekyra. Vzpomněli také na nedávno zesnulého muzikanta s pseudonymem Ice-B. Slečna Markéta z publika zastoupila Kláru Vytiskovou v písni Zůstaň. Při Vloupám se fanoušci dostali nejvíc prostoru a ve společném partu téméř přezpívali kapelu. Aby "hostů" nebylo málo, k následují O půl pátý přizvali Voxela, který je na stejném pódiu střídal. Vedlejší hostilo opět zpěvačku, která si prošla talentovou soutěží. Sabina Křováková představila své album Sirkama a ukázala návštěvníkům festivalu, že i ona zde má své místo.

ÚSPĚCH MĚL VOXEL I JAROSLAV UHLÍŘ

Voxelovi fanoušci byli natěšení, jeho zvukovka už tedy probíhala s odezvou hlasovou, taneční, přestože zpíval anglicky nebo improvizoval. Poté, co se dočkal potlesku, přirovnal se k jukeboxu. V mezipauze se dav pod podiem rozcvičoval Nohavicovou písní Kozel. Předvedený set však byl klasický, obsahoval známé skladby. Hned na úvod představil svého nejvěrnějšího spoluhráče po kytaře, a to looper, přiznal, že je zde poprvé neboli panic a poprosil o zapojení fanoušky, jako by byli jedna společná kapela. Už při Jednou patřil refrén publiku a gradace zpěvu Voxela (obrazně) málem odhodila. Tleskání do rytmu skvěle nahradilo bicí a pokřik "Táhni do háje" nebral zpěvák osobně. Neopomněl klasické vtipy s teleshoppingem a přidávání slok do Tripu nebo výskoku ve stejné písni. V závěru setu nechyběla ani tamburina. Ze svého poprvé byl Voxel nadšený, až euforický.

Jaroslav Uhlíř sklízel ovace sotva přišel na pódium, lidi pod ním téměř okamžitě a na etapy skandovali jeho jméno, na střídačku s nejznámějšími a nejoblíbenějšími skladbami z dětství téměř všech přítomných. Zněly také výkřiky "My chceme Jardu", když odešel do zázemí. A že pod stagí bylo plno! Zpěvák svůj koncert přizpůsobil velkému festivalu, vystoupil s kytaristou, basákem i bubeníkem. Rozezpívali se i sekuriťáci. Zazněly melodie z pohádek Ať žijí duchové, Princové jsou na draka, O chytrém Honzovi, Lotrando a Zubejda, Tři veteráni nebo filmu Kolja. Sólo měl u dvou písní dvorní kytarista "Fredy" Bittner.

WALDA GANG ROZTANČIL, S CHINASKI LIDÉ ZPÍVALI

Country skladbami z repertoáru Michala Tučného nebo Waldemara Matušky v rockovém kabátě roztancovali účastníky Walda Gang. V podobném, tedy tanečním, duchu se nesl také koncert Mig 21. Došlo i na slovenský hip hop, kalhotkový vtip a pusu fanynce z první řady. V těch už bylo velmi těsno. Aby ne, když hit střídal hit. Na klávesy opět hostoval Matej Benko. Dohráli před koncem jim vymezeného času, a proto se nechali přivolat zpět. Wohnout netrhali partu, jejich kotel se rozpohyboval již při prvním songu. Kapela slaví 20 let a průřezem tvorby to fanouškům předvedla.

Michal Malátný interview: Úspěch s Rockfieldem nás nakopl a dal nám sebevědomí

Texty Chinaski jsou údajně hlavně o lásce, možná i proto již téméř všechny zlidověly. A tak se ke zpěvu Michala Malátného zapojili různě stojící i sedící, došlo také na ploužení. Kapela odprezentovala skladby z alba Rockfield, podle vizuálu si ozdobila i podium. Samozřejmě neopomněla nejoblíbenější vypalovačky. Nebyl jediný člověk, který by neznal aspoň jednu písničku. Na Slovenský klín si přivezli hosta, rozloučili se filmovým Vínem s tím, že už jej opět mají rádi, přídavkem První signální potěšili pamětníky.

DO FINÁLE S RYBIČKAMI 48 I VYPSANOU FIXOU

V jazyce východních sousedů pokračoval večerní program. Z Nitry přijeli Horkýže Slíže a to už se pod podiem strhl pořádný kotel. Pogovalo se a bezpečno bylo až cca od dvacáté řady. Zvukovka Rybiček 48 skončila víc než deset minut před začátkem vystoupení. Zpěvák marně posílal čekající na toiku a drink. Radu, že minutu před plánovaným začátkem máme kapelu vytleskat a vyřvat, publikum vyslyšelo. Pyroefekty i hasiči byli připraveni a Rybičky 48 opět slíbili, že nebudou pít, z podkresu mezi filmovými hláškami, v jejich stage ledničce se však chladil Morgan.

LIVE: Bláznivý víkend v Bohnicích: Mezi ploty vládl Divokej Bill, liják i indisponované Rybičky 48

Kuba Ryba prohlásil, že Votvírák považují za svůj domovský festival, a ačkoliv zde hrají poosmé, nejde o rutinu, ale zážitek. Nebylo se čemu divit. Fanoušci zářili víc než ohňové efekty. U oblíbené pecky Léto v peytchi hostoval Jimmy Bělouš (místo Vošousta) a Pekař. Při své písni byl uveden slovy: "Jestli chcete slyšet Boha, jděte do kostela, tohle je Pekař". Na Romantika se zhaslo a role osvětlovačů připadla mobilům, baterkám a zapalovačům lidí pod podiem. Michalovi Brenerovi praskaly struny, Petr Lebeda se převtělil do Báry Zemanové, Ryba "opékal" klobásu, kterou pak hodil do publika. Po posledním songu zamířil přímo do kotle se fotit.

Finální koncert prvního dne odzpívala a odehrála Vypsaná fixa, která prezentovala klasický festivalový set. Zaznělo například Štěstí Jimmy Dixona, Antidepresivní rybička, Čtyři slunce, Stereoid nebo 1982. Cesta ke kempům se během odpoledne proměnila v brouzdaliště plastových kelímků a talířků.

text: Hana Poláchová, foto: Jaroslav Noska

4,00