LIVE: Vrcholy Metalfestu v Plzni: metalová Xena Floor Jansen táhla Nightwish, Udo Dirkschneider nestárne

Vydáno 07.06.2016 | autor: redakce

Plzeňský Metalfest přilákal první červnový víkend do tamního Amfiteátru Lochotín davy lidí. A není divu - našlapaný line-up si totiž nemohl nechat ujít žádný fanoušek tvrdé muziky. Tři dny řinčení kytar, plápolání ohňů a strhujících pěveckých výkonů potvrdily dvě zásadní žánrové pravdy - že nejlepší metal je ten finský a že Udo Dirkschneider prostě nestárne.

LIVE: Vrcholy Metalfestu v Plzni: metalová Xena Floor Jansen táhla Nightwish, Udo Dirkschneider nestárne Metalová Xena Floor Jansen si podmanila fanoušky v Plzni. Foto: Martin Hanáček

METALFEST OPEN AIR
PLZEŇ, AMFITEÁTR LOCHOTÍN
3. - 5. 6. 2016

PÁTEK OVLÁDLI OHNIVÍ NIGHTWISH

Organizátoři už před startem festivalu očekávali rekordní návštěvnost a hned páteční program jim dal zapravdu. Klidně se vzhledem k popularitě Nightwish v Česku mohl den změnit v čekání na finskou symfonickou hvězdu vedenou strhující Floor Jansen. To by ovšem pořadatelé nesměli přichystat tak výživný line-up. K vidění byli nesmírně suroví Švédové Entombed A.D., kteří do obecenstva chrlili tolik vzteku a energie, až se nechtělo věřit, že spolu hrají teprve dva roky. Pod taktovkou běsnícího Larse Görana Petrova jsme zažili deathmetalový výlet do pekel. Jestli jste ještě neslyšeli některé z jejich dvou studiových alb, určitě byste to měli napravit.

FOTOREPORT: Plzeň žije metalem: Nightwish dostali v první den Metalfestu platinovou desku

K vrcholům dne patřil i koncert jejich krajanů Grand Magnus nebo až divadelní představení Gloryhammer. Ti svou teatrálností trochu kontrastovali s představou tradičních metalových drsňáků, přesto mělo jejich číslo koule a fantasticky gradovalo. Teprve šest let hrající anglicko-švýcarská partička se postarala o jedno z nejpříjemnějších překvapení festivalu. Sázkou na jistotu naopak byli Heaven Shall Burn, kteří svou metalcoreovou smrští nastavili laťku proklatě vysoko. Tihle divocí chlapíci jsou přitom vegani a rádi se angažují proti sociálním neduhům společnosti, takže se dá říct, že trochu klamali tělem. Další lekci metalové oddanosti až za hrob předvedl Victor Smolski, dlouholetá opora Rage. Tentokrát ale dostal fanoušky do varu s projektem Almanac.

To pravé peklo však rozpoutali až Nightwish. Do Plzně přijeli už v předstihu, ve čtvrtek navštívili město a v pátek během dne převzali platinovou desku za prodej posledního alba Endless Most Beautiful. To vzali loni fanoušci v prodejnách útokem, nebylo tedy třeba se bát, že nepoznají repertoár s aktuální dračicí za mikrofonem Floor Jansen. Plameny během jejich setu nešlehaly pouze z pódiových chrličů, ale jako by je plivala i samotná Floor. Ta si kromě písní z poslední desky hravě poradila i se starším repertoárem Nightwish. Na jevišti byla nejen pěvecky excelentní a nesmírně sexy, vedle toho působila až mysticky a nadpřirozeně. Skoro jako by se tahle "metalová Xena" pro Nightwish narodila.

SOBOTA: PŘEDČASNÝ VRCHOL OBSTARALI LORDI

V sobotu domácí scénu dobře reprezentovali Dead Gamballe, z Německa přijeli ostřílení Crematory. Litovat jsme sice mohli absence Sirenia, ale podvečerní a večerní program nenechal na pochybách, že i sobota bude stát za to. Esem v rukávu pořadatelů byli hlavně holandští Delain. Žena za mikrofonem metalové sebranky stále není zas tak častým jevem, takže když se nějaká po boku silných chlapů objeví, snadno se vám vryje do paměti. A Charlotte Wessels pálila v Plzni stejně ostrými náboji jako o den dřív Floor Jansen, k tomu se ale dokázala navíc ještě smát, a dokonce v metalové smršti působila něžně. Jen škoda, že kromě kotle nejvěrnějších nadšenců pod pódiem přijali diváci její výkon poměrně chladně.

FOTOREPORT: Metalfest v Plzni pokračoval druhým dnem. Ve varu udrželi fanoušky Lordi i Stratovarius

Největší pozornost si ale pro sebe stejně jako o den dříve ukradli Finové. Stratovarius potvrdili svůj letitý standard, Timo Kotipelto dovedl fanoušky znovu magnetizovat přesně tak, jak umí jen on. a pochválit lze i komunikaci s publikem. Pravdou však je, že oproti jiným kapelám jim trochu chyběl nějaký moment překvapení či dravost a nevybouřenost. Stratovarius jsou zkrátka rutinéři a podle toho jejich show vypadala. Předčasný vrchol dne obstarali jednoznačně jejich krajané Lordi. To jen oni dokážou ve svých originálních kostýmech fanoušky během chvíli donutit k fuckování a také neochvějně pět jejich nejprovařenější hymnu Hard Rock Hallelujah. Publikum jim viselo na rtech a jejich ochota poslouchat na slovo zpěváka Mr. Lordiho byla tak bezmezná, až to chvílemi vypadalo jako na setkání sekty. Jen ne náboženské, ale metalové.

Sobotní program uzavíral Zakk Wylde. Se svým kytarovým uměním si v minulosti získal i legendárního Ozzyho, v Plzni bylo ale jeho zařazení na závěr spíš kontraproduktivní. Jeho autentické vystoupení sice mělo pozorným divákům co nabídnout, v pozdní hodinu už byl ale málokdo střízlivý, a tak by možná raději sobotě slušel o něco rozjetější konec. Obzvlášť po tom, co předvedli Lordi.

PARÁDNÍ TEČKO UDA I NALEZENÍ CELOSTÁTNĚ HLEDANÉ OSOBY

Poslední den sliboval jasný vrchol v podobě show legendárního Uda Dirkschneidera. To, co mu předcházelo, ale nebylo o mnoho slabší. Amorphis to v metalovém světě táhnou už čvrtstoletí a jejich mazácký set měl napětí i tolik potřebný drive. Šlo o další důkaz, že největší zásobárnou metalových hvězd se nyní může pochlubit Finsko. Špatně na tom ale není ani Nizozemsko - zvlášť co se týče kapel s ženskou vokalistkou. Den po výtečných Delain si o pozornost řekla i Epica, kde za mikrofonem úřaduje nádherný operní hlas Simone Simons. Před očekávaným vrcholem celého Metalfestu se jednalo o skvělý předkrm.

Hlavní chod ovšem naservíroval až Udo Dirkschneider. Od pořadatelů dostal hned dvě hodiny na to, aby předvedl, že jeho metalová sláva je zkrátka věčná. V momentě, kdy na pódiu s ohromnou vervou sází jeden hit za druhým, by mu 64 let určitě nehádal vůbec nikdo. Koncert plný písní ikonických Accept nenechal diváky na pochybách, že pořekadlo "to nejlepší na konec" bude v Plzni platit na sto procent. Kdo nezpíval a nepařil, neměl v bouřícím kotli co dělat. Udo, těšíme se na další návštěvu!

FOTOREPORT: Metalfest přichystal na závěr bombu: v Plzni úřadoval mistr Udo Dirkschneider

Zajímavostí letošního Metalfestu byly i krádeže, o kterých informovala místní policie. Na vykradených stanech na festivalech bohužel není nic tak nečekaného, zajímavé ale je, že k loupežím došlo v noci, kdy lidé ve stanech spali. Zatímco nabírali síly na další metalové vyučování, zloději jim vzali mobily, cennosti i hotovost. Úplnou perličkou je pak hlášení, že policie na festivalu objevila i muže, po němž bylo vyhlášeno celostátní pátrání. Inu, pro metal všechno! I za cenu ztráty svobody...

text: Ladislav Lhoták, foto: Martin Hanáček

4,50