RECENZE: Alternativní Acute Dose na cestě na výsluní

Vydáno 23.12.2016 | autor: redakce

Po dvou letech od vydání debutu se šumpersko-brněnští Acute Dose vrací s novinkou, jednoduše nazvanou II. Album již od prvního tracku, průvodního singlu First Rap, přiznává inspiraci popem, indie, soulem i experimentálnější rockovou hudbou.

RECENZE: Alternativní Acute Dose na cestě na výsluní Alternativní Acute Dose na cestě na výsluní

Acute Dose

II

First Rap, Everybody, Yes!, Croatian, Ruido, No Date, Breaking Balls, Weekend

8 trax / 28:51 min

Vydavatel: Červený kůň

Mírně lo-fi, barevná a hravá produkce založená na zajímavých zvukových texturách se táhne celým albem a dodává mu atraktivitu pro zvukové geeky a efektové nadšence. S každým poslechem má posluchač možnost prozkoumávat nové, dosud nepovšimnuté barvy bohaté zvukové palety. Solidní písně jsou tak skvěle obohaceny o zajímavý zvukový aspekt, který si posluchače udrží od začátku do konce a nutí ho pustit si krátkou desku znovu.

Kytarové hrátky Lukáše Palána často odkazují na šestistrunné velikány, jako jsou John Frusciante, Omar Rodriguez -Lopéz, či kapelu Minus The Bear. Svižné bicí jsou podpořeny zemitou baskytarou, která místy dodává zmiňovaný soulový (First Rap) či dubový (Croatian) nádech. Mezi vším vykukuje velmi specifický, místy líný, jindy až teatrální vokál Davida Pšenčíka, který kapele dává výraznou tvář.

KDE JE KONCERTNÍ ENERGIE?

I přes kvality alba lze ovšem i vytýkat. Posluchač, který byl na koncertě, může být mírně zklamán nedostatkem explozivní energie, kterou skupina vyniká při živých vystoupeních. V kontrolovaném kontextu alba úplně nevyniknou obvykle bezohledně pádící bicí Jakuba Zháňala, kytary se také zdají uhlazenější. Zdá se, jako by kapela upřednostnila přesnost a čistotu partů nad výbušností, která dělá z jejich koncertů strhující zážitek.

Některé písně podobným způsobem upřednostňují sound-design nad obsahem a vyznějí pak mírně plytce či povrchně - ačkoliv je například Yes! zvukově vynikající, chybí jí tah na bránu kvůli odtažitým vokálům, kterým jako by chyběla inspirace. Skvělá Weekend sice prochází působivým vývojem, její konec je ovšem jako závěr alba až neuvěřitelně antiklimaktický. Kvalitní skladatelský základ je v každé písni, některým ovšem chybí dávka nespoutanosti, která by album udělala nezastavitelným a skutečně nezapomenutelným.

Posun Acute Dose směrem k dobrodružnější kombinaci alternativních zvukových hrátek s popovou chytlavostí odhaluje kapelu, která má dobře našlápnuto k tomu, aby se stala velkým pojmem mladé české alternativní scény. Album je zábavné, oplývá bohatou produkcí a z většiny zajímavými písněmi, chybí mu ale trocha energie, špína a bezohlednost, díky kterým by si Acute Dose nepochybně vydobyli své místo na výsluní české mladé alternativy. II tak především působí jako solidní album o hledání výrazu a tváře.

BEST TRAX: Everybody, No Date, Weekend
ZKUS TAKY: Minus the Bear - Planet of Ice, The Mars Volta - Noctourniquet, Bosnian Rainbows - s/t

text: Jan Čapek