RECENZE: Carly Rae Jepsen vytahuje písničky ze šuplíku

Vydáno 23.09.2016 | autor: Tomáš Navrátil

Carly Rae Jepsen je známá světu hlavně pro svůj megahit Call Me Maybe, který rádii rotuje už od roku 2012. I když se z počátku zdálo, že tato křehká dívenka bude mít jen tento jediný úspěch, její poslední deska Emotion sklidila docela pochvalné ohlasy. Odrhovačka I Really Like You už se všem stihla pořádně ohrát, a tak přichází s EPčkem plným nevydaných písniček, které by normálně asi zůstaly zamčené v šuplíku.

RECENZE: Carly Rae Jepsen vytahuje písničky ze šuplíku RECENZE: Carly Rae Jepsen vytahuje písničky ze šuplíku

Carly Rae Jepsen - EMOTION Side B

Carly Rae Jepsen

Emotion Side B

First Time, Higher, The One, Fever, Body Language, Cry, Store, Roses

8 trax / 28 min

Vydavatel: Universal Music

Carly si vždy jela svůj nenáročný a líbivý pop. Nikdy se nehnala za současnými trendy, vždy se jí podařilo vybrousit příjemnou a melodiemi napěchovanou desku. Stále aktuální album Emotion se veze na pohodové vlně a nic moc neřeší. Songy jako Run Away With Me nebo Boy Problems byly alespoň zpestřením jinak přetuněné rádiové scény.

TOP 10 desek, které vzít k vodě

Písničky označené pod pojmem "B Side" dnes už málokomu připomenou, o co se vlastně jedná. Ve zlaté éře vinylů se vždy aktuální singl nacházel na straně "A" desky a druhá strana byla doplněna buď remixem nebo nějakým nevydaným kouskem, který se nedostal do konečné verze hlavního LP. Dneska se těchto rarit dočkáme už jen u pár interpretů, kteří svoji velkou slávu zažívají hlavně od osmdesátých let. Electro mágové z Pet Shop Boys vždy ke spoustě remixů přidají i nějakou tu třešničku navíc a občas to dělá i australská diva Kylie Minogue. U mladých interpretů se jedná o počin vesměs neexistující. Proto je milým překvapením, že se drobounká Carly Rae Jepsen snaží přiblížit právě zlaté éře vinylových singlů z doby před třiceti lety.

Kompilace Emotion Side B sesbírala celkem osm písniček, které byly dříve vydány v rámci bonusu Remixed +, v japonských edicích aktuální desky, nebo zazněly v reklamách. Zbytek jsou dílka, která by normálně nespatřila světlo světa. A to údajně Carly vybírala z celkem čtyřiceti různých demo nahrávek.

Úvodní First Time jasně dá najevo, kudy se směr desky bude ubírat. Zvuk zacvaknutí kazety do magneťáku připomene dobu, kdy jsme jednotlivé songy hledaly neustálým přetáčením pásek sem a tam, až se pak celá ta hnědá tenká folie do přístroje zasukovala. Pak nezbylo než popadnout obyčejnou tužku a se skoro chirurgickou přesností celý obsah vypuštěných střev namotat zpátky na svoje místo. Tato už nostalgická vzpomínka by se opět mohla stát brzo reálnou skutečností. Zájem o magnetofonové kazety stále roste a některé se na internetových aukcích prodávají již za tisíce korun. A co to má společného s deskou Carly Rae Jepsen? Hlavně čas, kam se Carly snaží vrátit. Letos jí bude už třicet jedna let, takže dobu synťáků a pásek si moc dobře pamatuje.

Mohlo by se zdát, že se na desce objevují nevýrazné odpady, které se nikam nehodily, tak se alespoň šouply na společnou desku. Pravdou ale je, že by každá z osmi písniček skvěle fungovala jako singl do rádií. Melodie jsou hravé, nikde se netlačí na pilu a celé je to takové lážo plážo jako v devadesátých letech, kdy frčely taneční hymny typu Coco Jambo nebo Barbie Girl a nikomu to tehdy nepřišlo trapné. Před dvaceti lety by Carly s kousky jako je The One, Cry nebo Roses válcovala hitparády. Dnes jsou jen tichou vzpomínkou na dobu, kdy žvýkačkový popík nebyl sprosté slovo.

Deska Emotion Side B je moc pěkným návratem do minulosti, kdy jsme od interpretů mohli vyždímat celou řadu nových počinů, které dokázaly pobavit stejně jako hlavní singly. Někdy dokonce svojí nenáročností překonávaly i ty kousky "áčkové". Možná by nebylo na škodu se k trendu "B side" singlů opět vrátit. Třeba by se předešlo všem těm neoficiálním internetovým únikům demo nahrávek, které by jinak byly odsouzené k zapadnutí v černých koutech zamčených zásuvek a šuplíčků.

BEST TRAX: The One, Cry, Roses
ZKUS TAKY: Carly Rae Jepsen - Emotion, Aqua - Megalomania

Tomáš Navrátil