RECENZE: I když žádají Svobodu ředkvičkám, Tři sestry alkohol za zeleninu nevymění

Vydáno 22.11.2018 | autor: redakce

Tři sestry patří mezi snadno čitelné soubory, od kterých může čekat zásadní převrat jen snílek. Bez ohledu na aktuální Fanánkovu image revolucionáře. Vznik dalšího kultovního materiálu v jejich dílně už není příliš pravděpodobný, k provětrání koncertního programu deska Svobodu ředkvičkám! ale poslouží dokonale.

RECENZE: I když žádají Svobodu ředkvičkám, Tři sestry alkohol za zeleninu nevymění RECENZE: I když žádají Svobodu ředkvičkám, Tři sestry alkohol za zeleninu nevymění

Tři sestry

Svobodu ředkvičkám

Franta Morgana, Háskov, Nafouknutej hrad, Holka ze starejch časů, Bujará, Opus magnum, Do volební urny, Rostě tak, Nábřeží kocoviny, Triumf vůle, Prášky, Z paneláku, Pomeranč

13 trax / 39:20 min

Vydavatel: Warner Music

Nesmazatelný zápis do české rockové kroniky se skupině podařil hned debutovým albem Na Kovárně, to je nářez. S tvorbou z první poloviny devadesátých let je dodnes konfrontována každá novinka. Porevoluční euforie je dávno minulostí, přesto se Sestrám podařilo proplout na chmelovém listu až do čtvrté dekády své existence.

Pohled na vydařený obal může svádět k dojmu, že kapelu dostihly nekonečné večírky a nastala doba, kdy je lihoviny nutné vyměnit za něco zdravějšího. Zužitkují tedy po letech Tři sestry tipy Přemka Podlahy, jehož televizní rady hltali zahrádkáři a díky autorovu věhlasu se jeho hlášky dostaly rovněž na nahrávky pražského souboru? Kdepak. Fanánkova garda je sice velkým milovníkem zahrádek, ale zejména těch se svižnou obsluhou a nevysychající zásobou pití.

Tři sestry završili na Braníku oslavy Kristových let, hráli i De Bill Heads nebo Doctor P.P.

Témata jednotlivých písní jsou totiž tradiční. Fanánek stále umí vtěsnat smysluplný příběh do několika minut. Přičemž alkohol v nich často hraje podstatnou roli. Jako třeba v Nábřeží kocoviny. Výhody jiného stavu si pochvaluje Supice a název písničky napoví, čím byl onen "jiný stav" způsoben. Návod na seznámení a utužení vztahů poskytuje Z paneláku. Díky internetu a zejména sociálním sítím vidíme některým celebritám až do rozkroku, označit správným jménem všechny sousedy je mnohdy neřešitelný problém. Ovšem s pár promile v krvi jde vše lépe... Komu by nevyhovovala běžně dostupná nabídka občerstvení, najde inspiraci k vlastní výrobě v Opus magnum. Nestačí vám kvanta tekutin? Zkuste hymnu všech hypochondrů, tedy Prášky. Kromě vedlejších účinků popsaných v příbalovém letáku obsahují i mírnou ozvěnu spřátelených Wohnoutů.

DOBŘE ZALÉVANÉ ŘEDKVIČKY

Nad skupinou pochopitelně stále krouží duch Františka Sahuly, jehož připomíná úvodní Franta Morgana. Vzpomínky oživí nejen Holka ze starejch časů. Pamětníci zbystří i díky songu Háskov. Dějiště mnoha nekonečných pitek a svého času i festivalu Keltská noc je příčinou hádky Supice s frontmanem. Manželský cyklus je shrnut v nejvýstižnějším sloganu alba jasně a stručně: "láska, svatba, podvod, následuje rozvod". V podobném duchu se nese Rostě tak popisující potíže plynoucí z odlišných priorit muže a ženy.

Že už jste tohle všechno slyšeli mnohokrát? Vyskládejte si vedle sebe diskografii Tří sester a budete potřebovat polici spíše větší než menší. Kapela se tedy logicky opakuje, stavba jednotlivých desek jede už delší dobu podle předvídatelné šablony. Nicméně podstatné je, že na aktuálním počinu se Magorova sestava vyvarovala vyloženě slabších momentů (viz Kocovina na Fernet Underground).

Je obecně známo, že aby byly ředkvičky chutné a šťavnaté, musí rychle vyrůst. Tím pádem je třeba hodně je zalévat. Pokud by jediným nepřítelem ředkviček bylo sucho, pod ochranou Tří sester špatným zavlažováním rozhodně trpět nebudou. Jinými slovy - tento svazek svým pěstitelům ostudu neudělá.

text: Tomáš Rumler

Témata: Tři sestry, Svobodu ředkvičkám

3,50