RECENZE: James Bond znovu zasahuje. Soundtrack Spectre se Thomasovi Newmanovi povedl

Vydáno 21.11.2015 | autor: Filip Pešta

Nejnovější film s Jamesem Bondem se neobešel bez sázek na jistotu, na režisérskou stoličku usedl opět Sam Mendes, jenž má na svědomí i režii Skyfall z roku 2012. Tvůrci však vstoupili do stejné řeky dvakrát i v případě hudby. Thomas Newman tak přináší podmanivý soundtrack.

RECENZE: James Bond znovu zasahuje. Soundtrack Spectre se Thomasovi Newmanovi povedl RECENZE: James Bond znovu zasahuje. Soundtrack Spectre se Thomasovi Newmanovi povedl

OST SPECTRE
Universal Music
26 trax / 79:29 min

Tracklist: Los Muertos Vivo Estan, Vauxhall Bridge, The Eternal City, Donna Lucia, A Place Without Mercy, Backfire, Crows Klinik, The Pale King, Madeleine, Kite In A Hurricane, Snow Plane, L’American, Secret Room, Hinx, Writing’s On The Wall, Silver Wraith, A Reunion, A Day Of The Dead, Tempus Fugit, Safe House, Blindfold, Careless, Detonation, Westminster Bridge, Out Of Bullets, Spectre (End Titles)

Hudba k filmu má víceméně pořád stejnou šablonu. Pracuje se s hlavním motivem, jehož různé variace se pak podle děje ukrývají v ostatních skladbách. Právě díky samotným scénám je skladatel omezen a musí sám sebe udržovat v roli někoho, kdo pouze hudebně dokresluje vizuální stránku filmu. V takovém případě mohou zásoby kreativity vyprchat velmi rychle. Spectre však nabízí hned několik momentů překvapení. Typický bondovský motiv je zde posypán mexickým kořením v podobě Tambuco Percusion Ensemble, který vás skoro až donutí k exotickému tanci.

SOUTĚŽ: 3 x encyklopedie James Bond

V písni Donna Lucia zase funguje magické kouzlo líbezných smyčců. Newman samozřejmě moc dobře ví, že právě smyčcová sekce je nosným pilířem k hudbě o britském tajném agentovi a využívá jejich potenciál v plném rozsahu. Ať už při akčních scénách, kdy symbolizují chaos a bodavým zvukem dávají do pohybu váš adrenalin, nebo při těch milostných, kdy svádí vaše ucho stejně jako Daniel Craig svou aktuální Bond girl. Nechybí samozřejmě ani instrumentální verze emotivní Writing’s On The Wall, kterou nazpíval Sam Smith.

RECENZE: Bondovka Spectre? Akční telenovela s pěknými doplňky

Také bicí nástroje plní svou úlohu. V akčních scénách jsou stejně úderné jako agentovy pěsti a vzápětí jsou stejně tiché jako jeho špionážní kroky. Vrcholem rytmiky je však Day Of The Dead opět s mexickým ansámblem v hlavní roli. Občasné upuštění od klasického instrumentáře k novým zvukovým paletám k vykreslení je zřejmě Newmanův záměř, který realizuje velice vkusně. Po dynamické stránce je dílo jako celek bez kazu, což se ale od skladatele, který tvoří filmovou hudbu nějaký ten pátek, už tak nějak očekává.

Těžko říct, jestli by se u dalšího příběhu Jamese Bonda tajil dech, pokud by nebyl doprovázen vhodnou hudební složkou. Tento typ filmu má určitá kreativní úskalí, které musí skladatel respektovat. Thomas Newman respekt neztratil a vložil jednotlivé skladby přesně tam, kde mají být. Opakující se hudební motivy mohou posluchače časem trošku znudit, to však zůstává na individuálním posouzení každého z nás. Tak jako tak se sázka na jistotu podařila a Newman vtiskl novému Jamesi Bondovi tu pravou hudební tvář.

BEST TRAX: Los Muertos Vivos Estan, Donna Lucia, Writing's On The Wall
ZKUS TAKY: Thomas Newman - Skyfall, Hans Zimmer - Dark Knight Rises

Filip Pešta