RECENZE: Michal Pavlíček na novém albu připomíná silné stránky své tvorby

Vydáno 22.04.2019 | autor: Roman Jireš

Novinkové autorské album Michala Pavlíčka přináší příjemné zjištění, že třiašedesátiletý skladatel, kytarista, zpěvák a textař zůstává hudebně i názorově konzistentním umělcem. K jeho neměnnému světonázoru odkazuje obal se symbolem Havlova srdce, který navrhl sochař, designer a muzikant Stefan Milkov. A hudba? Pavlíček se dopracoval do úzké skupiny těch, kteří už nikomu, natož pak sobě, nemusí nic dokazovat. Takže žádné experimenty a sázky na náhodu, ale pěkná porce kvalitní muziky pro příznivce jeho instrumentální i písňové tvorby.

RECENZE: Michal Pavlíček na novém albu připomíná silné stránky své tvorby RECENZE: Michal Pavlíček na novém albu připomíná silné stránky své tvorby

Michal Pavlíček

Pošli to tam!

Dunění, Anděl, Zhurta, Časy jsou zlý, Modrý pták, Babalu, Ve znamení Jayi, Pošli to tam, Ztracenej čas, Jseš tak romantická, Rajský trauermarš, Odcházení, Červánky, Jen ten, kdo zbloudí, najde cestu, Bioelektrik, Na druhém břehu.

16 trax / 67:56 min

Vydavatel: Warner Music

Pokud bychom měli Pavlíčkovu novinku k něčemu z jeho rozsáhlé a mnohavrstevné tvorby přirovnat, pak možná k osmnáct let staré jazzrockově laděné hudební koláži na albu Čombió. Vzhledem k tomu, že se v případě Pošli to tam! jedná o sólové album, naplnil ho Pavlíček celkem pochopitelně z poloviny instrumentálními kousky. Ve skladbách Anděl nebo Zhurta střídá klidnější a rychlejší pasáže a nemastí si ego, aby za každou cenu ukázal hbité prsty.

Těžko hledá konkurenci v umění vytvořit náladu spíše než ukázku chladné technické zručnosti a velmi osvěžujícím dojmem působí, když například instrumentálku Jayi oživí piáno Michala Nejtka nebo Jseš tak romantická basa Martina Ivana. Lze si představit, že by Pavlíček dokázal instrumentálkami zaplnit bez problémů celé album, o to raději buďme za jeho soudnost. Zjevně si také uvědomuje, že doba, kdy mnozí lidé byli ochotni poslouchat instrumentální exhibice na albech Stevea Vaie, Joa Satrianiho nebo Yngwie Malmsteena, je už dávno za námi.

Michal Pavlíček interview: Mám svůj rukopis, už se nemůžu moc měnit podle toho, jak zavane vítr novým trendům

Návrat k Odcházení

Album otvírá pecka Dunění s textem Jáchyma Topola a bicími Miloše Meiera. Místy temné až sabathovské riffy prokládané instrumentálními kytarovými pasážemi doprovázejí báseň, kterou Pavlíček našel v Topolově sbírce Eskymáckej pes. Další hutný bigbít představuje píseň Časy jsou zlý zpívaná novým Pavlíčkovým objevem, kterým je mladá Milly Honsová. Skladba je pokračováním autorovy spolupráce s textařem Janem Saharou Hedlem, který napsal slova i ke skladbě s dalším z báječných kytarových sól Ztracenej čas, v níž se Honsová pro změnu představuje ve více rockově-šansonové podobě.

Dalším hostem na písničkové části desky je Monika NačevaBabalu, což je skladba, kterou by klidně mohl nahrát Pražský výběr. Pokud ale má v šuplíku lepší kousky než tenhle s textem Markéty Pilátové o ženě, která "rozumí omáčkám, chlapům a fotbalu", máme se na co těšit. Dva texty dodal také Vlastimil Třešňák. První pro hostující zpěvačku Elišku Dvořákovou a její trochu rockový šanson Rajský trauermarš. Druhý pro novou verzi skladby Odcházení. Ta zazněla ve stejnojmenném filmu z roku 2011, ve kterém dramatik a politik Havel v roli režiséra převedl na filmové plátno svoji hru. Skladbu původně otextoval sám, ale s výsledkem nebyl spokojený a nepřál si jeho zveřejnění. Třešňák vedle textu společně s Načevou Odcházení vylepšil i svým syrovým zpěvem.

Kocáb, Basiková a Střihavka příště

Posledními hosty jsou na albu Richard Müller a Svetlana Rymarenko, kteří za doprovodu Pavel Bořkovec Quartet nabízejí píseň s textem Michala Horáčka Jen ten, kdo zbloudí, najde cestu. Tenhle šanson přispívající k pestrosti Pavlíčkovy desky má šanci oslovit všechny příznivce projektů dvojice Horáček/Hapka.

Jak je patrné, na své album si Pavlíček pozval řadu zpívajících hostů. Pro někoho možná překvapivě neoslovil své nejbližší z Pražského výběru, Stromboli nebo BSP. Důvod je však jednoduchý - s Michaelem Kocábem, Bárou Basikovou nebo Kamilem Střihavkou plánuje v blízké době další alba. Už dávno jsem se přestal divit tomu, co všechno Pavlíček stíhá. Ale nepřestávám žasnout nad kvalitou jeho rozmanité produkce.

text: Roman Jireš

Témata: Michal Pavlíček, Pošli to tam!, Pražský výběr, Stromboli

4,50