RECENZE: Mirka Miškechová zpívá o patáliích své generace s vtipem a optimismem

Vydáno 18.01.2016 | autor: Josef Martínek

Slovenská písničkářka Mirka Miškechová je u nás nejvíc známá díky hitu Xindla X Cudzinka v tvojej zemi, který byl na podzim několik týdnů nejhranější písní v českých rádiích. Za povšimnutí ale stojí i její vlastní autorská tvorba. Debutová deska Schizofrenik - optimista představuje svěží vítr slovenského (folk)popu.

RECENZE: Mirka Miškechová zpívá o patáliích své generace s vtipem a optimismem Mirka Miškechová studuje žurnalistiku

Mirka Miškechová

Schizofrenik - optimista

Čo už s ním, Schizofrenik optimista, Denník beznádejnej novinárky, Neplavec a povodeň, Niečo na tebe je, Svišť, Miňa zavut Sodoma, Ja, kapitán, Špatnokrásny manekýn, No comment, Marry, Spot dial'nice, Teleport

13 trax / 42:50 min

Vydavatel: EMP Music, s.r.o.

V Česku a na Slovensku se rodí silná gerenace holek s kytarou. Jestliže se už do povědomí publika zapsaly něžná Kateřina Marie Tichá nebo prostá Sima Martausová, Mirka Miškechová je dalším příslibem písničkářské scény. Na rozdíl od zmíněných kolegyň jsou její texty o něco ironičtější a štiplavější a rovněž její hlas působí řízněji. Ve výsledku je to ale další příjemná deska, která svým nadhledem rozpustí nejeden splín.

Xindl X a Mirka Miškechová se s Retro Tour přesunuli do Ostravy

Miškechová totiž vtipně glosuje různé strastiplné situace všedního dne. Zlehčuje tak třeba svoje studium žurnalistiky v písni Denník beznádejnej novinárky, kde zpívá: "Píšem články o ľúbení, konzumujem diétne menu, píšem zle a gramatika, sa ma, haha, nedotýka."  Jinde zase poznamenává, že nechce zpívat Waka Waka, ale záleží jí na příběhu, nebo zatouží po teleportu, protože by chtěla být na jiném místě.

HITPARÁDY (21.): Xindl X a Mirka Miškechová pořád kralují v Česku, ve světě je nesesaditelná Adele

Sympatická písničkářka je zdatná zpěvačka i autorka, a to je v dnešní době důležitý předpoklad k úspěchu. Její skladby postavené někdy jen na kytaře, jindy zahrané s kapelou za zády, jsou hravé, přímé a plné optimismu. Mirka je dávala dohromady v průběhu času, ale přestože nevznikaly najednou, svým vyzněním působí kompaktně. Je to díky autorčině nahořklému humoru i pozitivní energii sršící z jejího projevu.

Na desce možná s výjimkou bonusu Cudzinka v tvojej zemi není potenciální rádiový hit, líbivé přímočaré melodie ve spojitosti s chytrými texty mohou přesto zabodovat snad u všech generací. Nejvíc ale pochopitelně u jejích vrstevníků a vsrtevnic, k jejichž patáliím texty odkazují. Stačí být, tak jako Mirka, nalazen na vlnu Schizofrenik - optimista a pak vás tahle autorská deska určitě nezklame.

Josef Martínek, foto: EMP Music, Hana Poláchová

4,00