RECENZE: Na Imodium se šlo do kina. Ve svých dokumentech ukázali bytové turné i koncert ve vězení

Vydáno 03.02.2017 | autor: Hana Bukáčková

Velký večer má za sebou broumovská kapela Imodium, která prožila filmový čtvrtek se svými nejbližšími. Promítli všechny své dosud natočené dokumenty, premiéru si odbyly i dva aktuální - Bory a Bytové turné, které mapují jejich největší atypické projekty z loňského roku.

RECENZE: Na Imodium se šlo do kina. Ve svých dokumentech ukázali bytové turné i koncert ve vězení Na Imodium se šlo do kina. Ve svých dokumentech ukázali bytové turné i koncert ve vězení

NA IMODIUM DO KINA
PONREPO, PRAHA
2. 2. 2017

Stylový malý kinosál v pražském Ponrepu sliboval vřelou atmosféru už od samého příchodu. "Uvaděčkou" byl přímo zpěvák Thom Fröde, který se postaral o hladké přivítání a usazení všech příchozích. Kapela nastoupila v plné polní na pódium, kde pronesla pár úvodních slov a poté už došlo na samotné promítání dokumentů seřazených od služebně nejstaršího po ty úplně nové.

Imodium interview: Hraní ve věznici? Je to jedno z míst, na které budeme vzpomínat do smrti

Nejprve proto došlo na dokumenty 9 a ½ a předloňský Autentik. Už první záběry z nejstaršího 9 a ½ pobavily mnohé, protože ukazují kapelu v časové ose. Je zajímavé připomenout si, jak se časem skupina a její protagonisté vyvinuli ve výrazné osobnosti.

Autentik ukazuje již vyzrálou formaci, která se nebojí výzev a hraje na neobvyklých místech. Vezmou nás na loď, kde si málem rozbijí hlavu o nízký strop, zahrají si na půdě hradecké univerzity, ukážou nám svoji zkušebnu, dostanou nás na bytové turné i letní dětský tábor, který je autentický bezprostředními dětskými zážitky.

LIVE: Imodium za sebou mají desátý ročník bytového turné. Možná byl poslední

V podobném duchu se nese i nový dokument s názvem Bytové turné, který vystihl atmosféru loňského, již jubilejního desátého ročníku svérázné šňůry, kdy vyráží za svými fanoušky do jejich domovů. Čas ukáže, jestli se opravdu jednalo o poslední "byťák", jak naznačili. Oba nejnovější počiny má na svědomí kapelní kameraman Michal Havlíček, u toho vězeňského mu asistoval Michal Skořepa, zpěvák skupiny Stroy.

DO VĚZENÍ SE SNAŽILI DOSTAT 10 MĚSÍCŮ

Nejsilnější pointu má dokument Bory, ten byl natočen během jejich zářijové koncertní zastávky ve stejnojmenné plzeňské věznici. Proč tam kapela hrála? Imodium i nadále záměrně vyhledávají atypická místa, jejichž atmosféru chtějí na vlastní kůži okusit. Ve vězení hráli poprvé. Není jednoduché se tam dostat, žádná návštěva se neobejde bez zvláštních opatření a papírování. Než se podařilo domluvit koncert, trvalo to 10 měsíců.

Koncert se uskutečnil v samotném srdci věznice, na chodbě hvězdicového tvaru. Jak prozradil kaplan Blažej, který je do tamních prostor pozval, jednalo se o koncert s největším publikem. Vidělo ho 90 vybraných vězňů, kteří byli na zdejší poměry opravdu blízko kapele.

Novinář Jaroslav Špulák se například obával toho, jak Thom zvládne komunikaci s vězni. Až po skončení vystoupení se Imodium z verbální komunikace dozvěděli, že se divákům líbilo. Hlasitější projevy během koncertu ani nebyly možné - z bezpečnostních důvodů. Přesto to pro skupinu musela být notná dávka adrenalinu, protože nikdy si nemůžete být jisti tím, co se ve věznici stane. Podle Špuláka celý koncept zapadl přesně do kapelní mozaiky, znovu přišli s něčím, co tu ještě nebylo a mělo být. Škoda jen, že krom zpovídaných organizátorů akce se s námi nepodělili o zážitky i samotní vězni - asi to kvůli tamním pravidlům nebylo možné. Možná o to větší měli Imodium radost, když jim přišel děkovný dopis od jednoho vězně.

Díky dokumentu jsme se mohli podívat na místa, která by nám jinak - pokud bychom nespáchali nějaký zločin - zůstala skryta. O vtipné momenty nebyla nouze, a kdo kapelu aspoň trochu zná, už se nemůže divit Danielově zálibě v alkoholu či tomu, že se černým fixem podepisuje na černou část plochy plakátu. Těšme se, s čím originálním zase Imodium přijdou příště.

Text: Hana Bukáčková, foto: archiv kapely, Hana Bukáčková

Témata: Imodium, 9 a 1/2, Autentik, Thom Fröde, Bory, Bytové turné

4,50