RECENZE: Neboj, David Stypka s Bandjeez za zády vládne úchvatným hlasem i výjimečnými písněmi

Vydáno 28.04.2017 | autor: Josef Martínek

Nahrát výborné popové album je u nás kumšt. A nahrát výborné popové album s českými texty, to je něco, co se v posledních letech povedlo jen pár vyvoleným. Jejich řady nyní rozšiřuje David Stypka se svou kapelou Bandjeez a deskou neboj.

RECENZE: Neboj, David Stypka s Bandjeez za zády vládne úchvatným hlasem i výjimečnými písněmi Neboj, David Stypka s Bandjeez za zády vládne úchvatným hlasem i výjimečnými písněmi

David Stypka & Bandjeez

neboj.

Neboj, Loučit, Jericho, Kříž, Dobré ráno, milá (feat. Ewa Farna), Lovec, Láska není, Vrány taky, Lodivod, Nebolelo, Můj kůň

11 trax / 44:10 min

Vydavatel: SinglTon

Možná to nebude láska na první poslech. Hudba Davida Stypky vám nerozevře svou náruč hned při prvním setkání, naopak se ze začátku může zdát vlastně docela odtažitá, pokrytá ochrannou vrstvou, kterou se napřed musíte prokousat, abyste se dostali až k jejímu jádru. Je v ní cosi ponurého a tajemného, co vás nechce jen tak snadno pustit blíž. Ale čím hlouběji se do ní ponořujete, tím přátelštější vztah si k ní získáváte.

David Stypka interview: Strach příliš ohýbá realitu

Stypka sice není žádný nováček, se svou kapelou Bandjeez vydal už před třemi lety album Čaruj, většího zájmu se ale dočkal až loni díky EP Jericho a singlu Vrány taky. A sympatické je, že i když by si jako výhradní autor textů i hudby a zpěvák s výrazným hlasem mohl dovolit vystupovat pouze pod svým jménem, Bandjeez si v názvu ponechal. Album obsahuje všechny čtyři písničky z loňského EP a se sedmi dalšími vytváří koncept desky plné strachu. V době, kdy strach číhá všude okolo nás, je to nesmírně silné téma, které Stypka rozpracovává do nejrůznějších podob.

Hned v úvodní Neboj sice s vervou zpívá "Vypadá to, že tě černá dostala...", vzápětí ale dodává: "Neboj, to bude dobrý". Žádný strach, David Stypka zpívá o strachu tak, že z jeho písniček po nocích do polštáře plakat nebudete. Naopak třeba aktuální singl Jericho má tak zpěvnou melodii, že všechny smutky přebije. Stejně jako u jiných skladeb tu vyniká Stypkův nejvýraznější nástroj - jeho fantastický hlas, se kterým umí pracovat naléhavě, a přitom stále přirozeně, bez přehnaného patosu. Uhrančivý je i způsob, jakým nás mystifikuje, že "Láska není" ve stejnojmenné písni. Láska totiž samozřejmě je a zpěvák ji chce svou nahořklou poetikou v lidech znovu probudit.

PŘEKVAPIVÉ SPOJENÍ S FARNOU

Možná největší klenot alba se ale jmenuje Loučit, nostalgickou atmosféru a Stypkův nenásilný přednes tu skvěle podkreslují backvokály. Ty jsou koneckonců výrazným faktorem i v několika dalších písních. V Dobré ráno, milá si dokonce David přizval jako pěveckou partnerku Ewu Farnou. I když může toto spojení znít překvapivě, energie obou interpretů se tu potkaly téměř dokonale. A hlas Farne v této jemnější poloze snad přesvědčí i poslední pochybovače o tom, že někdejší teen hvězda vyrostla ve výtečnou zpěvačku. Zajímavostí přitom je, že skladba je 12 let stará a čekala v šuplíku, až jí Ewa vtiskne potřebnou emoci.

TOP 13 domácích objevů roku 2016: Maella, Mikolas Josef, dné, David Stypka, Role a další talenty

David Stypka nebude zpěvákem pro všechny, na rozdíl od některých jiných českých kolegů nedělá ve své tvorbě žádné kompromisy a nespoléhá na rádiové ani jiné zkratky. Cestu k posluchačům si bude muset s Bandjeez vyšlapat. Písně z nového alba, ač jsou většinou temnějšího ražení, však potenciál oslovit širší publikum přece jen mají. Jeho pěvecké charisma i osobitý textařský styl jsou totiž v kontextu naší popové scény jednoznačně výjimečné. Velký kus práce odvedl také producent Martin Ledvina, který pomohl zvukové rozmanitosti a snad i větší dynamice.

S Davidem Stypkou a Bandjeez se proto o budoucnost české hudby opravdu bát nemusíme.

text: Josef Martínek, foto: Lukáš Dvořák/Universal Music

Témata: David Stypka, Bandjeez, Ewa Farna, Martin Ledvina