RECENZE: Pop Debbi je na albu Break světový. Bravo!

Vydáno 05.05.2017 | autor: Josef Martínek

Loňský rok patřil v českém popu Lenny, letos jsou hvězdy nakloněny další majitelce osobitého hlasu. Třetí řadovka Debbi s názvem Break má totiž všechny předpoklady k tomu, aby byla v její kariéře skutečně přelomová.

RECENZE: Pop Debbi je na albu Break světový. Bravo! Pop Debbi je na albu Break světový. Bravo!

Debbi

Break

In The Middle Of A Song, Pull Me Out, Happy Ending, So Alone, Home Weather, Save Me, Break, Hard To Believe, Shoot Me, One More Chance

10 trax / 35:05 min

Vydavatel: SinglTon

La La, Touch The Sun a další zpěvné melodie - to byla Debbi před šesti lety. Debbi, které jsme tleskali a klaněli se jí, protože kouzlo jejího nakřáplého hlasu přebilo i teenagerskou nekomplikovanost. Ani po zisku ceny Anděl neusnula na vavřínech a pokračovala v cestě za uměleckou identitou, v níž hrálo důležitou roli album Love, Logic & Will z roku 2013 i následný akustický živák. Až album Break ale hlásí: Debbi je vyzrálá nejen jako zpěvačka, ale i jako osobnost.

Debbi interview: Nahrávání desky je jako stavba domu

Zatímco dříve její písně asociovaly pojem "retro", novinka působí aktuálněji, čemuž jistě pomohl producent Dušan Neuwerth. Ač byste si její hlas klidně i nadále spletli s některou z černošských r'n'b či bluesových div, sama Deborah Kahl přiznává, že si při nahrávání připadala jako v současném Londýně. Zároveň ale kvituje, že album vznikalo v českých podmínkách a za přispění domácích autorů. A to je jednoznačně jeho předností. Vždyť kdo má tu výsadu, že mu potřetí za sebou na desku dvě písničky napíše tak výjimečná umělkyně, jakou je Jana Kirschner? Zásadní je i vliv mladších tváří, zejména Marcella ze skupiny No Distance Paradise, který se autorsky zapojil hned třikrát a v některých písničkách pomohl dotvářet atmosféru i vokálně.

DRAVĚJŠÍ I SOUČASNĚJŠÍ

Nejvíc na Break zaujme, s jakou lehkostí kombinuje různé hudební vlivy, zejména ty ryze akustické s elektronickými. To už naznačily oba singly - loňský Hard To Believe a zejména letošní Pull Me Out, jehož autorem je písničkář Jakub Ondra. Má v sobě něco ze staré "popěvkové" Debbi, ale zároveň ji ukazuje úplně jinak - dravěji, odvážněji a současněji. Jestli tomuto hitu nebude v českém éteru patřit letošní léto, pak je něco špatně.

Nakažlivý refrén Pull Me Out se ale z konceptu novinky trochu vymyká. Melodicky, rytmicky, produkčně i výrazově má totiž Break větší ambice než počítat budoucí singly. Hitovostí sice písničky vládnou, svou perfekcionistickou produkcí ale nejdou rádiovým dramaturgům zrovna naproti. Hodně v nich vynikají bicí nástroje, sama Debbi si dokonce v několika skladbách nahrála perkuse, které třeba spolu s luskáním v Save Me uchovávají dojem, že její pop stále stojí hlavně na akustických základech.

Album začíná i končí čistě muzikálně - úvodní In The Middle Of Song odstartuje a capella zpěv Debbi, závěrečná One More Chance je pak bez přehnané produkce klavírní. Nejvíc to vře ve středu tracklistu - tam se nahromadily perly jako elektrizující So Alone nebo Home Weather, která dá atmosférickým elektronickým jiskřením a naléhavostí v hlase vzpomenout třeba na song I Miss You z poslední desky Adele. Ano, tohle jsou momenty, které škatulku "český pop" přerůstají rozdílem několika tříd. Oproti tomu stojí třeba "pistolnická" Bang Bang, která svou westernovou náladou trochu popírá předchozí tvrzení, že hudba Debbi už není retro.

Po pěvecké ani repertoárové stránce už na Debbi těžko najdete chyby - dnes třiadvacetiletá interpretka dozrála po všech stránkách. Pop v jejím podání je tak osvěžující a přesvědčivý, až si z něj sednete na zadek. Snad poslední oblastí, kde oproti svým vrstevnicím, jako jsou Lenny či Celeste Buckingham, zaostává, zůstává autorství. Písničky si nepíše, spoléhá se na skladatelský um svých kolegů. Ale co není dnes, může být zítra. Vždyť album Break podává jasný důkaz, že pro Debbi není žádná laťka příliš vysoko.

text: Josef Martínek, foto: Lukáš Dvořák

Témata: Debbi, Break, Dušan Neuwerth, Pull Me Out, Jakub Ondra, Jana Kirschner

4,50