RECENZE: Roger Waters ve filmu Us + Them připomíná svou výtečnou show. Mohl ale ubrat na politickém apelu

Vydáno 26.09.2019 | autor: Vadim Kuskov

Pokud jste z nějakého důvodu prošvihli loňské koncerty Rogera Waterse v pražské O2 areně, máte možná poslední šanci vidět dechberoucí show legendárního spoluzakladatele Pink Floyd. Koncertní film Us + Them natočený během čtyř večerů v Ziggo Dome v Amsterdamu se objeví na plátnech českých kin 2. října. A tentokrát si to opravdu nesmíte nechat ujít.

RECENZE: Roger Waters ve filmu Us + Them připomíná svou výtečnou show. Mohl ale ubrat na politickém apelu RECENZE: Roger Waters ve filmu Us + Them připomíná svou výtečnou show. Mohl ale ubrat na politickém apelu

Všechno začalo tím, když v říjnu 2016 Roger Waters oznámil, že plánuje turné s názvem Us + Them, patrně inspirované písničkou Us and Them z ikonické desky "Floydů" The Dark Side of the Moon. Waters slíbil, že program bude obsahovat jak nový materiál, tak osvědčené hity ze zlatého fondu Pink Floyd. Během své šňůry, která trvala něco přes rok a půl, navštívil 35 zemí a odehrál celkem 157 koncertů. Málokterá současná kapela se může pochlubit podobným výkonem.

LIVE: Roger Waters přivezl do Prahy dokonalou audiovizuální show i hity Pink Floyd. Vystřelil si z Trumpa i Putina

Režie záznamu grandiózní show se ujal Sean Evans, který již a umělcem spolupracoval na snímku Roger Waters: The Wall (2015), jenž byl nominován na Grammy za nejlepší hudební film. Výsledkem této kolaborace se stalo audiovizuální umělecké dílo, spojující hudbu, dokument a hraný film do jednoho uceleného příběhu.

Všichni dobře víme, že na koncertech jde hlavně o hudbu. Ohňostroje a projekce na obrovských plátnech jsou pouze skvělým bonusem, ale pokud kapelu není moc slyšet, nebo dokonce frontman neumí zpívat, pak to už nic nezachrání. Zkušený Roger Waters o tom samozřejmě dobře ví, a proto má zvuk ve filmu Us + Them naprosto špičkovou kvalitu. Možná až moc, protože si občas říkáte, jestli je to opravdu záznam koncertu, a ne studiová nahrávka. Není to však žádný podvod, Waters přece nepotřebuje nějaké triky.

RECENZE: Roger Waters má stále co říct, i když podobnými prostředky jako před lety

POSELSTVÍ SOUNÁLEŽITOSTI A BOJE PROTI VÁLCE

Co se týče obrazu, diváci se mohou těšit na vizuální zážitek v rozlišení 4K, ve kterém se živé vystoupení střídá s originálními videoklipy Pink Floyd, fragmenty hraného filmu a dokumentárními záběry z oblastí válečných konfliktů. Koncertní snímek od začátku až do konce vypráví příběh muslimských migrantů, jejichž život byl poznamenán válkou. Texty starých písniček, jako například Us and Them, Dogs nebo Pigs, a ojedinělé komentáře Waterse se stávají součástí hudebníkova poselství, propagujícího sounáležitost a lásku a bojujícího proti politikům a antihumánní protiimigrační politice.

Jediná věc, která trochu kazí dokonalý hudební zážitek, je právě tato politická angažovanost. Záběry s roztomilými dětmi a jejich smutnými matkami v hidžábech střídají scény s americkými bombardéry a vojáky. Umělec má samozřejmě právo prosazovat své názory skrz vlastní tvorbu, ale vzhledem k této do očí bijící agitaci může divák zapomenout na to, že přišel do kina, aby si poslechl oblíbené písničky a podíval se na skvělé představení. Politika je důležitým tématem moderního umění, ale dá se s ní pracovat mnohem sofistikovaněji. Koláže se zmalovaným Trumpem a projekce s výroky amerického prezidenta působily trochu trapně.

Po závěrečných titulcích diváky čeká malé překvapení - dvacetiminutový film o natáčení snímku doprovázený Watersovým komentářem, ve kterém vysvětluje svoje postoje a cíle. Hudebník tvrdí, že "neexistuje žádné rozdělení na my a oni" a "není důvod stavět zdi mezi lidmi". Je však zvláštní, že hned po tomto projevu vidíme scény, ve kterých Waters odmítá podat ruku fanouškovi a dělá si legraci z fotografie zpěváka Adama Levinea z Maroon 5, kterému říká "madame divine" ("paní dokonalá").

Snímek Us + Them je mnohem více než jen pouhý záznam výborného koncertu. Režisér Sean Evans tvrdí, že překonal úspěch svého předchozího filmu The Wall. A nejspíš má pravdu. Ale stejně vám doporučujeme občas zavřít oči a pokusit se soustředit jen na hudbu. Jsme tady přece kvůli ní, že jo?

text: Vadim Kuskov

Témata: Roger Waters, Pink Floyd, Us + Them, film, recenze

4,00