RECENZE: Rozjasnění Coldplay se snaží hlavně neurazit

Vydáno 08.12.2015 | autor: Ondřej Bambas

Bude to poslední deska jedné populární britské skupiny? Coldplay vydávají svou sedmou řadovku. Barevnou a nekonfliktní. Zajímavou i plytkou zároveň. Pokud říká tímto počinem Chris Martin se svými parťáky na nějaký čas sbohem, nikdo se neurazí. A to je možná škoda.

RECENZE: Rozjasnění Coldplay se snaží hlavně neurazit Rozjasnění Coldplay se snaží hlavně neurazit

COLDPLAY

A HEAD FULL OF DREAMS

A Head Full Of Dreams, Birds, Hymn Fo The Weekend, Everglow, Adventure Of A Lifetime, Fun, Kaleidoscope, Army Of One, Amazing Day, Colour Spectrum, Up&Up

11 trax / 45:15 min

Ty největší koncerty utáhnou už jenom do důchodu vcházející hvězdy typu AC/DC, U2 nebo The Rolling Stones, na druhé straně se objevují teenagerské sny o One Direction. Někde mezi stojí Coldplay patřící ve své věkové kategorii k tomu nejžádanějšímu zboží. A nejinak tomu bude u nadcházejícího turné.

Co pod stromeček: 13 tipů na hudební dárky podle redakce iREPORTu

S deskou A Head Full Of Dream pokračují tam, kde začali s Mylo Xyloto. Zatímco na 4 roky starém albu se ale snažili převyprávět příběh lásky, na aktuální nahrávce se pouze radují ze života. Abstraktní barevné cákance a graffiti výtvory vystřídalo barevné spektrum se symetrickým obrazcem. Skladby jsou zároveň logickým pokračovatelem melancholičtější výpovědi Ghost Stories. Té ovšem nechyběla určitá forma a ucelenost. Do ní se tentokrát Coldplay příliš nedostávají a výsledek tak zůstává plytký.

Hned v úvodu ovšem překvapí titulní track vedený chytlavou basou a do posluchače vnese pozitivní náladu stejně jako pocity naděje, očekávání z něčeho velkého, co může přijít, a ani po následné skladbě Birds houpavý rytmus člověka neopustí. Pak má přijít na řadu skladba vhodná k popíjení na baru a objednávání drinků všem. Roztopášnická myšlenka se nakonec ale pouze skryje za obrazné vyjádření přítomnosti andělské postavy v životě. Coldplay totiž nejsou rockery propagujícími špatné návyky, naopak se snaží zalíbit všem a být snadno dostupnými. I proto často do svých písní zakomponují místo textů líbivé popěvky. Když ale říká Chris Martin, že s novým albem se nechali inspirovat tím, co mají rádi, od Drakea až po Oasis, uzavírá si tím pomyslná vrátka vítající všechny návštěvníky. Věta "Nyní jsme s faktem, že nejsme pro každého, zadobře" ovšem nahrává pouze škarohlídům, kteří skupinu odepsali už po druhém albu. Takto nekonfliktní snad ve své historii ještě Coldplay nebyli.

Albu chybí i výrazný posuvný bod. S prvním singlem Adventure Of A Lifetime se pouze zařadili vedle A Sky Full Of Stars, Paradise a zejména Every Teardrop Is A Waterfall, přestože vyniká riffem jak od Nilea Rodgerse a díky chorálovému závěru bude patřit k oblíbeným koncertním vrcholům. X Marks The Spot, tedy skrytá část songu Army Of One, má beat podobný Swimming Pools (Drank) od Kendricka Lamara, textově ale za svým nepřiznaným předobrazem dosti pokulhává. Nevýraznou složkou je také balada Amazing Day a jen o píď předčí starší duet s Rihannou novinka Fun s hostující Tove Lo. Škoda že se skupina neodhodlala více zaexperimentovat s nápady, které hudebníci umí složit. Instumentální pasáže Kaleidoscope a Colour Spectrum vedle těch nejlepších hitů fungují velmi dobře.

Hvězdou příštího Super Bowlu budou Coldplay

Coldplay měli tentokrát problém naplno se odvázat a udělat něco překvapivého. Pokud na minulé desce nebyli dostatečně svoji, tentokrát jsou až příliš upjatí. Možná je A Head Full Of Dreams upřímnou nahrávkou, z písní to ale není cítit. Skupina se spíše snaží pokračovat ve svém stylu a nikoho nenaštvat. Potlačením invence se ale stávají někdy až nudnými. Na druhou stranu se několika písněmi proderou téměř kamkoliv a v nadcházejícím roce se jim bude těžké vyhnout. Kdo už předtím ke Coldplay choval odpor, názor nezmění ani tentokrát. Do setlistu stadiónových show zapadne nejnovější tvorba perfektně.

BEST TRAX: A Head Full Of Dreams, Birds, Adventure Of A Lifetime
ZKUS TAKY: Coldplay – Mylo Xyloto, Tata Bojs – A/B, Snow Patrol – Fallen Empires

Ondřej Bambas