RECENZE: Slayer by prospěla omlazovací kúra

Vydáno 11.10.2015 | autor: redakce

Dlouhých šest let nechali Slayer čekat své příznivce na nové, v pořadí jedenácté řadové album. Stěžejní příčinou byly dozajista zásadní změny v kmenové sestavě, ať již vyvolané pohnutkami lidskými (další odchod Davea Lombarda) či fatálními (úmrtí Jeffa Hannemana).

RECENZE: Slayer by prospěla omlazovací kúra Slayer sázejí na novém albu hlavně na jistotu

SLAYER
REPENTLESS
Mystic production
12 trax / 39:18 min

Tracklist:
Delusions Of Saviour, Repentless, Take Control, Vices, Cast The First Stone, When The Stillness Comes, Chasing Death, Implode, Piano Wire, Atrocity Vendor, You Against You, Pride In Prejudice

Současní Slayer sice nadále obrazně řečeno okatě vystavují hudební bicepsy, ale o tom, zda se reinkarnovali v plné své dřívější síle, by se dalo polemizovat. V podstatě se nic zásadně nezměnilo, velikáni thrash metalu pokračují nastolenou cestou vyklestěnou smrští dravých kytarových riffů s občasným závanem hardcoru a nepřetržitým hromobitím hbitých bicích. Požadovat od vztekle štěkajícího či naléhavě řvoucího Toma Arayi posun v přednesu by přínosné dozajista nebylo, potud jde o důležité poznávací znamení. Ovšem instrumentální složce výhradní současný komponista Kerry King nenabídl příliš prostoru pro dech beroucí momenty.

Přímočaré skladby (čest výjimkám jako When The Stillness Comes) povětšinou postrádají výrazné nápady, které by osvěžily jednotvárný a vcelku předvídatelný materiál. Žádné strachy, album je po všech stránkách vyvedeno nadmíru precizně, však má kapela zkušeností na rozdávání. Nicméně je z nahrávky neodbytně cítit nezdravá mazácká rutina a navazující poněkud rozpačité autorské přešlapování. Že party baskytary v náporu ostatních nástrojů nedůstojně zanikají, je ve stínu těchto okolností drobnost, ostatně ani to není v případě Slayer poprvé.

I bez náhledu do autorského portfolia se od ucelené nadílky jednoznačně odlišuje (ovšem v pozitivním smyslu) píseň Piano Wire, jež je oproti zbytku citelně rytmicky i melodicky propracovanější. Jistě není náhodou, že je pozůstalostí po Jeffu Hannemanovi, který v minulosti repertoár Slayer obohatil nejedním zásadním kusem. Po jeho skonu to kapela nemá s tvorbou jednoduché. Namísto Kingova monopolu se vyloženě nabízí možnost oživit stárnoucí hudební tvář nějakou omlazovací kúrou a přitom zachovat stávající ladné rysy. Kalifornské kvarteto je zatím zarputilé, leč do zad jej dloube velký vykřičník: sázka na jistotu sice většinou vychází, ale také na ni nejde spoléhat věčně.

BEST TRAX: Take Control, When The Stillness Comes, Piano Wire
ZKUS TAKY: Anthrax – Worship Music, Pantera – Reinvesting the Steel, Overkill – White Devil Armory

text: Daniel Folprecht