RECENZE: Spojení Citron + Ladislav Křížek na Rebelii rebelů opět funguje

Vydáno 15.12.2016 | autor: redakce

Nedá se předpokládat, že by se album Rebelie rebelů stalo nejoblíbenější deskou Citronu. Přesto obsahuje několik skladeb, které mohou bez obav osvěžit koncertní setlist. Vzhledem k tomu, v jakém stavu byla skupina před několika měsíci, to není vůbec špatný výsledek.

RECENZE: Spojení Citron + Ladislav Křížek na Rebelii rebelů opět funguje Spojení Citron + Ladislav Křížek na Rebelii rebelů opět funguje. Foto: Petr Tibi

Citron

Rebelie rebelů

Intro - Radgost, Rebelie rebelů, Kain a Ábel, Jednou, Píseň ztracených, V řetězech spoutaní, C´mon, Na křídlech andělů, Hodina dvanáctá, Schoulená, KarmaGetOn, Má zpověď, Supi se slétají

13 trax / 53:30 min

Vydavatel: vlastní náklad

Kyselá pachuť po divokém rozkolu ve skupině Citron pomalu mizí. Čerstvá sestava Radima Pařízka už připravila dvě EP, ale teprve regulérní řadové album dává na novou éru razítko a je signálem, že to tahle parta myslí vážně. Sázka na návrat Ladislava Křížka se ukázala jako jednoznačně správný tip. Ostatně o tom bylo jasno už na řadě vyprodaných koncertů, díky kterým zažil Citron nejednu čarovnou noc. Živě je občas znát, že skutečně nejde vrátit čas a Křížkovy hlasivky utrpěly nejen kvůli přibývajícím rokům, ale zřejmě i proto, že na vysoké a vypjaté polohy nebyly poslední dobou zvyklé a trénované. Na tomto CD není k rozpakům důvod.

Plzeň viděla Souboj rebelů: S Citronem dorazili Roland Grapow, Miloš Dodo Doležal i Aleš Brichta

Zpěváků jeho kvalit u nás zase tolik nebylo a není. Už jen kvůli němu stojí za to věnovat tomuto albu pozornost, byť rozhodně nepatří do zlatého fondu vše, na čem se podílel. Vokální rejstříky jsou typicky pestré, ve výškách se dostává do sfér, o kterých si normální smrtelníci mohou nechat zdát. Ani po hudební stránce Citron nepřekvapí. Vždy balancoval mezi metalem a (hard)rockem, nyní se misky vah naklonily na metalovou stranu.

Zvuk ctí tradice souboru, nicméně zde najdete rovněž skladby, které by mohl do svého repertoáru zařadit i Kreyson. Nechybí ani oblíbená balada "made by Křížek" v podobě procítěného songu Schoulená. Zdá se, že bylo využito víc inspiračních zdrojů, takže album není tak celistvé, zase mu to přidává na pestrosti. Svůj prostor dostala i Tanja, které patří Má zpověď. Kapela se veze na vlně nostalgie, ale všem zúčastněným je naštěstí jasné, že jen s tím by si dlouho nevystačili. Předkládají materiál, který odpovídá době vzniku.

CITRON JEŠTĚ NENÍ URČEN K LIKVIDACI

Křížek a spol. nehodlají zůstat V řetězech spoutaní, ale ona revolta je vyjádřena spíš kritikou současného dění s využitím obvyklých klišé. Třeba jako v hitu Rebelie rebelů, kde zazní: "svět chcem lepší než je ten, co znám". V tracku Jednou se opírají do odevzdanosti a jisté stádovitosti části společnosti výzvou "vzepři se a zůstaň svůj, jednou, jen aspoň jednou začni po svém žít". Neustále kladený důraz na rebelství je třeba brát s rezervou. Pod tímto pojmem si pochopitelně může každý představit něco jiného, ale třeba jméno Ladislav Křížek si dnes jako synonymum k výrazu rebel přiřadí málokdo...

Comebackové album jeho Kreysonu - Návrat krále - dopadlo rozporuplně. Tentokrát jsou k dispozici silnější skladby, které mají - navzdory výše uvedenému - navrch zejména po textové stránce. Závěrečná Supi se slétají může být chápaná i jako reakce na odezvu po obměně sestavy. Sociální sítě poskytly vskutku výživné menu. Jeho součástí zatím Citron nebude, jelikož na Rebelii rebelů dokazuje, že není mršinou určenou k likvidaci.

Citron získáním legendárního frontmana dosáhl potřebné publicity a přilákal pozornost ke koncertům. Při hodnocení nové nahrávky může naopak uškodit víra některých fanoušků, že se dočkají nahrávky ve stylu dnes už klasického alba Radegast. Nedočkají. Přesto není důvod truchlit. Zase tolik toho skupina - natož v lepší kvalitě - od té doby nepořídila.

BEST TRAX: Rebelie rebelů, Kain a Ábel, Schoulená
ZKUS TAKY: Arakain - Arakadabra, Limetal - Pravdu ukáže čas, Dymytry - Agronaut

text: Tomáš Rumler, foto: Petr Tibi