RECENZE: Studna hudební kreativity Arcade Fire vysychá

Vydáno 31.07.2017 | autor: David Stoklas

Arcade Fire si na zpracování a propagaci nové desky dali vskutku záležet. Nápaditá kampaň a vizuálně originální vinyly však nejsou zdaleka všechno. Montrealská kapela vsadila na osmdesátkový elektronický zvuk, ale toto retro jim moc nesedlo.

RECENZE: Studna hudební kreativity Arcade Fire vysychá RECENZE: Studna hudební kreativity Arcade Fire vysychá

Arcade Fire

Everything Now

Everything_Now (Continued), Everything Now, Signs of Life, Creature Comfort, Peter Pan, Chemistry, Infinite Content, Infinite_Content, Electric Blue, Good God Damn, Put Your Money On Me, We Don't Deserve Love, Everything Now (Continued)

13 trax / 47:11 min

Vydavatel: Sony Music

V jisté fázi poté, co se dostaví úspěch, obdržíte spoustu ocenění a vaše kapela se těší úctě milionů hudebních fanoušků, si uvědomíte, že je čas na změnu. Pokud byste tak neučili, budete mít na hlavě tuny řečí, že jste se zasekli a už jen žijete ze zašlé slávy. Arcade Fire se novou deskou vydali do divokých vod experimentů. I když by se zdálo, že tato kapela bude v této oblasti jistá a zkušená, výsledek tomu bohužel neodpovídá. Kanadská kapela svojí hudební i vizuální tvorbou dost často předháněla trendy a díky tomu je v její současné pozici.

SBOHEM ZVUKŮM STRUN

Doposud jsme u nich byli zvyklí na dominanci analogových nástrojů. Arcade Fire v různých etapách doplňovali zvuk akustických kytar či houslí ostřejšími rytmy post-punkového nádechu, nebáli se použít elektroniku a svoje dlouhé balady prošpikovali bohatými intermezzy s dechovými nástroji. Zněli opravdově. Také díky tématice, jíž se i doposud věnují v textech - zpívají o zdánlivě banálních rodinných vztazích, vlivu médií a moderních technologií na člověka, falešným slibům kapitalistické společnosti, prázdnotě spořádaného života na předměstí. Na poslední desce navíc přidávají i skladbu o sebevraždách a jejích příčinách, díky čemuž tak přispívají k pokračující destigmatizaci tématu psychických nemocí.

RECENZE: Arcade Fire budou nadále kralovat večírkům intelektuálů

ROZPAKY Z PRVNÍHO SINGLU

Muzikální transformace započala albem Reflektor z roku 2013. Nyní pokračuje albem Everything Now. Aneb sbohem analogové nástroje, a vítej, elektroniko. To by ale špatné nebylo. Nelze jim vyčítat touhu po změně, ba naopak. U takových kapel se to vlastně očekává. Experiment se však nepovedl a deska je slepenec z větší části nepovedených pokusů, co občas znějí dost bizarně. Mezi ty patří například skladba Chemistry, kde vyzkouší hned několik motivů od elektronicky znějící vesnické tancovačky až po rytmicky přímočarý rock. Jedním z prvních zveřejněných singlů byla titulní skladba Everything Now, jež snad každému svým zvukem i melodií připomíná švédskou skupinu ABBA. Spíš než velká očekávání singl vyvolal rozpaky.

Deska je jako taková na poslech příjemná. Bohužel však postrádá přidanou hodnotu. Arcade Fire ukázali, že umí skládat vkusnou líbivou hudbu, ale tentokrát tomu chybí ta správná atmosféra. Celý příběh za novým albem ani zajímavý marketing nemůže suplovat hudební stránku věci. Možná jim přece jen více seděla úzkost a vážnost jejich rané tvorby.

Everything Now je z větší části rozverná taneční nahrávka, kde v kontrastu stojí hravé melodie a vážné texty. Arcade Fire na ní zvolili poměrně zajímavou architekturu skladeb, kdy poslední volně navazuje na první. Pravděpodobně však tahle vychytávka přijde vniveč, neboť zrovna tato nahrávka nepatří k těm, které byste chtěli okamžitě po jejím skončení slyšet znovu.

Text: David Stoklas

Témata: Arcade Fire, Everything Now, elektronika

3,00