RECENZE: Temná strana Editors vrací úder

RECENZE: Temná strana Editors vrací úder Temná strana Editors vrací úder

EDITORS
IN DREAM
Mystic Production
10 TRAX / 51:02

Tracklist: No Harm, Ocean Of Night, Forguiveness, Salvation, Life Is A Fear, The Law, Our Love, All The Kings, At All Cost, Marching Orders

Editors se dokázali již záhy po vydání debutu dobře vyprofilovat také ve zbytku Evropy. Své fanoušky mírně šokovali třetí studiovou deskou In This Light And On This Evening, která byla syrovější a syntetičtější než veškerá předešlá tvorba. O co větší překvapení vyvolali následujícím albem The Weight Of Your Love, kde vyměnili nejčastější přírovnání k Joy Division za srovnání s U2. S těmito písněmi zároveň ukázali, jak variabilní dokážou být, přestože hlas Toma Smithe je dostačujícím poznávácím znamením Editors. Stadiónový zvuk mohl sice kapele slušet, razantní změnu a posun vzhůru jí však nepřinesl. Pátou desku jeli nahrávat do Skotska, kde si opět připomněli svou třetí nahrávku. Alespoň tak výsledek ve formě alba In Dream zní.

Editors: na podzim nové album, v prosinci naživo v Praze

Už první track No Harm, který kapela vymyslela jako první, a proto jej zařadila na úvod, naznačuje, jakým směrem se následujících padesát minut bude ubírat. Hned s druhou skladbou Ocean Of Night však přichází asi nejpopovější moment desky. Po pozvolném piánovém rozjezdu se teprve po druhém refrénu přidají bicí a skladba graduje, k čemuž přispívá také zapojení ženských vokálů. Na In Dream se vůbec poprvé skupina rozhodla spojit se zpěvačkou, byť tuto myšlenku chtěla realizovat již na předešlých dvou deskách. Rachel Goswell ze Slowdive vyniká zejména v minimalistické baladě The Law. Za zmínku ovšem stojí také píseň Oh My World, která není součástí regulérní verze.

In Dream pokračuje písní Forgiveness, která připomene starší materiál s dominujícími kytarami. Fanoušky prvních desek potěší jistě i singl Life Is A Fear. Na diskotékové časy pak posluchač zavzpomíná s Our Love, která jej navede na "depešáckou" All The Kings. Tu zakončí piánové outro zmírňující tempo k procítěnému závěru alba. Skutečný vrchol ale přichází s desátou Marching Orders. V ní spojují na ploše necelých osmi minut Editors tři skladby a už po prvním poslechu je jasné, že na nastávajících koncertech bude písnička patřit k jednomu z vrcholných okamžiků.

Napsat pozitivní píseň není snadné, možná i proto se vrátili Editors k lehce depresivní náladě. Po minulé desce se může zdát novinka temnější, přitom pouze využívá doposud používaných postupů. Zatímco minulá řadovka vznikala postupně během dvou let, In Dream měla přímější a kratší vývoj. Skupina ve výsledku působí semknutěji a konečně zacelila díru po Chrisi Urbanowiczovi. Ani tato nahrávka nebude mít pravděpodobně na kariéru Editors významný vliv, díky ní ale ukazují dalším interpretům, jak si sami mohou vyprodukovat hudbu a se vztyčenou hlavou chodit na pódia. Tohle je epizoda, při níž začnete fandit Temné straně, a to i když třeba máte raději komfort středního proudu.

Editors vystoupí 9. prosince 2015 v pražském klubu Roxy.

BEST TRAX: Ocean Of Night, All The Kings, Marching Orders
ZKUS TAKY: Interpol – El Pintor, Editors – In This Light And On This Evening, Merchandise – Children Of Desire