RECENZE: Thom Artway dává spojení "český písničkář" nový význam

Vydáno 07.10.2016 | autor: Josef Martínek

Poté, co se na české scéně v roce 2008 zjevil Tomáš Klus, se s novou písničkářskou generací roztrhl pytel. Byl to často právě Klusův vzor, který předurčoval, co by měl takový moderní český písničkář mít - texty plné slovních hříček, schopnost improvizace při kontaktu s publikem a v kontextu našeho mainstreamu nezbytný rádiový potenciál. Debutant Thom Artway proto svou nenápadností působí doslova jako zázrak.

RECENZE: Thom Artway dává spojení Thom Artway zvítězil v kategorii Objev roku v rámci hudebních cen Žebřík. Foto: Petr Tibi

Thom Artway

Hedgehog

Hedgehog, I Have No Inspiration, Pain, Conformity (feat. Maella), Lesser Town, Blind Man, Sun Is Colder, My Heart Won't Bleed, You Might Be In Heaven, Time To Think It Over (feat. Markéta Irglová), Flower Wreath

11 trax / 42:29 min

Vydavatel: Warner Music

Inspiraci k albu Hedgehog hledal Tomáš Maček například na cestách po Austrálii a Novém Zélandu, kam se vydal, když se ve svém životě toulal. V textech se odráží tradiční témata mezilidských vztahů a hledání životní cesty, jak ale Thom přiznává ve svém nejznámějším (a nejsvižnějším) singlu I Have No Inspiration, občas zkrátka chvíli trvá, než přijde silný motiv.

HARMONICKÉ MELODIE NA RÁDIA NEÚTOČÍ

I když deska Hedgehog vychází pod velkým labelem a je na ní zmíněný hit prověřený rádii, zařadit ji na první dobrou do kolonky "mainstream" by bylo hodně ošidné. Thom Artway zřetelně čerpá z britského folku, popu i rocku, neskrývá, že mezi jeho idoly patří třeba Glen Hansard a se standardy české písničkářské školy se míjí. Proto "Ježek" na svých bodlinách nenese mnoho singlového materiálu, ale spíše niterné výpovědi poklidného tempa, které jsou sice melodické, ale ne prvoplánovým způsobem. Zahřejí vás při chladných podzimních večerech, kdy se do jejich harmonických struktur můžete zabalit jako do deky. A nejlíp fungují, když prší.

Thom Artway má na debutu duet s Markétou Irglovou. Na turné jede s Light And Love

V dojímavé Sun Is Colder se najdou všichni, kteří čekají na katarzi, whiskey nasáklá barová odrhovačka Blind Man poukazuje na to, že jsou to často slepí, kteří nám otevírají oči. Conformity, duet s talentovanou Maellou, zevnitř spaluje nevyřčenou touhou, tou, která je hluboce zakořeněna ve vás, aniž byste ji dokázali ventilovat. K pilířům nahrávky pochopitelně patří duet s Markétou Irglovou, v němž spolu hlasy obou interpretů vytvářejí nesmírně oduševnělou symbiózu, přestože se dvojice ve studiu nesetkala a Irglová vokály nahrávala na Islandu.

Navzdory několika energičtějším kouskům se album nese především na melancholické vlně, aniž by mělo potřebu se posluchači podbízet. I když je Thom Artway zaměřením písničkář, zdaleka se neomezuje jen na kytaru a svůj hlas, naopak lze pochválit citlivou aranžérskou práci všech členů kapely a produkci Lukáše Chromka, protože ani zvukově bohatší songy neberou skladbám jejich prožitek. Třeba závěrečná Flower Wreath zapojuje i dechové nástroje, a přesto nepůsobí pompézně, ale komorně.

Thom Artway našel svou vlastní cestu, jak v Česku zacházat s označením písničkář. Cestu vydlážděnou buskingovými výlety po celém světě, ze které zatím stále ušel teprve kousek a velká štreka je ještě před ním. Díky albům jako Hedgehog můžeme hrdě hlásit, že se na české popové scéně opravdu začíná něco dít.

text: Josef Martínek, foto: Petr Tibi (Žebřík), Jaroslav Kutheil (Metronome festival)

Témata: Thom Artway, Glen Hansard, Markéta Irglová, Maella, Tomáš Klus

4,00