RECENZE: Zapomenutý příběh Ondřeje Rumla rozsvítí světlo v posluchačově duši

Vydáno 02.12.2018 | autor: Filip Pešta

S blížícími se Vánocemi přichází stejně jako každý rok hromada tematické muziky. Většinou je to však ten stejný zahraniční balíček, s těmi stejnými zahraničními standardy typu Jingle Bells. Ale co naše tuzemské koledy? Nebojte se, Ondřej Ruml vám je letos nadělí.

RECENZE: Zapomenutý příběh Ondřeje Rumla rozsvítí světlo v posluchačově duši RECENZE: Zapomenutý příběh Ondřeje Rumla rozsvítí světlo v posluchačově duši

Ondřej Ruml

Zapomenutý příběh

Vánoce jsou tady, Buď pozdravena Marie, Panenka Maria, Už jdou spolu do Betléma, Rozsvítilo se světlo do temnot, Andělé snesli se, Hvězdo, Králové, Klanění pastýřů, Narodil se Kristus Pán, Světýlko

11 trax / 33 min

Vydavatel: Warner Music

Samozřejmě, že máme doma notoricky známý, zelený a žlutý zpěvník Já písnička, s nímž si můžeme ty nejznámější koledy přezpívat. Ale někde po cestě napříč staletími jako by se ztratila odvaha v žánru "česká vánoční píseň" pokračovat. Avšak jak už to tak bývá, zázraky se dějí hlavně o Vánocích. Zdeněk N. Bričkovský se rozhodl oprášit zapomenutý příběh o narození Ježíše Krista po svém - autorskými písněmi. Vpila se do nich nejen esence onoho tajemného biblického příběhu, ale i duch tradičních českých Vánoc v jeho nejkrásnější podobě.

POHÁDKOVÁ MUZIKANTSKÁ SPOLUPRÁCE

Za dokonalou celistvostí desky nestojí jednotlivec, ale skvělý tým, v němž ze sebe každý, kdo přiložil ruku k dílu, vydal naprosté maximum. Aranže Davida Rottera nemají za cíl posluchače ohromit zbytečně chladnou megalomanií, naopak jej chtějí zahřát vkusnými harmoniemi, které zasáhnou srdce i duši. Zároveň si však pohrávají s tajemností i dynamičností, která vždy vyvolá dojem šťastného konce, přesně jako v pohádkách. Příběhem provází Boleslav Polívka, kterého ve vyprávění doplňuje vynikající pěvecký výkon Ondřeje Rumla. Výkon plný pokory, skvělé barvy hlasu a autentičnosti bez zbytečné ctižádosti se nějak více předvést.

Ondřej Ruml interview: Když musíš dělat věci tak, aby se líbily druhým, je to cesta do pekla

Právě díky pokoře a vděčnosti může v posluchači vzplanout to pravé vánoční světlo a s výše uvedenými přívlastky už jsme v podstatě v půli cesty. Pohádkovou atmosféru podtrhuje nejen pěvecký sbor Iuventus Gaude, ale také výkony kapely, která je složena jak z osvědčených fajnšmekrů z branže, tak z neuvěřitelně talentovaných nováčků. Zmiňme především jméno klavíristy Martina Rufera. Sám Ondřej na desku nahrál i veškeré perkuse. Kdo by však přece jen moc plakal po klasických vánočních písních, najde zde samozřejmě osvědčené Narodil se Kristus pán nebo lidovou Světýlko.

Písně Zděňka N. Bričkovského jsou chytré, roztomilé, tajemné i krásné a vyzařuje z nich vše, co bychom měli o svátcích pocítit v našich srdcích. K jejich interpretaci nemohl sestavit lepší muzikantský tým. Třeba se pomocí dnešní formy ústní lidové slovesnosti v podobě streamovacích služeb, nosičů a hlavně živých vystoupení dostanou tyto skladby k co největšímu počtu tuzemských posluchačů a přirozeně z nich vznikne nový kolednický zpěvník. Jeho tóny by nám měly připomínat, že Vánoce jsou hlavně vděčnost, pokora, štěstí a láska, tedy vlastnosti, které nemají žádné hranice.

text: Filip Pešta

Témata: Ondřej Ruml, Vánoce, Zapomenutý příběh, Boleslav Polívka

5,00