RETRO: Paul McCartney v Praze v roce 2004 vzpomínal na Beatles ve velkém stylu

Vydáno 16.06.2016 | autor: redakce

Po dvanácti letech přijíždí sir Paul McCartney znovu do Prahy, aby oprášil hity Beatles a k tomu předvedl to nejlepší ze svého sólového repertoáru. Jestli bude 16. června v pražské O2 areně stejně houževnatý jako v roce 2004 v nepříliš hostinném T- Mobile Parku, fanoušci se mají na co těšit.

RETRO: Paul McCartney v Praze v roce 2004 vzpomínal na Beatles ve velkém stylu Paul McCartney v Praze v roce 2004. Foto: Tomáš Martinek

PAUL MCCARTNEY
T-MOBILE PARK, PRAHA
6. 6. 2004

Pokud nevstane John Lennon z hrobu, nemůže už Česko zažít koncert větší hudební legendy, než je Paul McCartney.

Na co se těšit v červnu: Před prázdninami přijedou Black Sabbath, Paul McCartney, Korn, Muse i Iggy Pop

První člen Beatles, který kdy zavítal do Prahy, bohužel nevystoupil v prostředí odpovídajícímu jeho hudebnímu i společenskému významu. V samém centru Prahy, na Letenské pláni, mohli ještě loni bez problémů vyhrávat třeba kýčaři Elán. Publikum liverpoolského génia, jehož práce byla oceněna i britským šlechtickým titulem, bylo zahnáno na periferii města - do nehostinného a neupraveného T-Mobile Parku, situovaného mezi ruiny chátrající Kolbenky. Je až neuvěřitelné, jaké diletantství prokázala renomovaná, desítkami velkých akcí prověřená agentura Interkoncerts. Jediný úzký vchod, navíc otevřený s dvouhodinovým zpožděním, nemohl stačit mase lidí, kteří poté v tlačenici klopýtali neupraveným terénem.

PŘEVLÁDALY PÍSNĚ BEATLES

Macca naštěstí na všechny problémy nechal zapomenout svým příchodem na pódium ráznou Jet ze svého nejlepšího post-beatlovského alba Band On The Run. Dobře věděl, že lidé přišli především na Beatles, proto jim je dopřával vrchovatou měrou a jen decentně je prokládal sólovými kousky. Publikum vřele přijalo jak zpěvné hity All My Loving, Hey Jude, Lady Madonna, Let It Be a Yesterday, tak také ukázky z posluchačsky náročnějšího repertoáru Brouků - drsně rockovou Helter Skelter nebo v závěrečné jamování přecházející Sgt. Pepper.

Často lze slýchat názor, že nejbohatšího britského hudebníka dnes žene do koncertů jen honba za penězi. Výkonem, jaký tu předvedl, ale prokázal, že na představení jde i po více než čtyřiceti letech hraní s maximální vervou. V žádném ohledu se nešetřil, a když mu několikrát na chvilku selhal hlas (nevyzpívané We Can Work It Out nebo výpadek při téměř až punkovém projevu v Helter Skelter), jen tím potvrdil, že ze sebe dává všechno.

OBŘÍ VIDEOPROJEKCE I OHŇOSTROJE

Dvaašedesátiletého McCartneyho vydatně podpořila doprovodná kapela: jako o život bubnující Abe Laboriel Jr., kytarista Rusty Anderson, basák Brian Ray a klávesista Paul Wix Wickens. Paul přesně odměřoval rockové skladby s melodičtějšími písněmi nebo i akustickými kusy. Slovy i hudbou vzpomněl dva nežijící členy Beatles, na Georgovu poctu zahrál All Things Must Pass, Johna připomněl skladbou Here Today. Vystoupení doplňovala údajně dosud největší videoprojekce, která se v Česku objevila. V bondovské Live And Let Die do rytmu vystřelovaly ohňostroje a na pódiu šlehaly plameny, během ostatních skladeb se na obrazovkách střídal stream koncertu s klipy, ilustrujícími kariéru Beatles.

AUDIO: Kanye West zpívá pro dceru. A kdo je ten Paul McCartney?

Projekce při Penny Lane potom byla výrazově uměřenou (obří vlajka na pozadí modrého nebe) a zároveň působivou oslavou britství. Většina zahraničních hvězd přijíždějících do Čech si snaží publikum naklonit aspoň pozdravem v češtině. McCartney před koncertem absolvoval krátký kurs české výslovnosti a z velké části s publikem komunikoval překvapivě umně. S pomocí taháků dokázal česky dokonce i vtipkovat.

Po dvou a půl hodinách koncert skončil, ale stejně dlouho mohl klidně ještě pokračovat, pokud by chtěl umělec přehrát jen všechny své hity, které za celou kariéru složil. McCartneymu chybí na pódiu jediné - přítomnost Johna Lennona...

text: Vlastimil Beránek, foto: Tomáš Martinek

Témata: Paul McCartney, Beatles, John Lennon, Paul McCartney v Praze, koncerty, hudba

0,00