RETRO: První vystoupení The Cure na Moravě v roce 1998 v rámci bizarního festivalu v Brně

Vydáno 17.07.2019 | autor: redakce

Než vystoupí The Cure v sobotu 20. července na festivalu Colours of Ostrava, pojďme si připomenout jejich vůbec první koncert na Moravě. Psal se rok 1998, když se Robert Smith a spol. zastavili v Brně. Bylo to v rámci trochu podivného festivalu Sun 98.

RETRO: První vystoupení The Cure na Moravě v roce 1998 v rámci bizarního festivalu v Brně RETRO: První vystoupení The Cure na Moravě v roce 1998 v rámci bizarního festivalu v Brně

The Cure

23. 8. 1998
Velodrom, Brno (festival Sun 98)

Když jsme třiadvacátého srpna bloudili po Brně, hledajíce velodrom, téměř nic nenasvědčovalo tomu, že by se tu někde v okolí měl odehrávat nějaký festival. Několik plakátů, které náhodou nebyly přelepeny fotografiemi Rock Bitch (vystupovaly tu ve stejný den), nevypadalo moc přesvědčivě. Když jsme ale potom potkali několik rozcuchaných postav v černém, mluvící převážně polsky a maďarsky, začala jsem věřit, že festival Sun 98, na kterém by jako hvězdy večera měli vystoupit britští The Cure, se tu opravdu bude konat.

Kvůli dopravním problémům cestou do Brna jsme dorazili v polovině vystoupení čtvrté kapely, pražských Chinaski. Hráli tak, jak se dalo očekávat, s typickým optimistickým úsměvem na tváři. Naplnili svůj vlastní slogan "prima parta mladých hezkých lidí". Když set zakončili svým "kouřovým" hitem, podařilo se mi vytáhnout z některých návštěvníků informace o kapelách, které už vystoupily. První z nich, The Doors Revival, prý hráli jako The Doors, ale hůř. A o Synergy a Pavlovi Fajtovi s Plutem jsem slyšela jenom superlativy. Údajně to dobře rozjeli, ale vzhledem k menšímu počtu odpoledního publika se na velikém velodromu trochu ztráceli.

RETRO: Reportáž z koncertu The Cure poprvé v Čechách v roce 1996

Naštěstí se blížila sedmé hodina, návštěvníků začalo slibně přibývat a na pódium nastoupila formace pro změnu bluesová - Luboš Andršt a jeho anglosasští kolegové Ramblin Rex a Stan "The Man" Volarz. Andršt hrál výborně jako vždy, ale celé vystoupení vyznělo nakonec trochu nepřesvědčivě, snad díky tomu, že v tuto dobu už v hledišti převažovali fanoušci The Cure a z bluesové vložky byli víceméně zmateni.

RECENZE: Film The Cure - Anniversary 1978-2018 Live in Hyde Park London vás zavede do první řady senzačního koncertu

Výrazně citlivějším dramaturgickým tajem už bylo vystoupení následující, svůdná Laura a její tygři. Její taneční rytmická hudba zvedla většinu diváků z trávy, kde předtím v hloučcích polehávali, a celková atmosféra konečně začala připomínat hudební festival. Také díky tradičně dobré choreografii se Lauře podařilo navodit příjemnou náladu při čekání na hvězdy večera The Cure.

Čekání to bylo celkem dlouhé, téměř hodina a půl. Přestože si organizátoři Sunu mysleli, že dokážou přemluvit některého člena kapely k rozhovoru, The Cure svou pověst "záhadných" neporušili. První skladba Shake Dog Shake, kterou The Cure již tradičně začínají své koncerty, odstartovala první, také tradičně rychlou část vystoupení. Následovalo několik starších hitů, nechyběly třeba Fascination Street nebo Cut. Milým překvapením bylo, že změna bubeníka před dvěma lety přinesla ovoce. Mladičký Jason Cooper hraje s The Cure neobyčejně jasně a razantně, takže s baskytaristou Simonem Gallupem začali tvořit nejvýraznější složku hudby. Kytary a klávesy, které dříve byly základem, se dostaly trochu na post vedlejší. Změna k horšímu to však určitě není.

Druhá třetina koncertu patřila k pomalejším věcem, převážně z alba Disintegration, které však vzápětí vystřídaly pecky z mladých let. Bylo vidět, že postpunkové skladby jako 10:15 Saturday Night a Killing An Arab jsou Smithovu zpěvu stejně blízké, jako byly před téměř dvaceti lety. Vzhledem k tomu, že The Cure sami sebe vždycky nazývali kapelou spíš koncertní než studiovou, neplýtvali úsměvy ani přídavky. Po téměř dvou hodinách hraní opět potvrdili, že na hudební scénu už neodmyslitelně patří a žádné velké změny kolem nich je nemohou vychýlit z jejich zvláštně kultovní cesty.

Sun byl velmi podivný festival, skoro nikdo o něm nevěděl, přesto byla asi třetina stadionu zaplněna, výběr kapel byl silně různorodý, ale všichni poslouchali. "Aftershow" se členy kapely (mimochodem, nikdo do dvou do rána nedorazil) se konala na velmi neonové diskotéce, kde nervózní majitelé kartiček V.I.P. do sebe klopili drinky, odolávajíce nájezdům místních goril a jejich krásek. Ale stejně to mělo něco do sebe. Výborná hudba, dobré klobásy, sluníčko a těšení se na další festivaly.

Text: Alena Prunerová, foto: Tomáš Martinek

Témata: The Cure, 1998, Sun 98, Brno, Velodrom, koncert, recenze

0,00