RECENZE: Seal si na nové desce léčí zlomené srdce. Jeho hudba je cennou uměleckou disciplínou

Vydáno 03.12.2015 | autor: Filip Pešta

Sedmé autorské album Seala vzniklo po pěti letech, během kterých si zpěvák dvakrát odskočil k oblíbeným soulovým coverům. Album 7 přirozeně navazuje na kvalitu předchozích počinů a opět dává popu hlubší smysl.

RECENZE: Seal si na nové desce léčí zlomené srdce. Jeho hudba je cennou uměleckou disciplínou Seal si na nové desce léčí zlomené srdce. Jeho hudba je cennou uměleckou disciplínou

Seal

7

Daylight Saving, Every Time I’m With You, Life On The Dancefloor,  Padded Cell,  Do You Ever, The Big Love Has Died, Redzone Killer,  Monascow, Half a Heart, Let Yourself,  Love

11 trax / 49:16 min

Vydavatel: Warner Music

Anglický zpěvák a skladatel si za dobu svého působení v hudebním průmyslu vytvořil něco, co by se dalo nejvýstižněji nazvat jako autorská evoluce popové hudby. Zrození započal neuvěřitelný debut z devadesátých let, kde se však spoléhalo na osvědčené hitové koně v podobě notorických Crazy nebo Killer. O album později samozřejmě Kiss From A Rose. Už tenkrát však tyto hity přinášely něco víc než jen prvoplánový rádiový zážitek. Kombinace Sealova magického hlasu a jeho nevšedního talentu vytvořila z popové hudby ryzí uměleckou disciplínu. Spolupachatelem jeho hudební revoluce je samozřejmě producent Trevor Horn, jenž dokázal se zpěvákem splynout v jedno a dotvářet tak jeho záměry k dokonalosti.

Na albu 7 jsme tedy svědky velkého srazu dvou přátel, kteří zatoužili po své společné hudební chemii. Prvky jsou stejné a výsledné aroma omamující.  Už první píseň Daylight Saving je jasným znamením: "uslyšíte Seala tak, jak to umíme jen my". Tak jako tak však ani jeden z nich nepotlačí návrat ke kořenům. Do You Ever je toho jasným důkazem a s klidným svědomím by jí mohla slušet pozice na první Sealově desce,  Album je pro zpěváka zároveň osobním antidepresivem k rozchodu s Heidi Klum a bolest zlomeného srdce je slyšet jak v textech, tak v hlasovém projevu.

Seal zobrazuje lásku jako světlo ve tmě. Chtělo by to ale lepší klip.

Hudebně je směsí abstraktní melancholie zejména v pomalých skladbách.  Magická hudební formule Sealovi hudby je totiž pořád plná překvapení, zvlášť co se týká harmonie. Přesto však plní potřebu posluchače pustit si desku znovu. Stejně jako v Sealových začátcích kromě balad nechybí taneční skladby.  Life On The Dancefloor je jasnou vsuvkou na taneční parkety. Píseň Monascow zase jakoby mířila k diskotékám ze 70. let. Se Sealovým hlasem se samozřejmě pracuje na sto procent. Nejvíce vypjatým momentem je refrén Padded Cell a opět se zde ukazuje Sealův obrovský hlasový dar. Za najvíce dojemnou ale můžeme považovat Half a Heart.

Seal a Trevor Horn přeměnili staré v nové. Osvědčené postupy oblékli do nového zvuku a opět ze sebe vydali maximum. Otázka však zní: Budou spolu spolupracovat i příště? A zkusí to příště vzít úplně odjinud?

BEST TRAX:
Padded Cell, Do You Ever, Half A Heart
ZKUS TAKY: Seal - Seal, Seal - Commitment, Simon Webbe - Grace