ROCKBLOG: Kolik kdo hudbou vydělal? Prozradí to Zlaté a Platinové album s novými pravidly

Vydáno 16.10.2016 | autor: Josef Martínek

Časy, kdy se ocenění Zlatá či Platinová deska udělovalo za prodej určitého počtu kusů, skončily. V důsledku rostoucího podílu digitálního trhu na celkových tržbách určuje nově limity obrat jednotlivých titulů. Když deska vydělá půl milionu, stane se zlatou, milionový obrat bude ceněn platinově. Nová pravidla pro Zlaté a Platinové album zveřejnila v uplynulém týdnu česká pobočka IFPI. 

ROCKBLOG: Kolik kdo hudbou vydělal? Prozradí to Zlaté a Platinové album s novými pravidly Album Katarze skupiny Slza je již třikrát platinové - vydělalo tedy tři miliony korun. Foto: Martina Havlíčková

Tato změna má svou logiku. Prodeje nosičů stále klesají, a to zejména kvůli rostoucímu zájmu o streamovací služby. Proč by si dnes měl hudební posluchač kupovat pět CDček, každé za několik stovek korun, když může všechny neomezeně poslouchat ve svém digitálním playlistu. Měsíční poplatek za používání je většinou nižší než cena jednoho fyzického nosiče. Pokud přetrpíte reklamu, existují i takové online servisy, co po vás nechtějí ani korunu. CD se tak, trochu po vzoru vinylů, možná brzy stanou spíš sběratelským kouskem a artefaktem k podpisu.

V JazzDocku se rozdávaly Zlaté a Platinové desky, hráli Xindl X, Slza, Mirai i Mandrage

"Obratem se rozumí: velkoobchodní cena bez DPH a v případě maloobchodního prodeje se navíc uplatní srážka ve výši 38 %. Do obratu jako takového se započítávají veškeré příjmy (zahrnuje fyzické i digitální prodeje - včetně příjmů z YouTube) vztahující se k albu/singlu. Obrat plynoucí z prodeje DVD bude zařazen k obratu z příslušného CD, které je s ním obsahově příbuzné, nebo brán jako samostatný titul v jednotném titulovém žebříčku," uvádí ke změnám IFPI.


Xindl X s Platinovou deskou za album Čecháček Made. Foto: Tomáš Klíma

UPRAVENÁ PRAVIDLA TÝDENNÍCH HITPARÁD

Soudě dle veřejně dostupných pravidel pro sestavování českých hitparád se navíc domácí pobočka IFPI snaží modernizovat i způsob sestavování týdenních žebříčků. Ještě nedávno platilo, že například do albové hitparády TOP 100 se počítaly pouze fyzicky prodané kopie v kamenných obchodech. Kvůli tomu neměly desky vydané nejprve pouze digitálně šanci do žebříčku promluvit, přestože se často jednalo o velká jména. Z letošních titulů zmiňme například novinky Radiohead či Beyoncé, které se v naší IFPI hitparádě objevily, až když dodatečně vyšly fyzicky.

Plzeň žije metalem: Nightwish dostali v první den Metalfestu platinovou desku

Nová pravidla hlásají: "Hitparáda je sestavována na základě prodejních výsledků samostatných prodejen a prodejních řetězců, které se zabývají prodejem hudebních nosičů. Dále jsou započítány downloady jednotlivých titulů, které nám hlásí poskytovatelé digitálního obsahu na internetu (Google Play, iTunes, Supraphonline)." Při sestavování žebříčku není použit žádný koeficient, album zakoupené ve hmotné podobě i digitálně tak má stejnou váhu. V dodatku navíc IFPI uvádí, že chystá do žebříčku zakomponovat i streamování.


Ocenění za album Sociální síť získali Michal HoráčekRichard Müller a Michal Pavlíček - to bylo ještě podle starých pravidel. Foto: Tomáš Klíma

FANOUŠCI BUDOU ZNÁT KONKRÉTNÍ PŘÍJMY

Změny jsou nejen přínosné, ale i nutné. Víc než relevantní žebříček ukazující vkus českého kupujícího totiž v poslední době hitparáda působila jako přehled nejprodávanějších titulů v Bontonlandu. Stačilo, aby se několik let stará deska v tomto řetězci výrazně zlevnila, a najednou se z nuly objevila mezi desítkou nejžádanějších alb v Česku.

Zpochybnitelná je snad pouze zmiňovaná metoda "obratu", respektive zveřejňování konkrétních příjmů. Vzhledem k české povaze je totiž rozhodně méně vzrušivá informace, že kapela XY získala pětkrát Platinovou desku za prodej třiceti tisíc kopií, než ta, že za ni vydělala 5 milionů korun. A případní závistivci si nejspíš nebudou pokládat otázku, jak velký obnos z této částky jde do kapsy samotnému umělci a jaký si ponechá vydavatel.

Nová pravidla pro ocenění:
Zlaté album - obrat ve výši 500 000 Kč
Platinové album - obrat ve výši 1 000 000 Kč
Zlatý singl - obrat ve výši 50 000 Kč
Platinový singl - obrat ve výši 100 000 Kč

text: Josef Martínek, zdroj dat: IFPI, foto: Martina Havlíčková (Slza), Tomáš Klíma (Xindl X, Horáček + Pavlíček + Müller), Martin Kubica (Aneta Langerová), Martin Hanáček (Nightwish)

Témata: Zlaté album, Platinové album, prodeje desek, digitální služby, hudební trh, hitparády

zavřít