ROCKBLOG: Slavík ani letos o hudbě nebyl, tak byl aspoň oslavou nácků v Česku

Vydáno 29.11.2015 | autor: Josef Martínek

Anketa Český slavík má už roky nechvalně proslulou pověst soutěže, kde jde o hudbu až na posledním místě. Vždyť letos všechny víc zajímala účast nemocného Karla Gotta než jména vítězů. Dokonce se jistě najdou tací, co ji označí za urážku hudby. Jenže letošní ročník šel ještě dál. Byl totiž urážkou lidskosti.

ROCKBLOG: Slavík ani letos o hudbě nebyl, tak byl aspoň oslavou nácků v Česku Ortel buduje svou popularitu na údajném vlastenectví

Jména na prvních místech se už roky (v některých případech i desítky let) nemění, takže Český slavík v posledních letech víc poutá pozornost skandály. Před třemi lety to byl proslov Daniela Landy aka kouzelníka Žita 44, co způsobil pozdvižení, před dvěma roky byl ze soutěže Hvězda internetu vyřazen rapper Řezník kvůli ostrým textům a násilné prezentaci. Loni se hodně diskutovalo o 4. místě kapely Ortel, jejíž zpěvák Tomáš Ortel byl v minulosti součástí skupiny Conflict 88. Ta se otevřeně hlásila k nacismu. A letos dokonce Ortel postoupil na 2. místo se ztrátou méně než tří tisíc bodů na vítězný Kabát, zatímco její zpěvák Tomáš Ortel sebral mezi muži bronzového slavíka. Byl pouhých 500 bodů za druhým Tomášem Klusem.

Karel Gott má 40. slavíka, kontroverzní Ortel jde před Kryštof i Chinaski

Ortel totiž hajlování vyměnil za populismus, který by mu mohl závidět i Tomio Okamura. Ve svých textech už není tak konkrétní a nenávist k menšinám šikovně schovává za „vlastenectví“. A lidé mu to baští. Na YouTube tak můžete zahlédnout i videa, kde rodiče nahrávají své malé děti, jak zpívají text skladby Mešita: "pro Alláhovo slávu, uříznou ti hlavu, mají jen o to snahu, zastavme šílenství“. Je přitom jasně patrné, že svá slova nemíří Ortel proti teroristům, nýbrž proti muslimům obecně.

Stejně tak je nad slunce jasné, že hlasy Ortel nezískává zásluhou hudebních dovedností. Jejich produkce je podprůměrná, texty Tomáše Ortela na intelektuální úrovni dítěte. Kapela se s nimi jen trefila do současné nálady ve společnosti a pracuje s tím nejmanipulativnějším prostředkem vůbec - strachem. K hlasům pro Ortel navíc vybízela i některá občanská uskupení, vymezující se vůči islámské víře. To se pak není čemu divit, že skupina porazí i Kryštof nebo Chinaski, kapely, které vyprodávají největší haly v Česku a s jejichž reálnou popularitou založenou na hudební činnosti se měřit nemůže.

Nejvíc zarážející je ale to, jak se k celé situaci postavili organizátoři. Zatímco Řezník byl předloni diskvalifikován z kategorie Hvězda internetu, Ortel byl ve výsledcích loni i letos ponechán, navzdory vlně protestů, která se ve společnosti zvedla. Možná proto, že Řezník hlásá ve svých textech zlo otevřeně, kdežto Ortel podprahově. Takové je přitom mnohem nebezpečnější.

POST SCRIPTUM (19.): Řezník byl pro Českého slavíka problém, parta neonacistů je už v pořádku

Ba co víc, stříbrného slavíka šel skupině předat osobně Jaroslav Těšínský ze společnosti Musica Bohemica, vyhlašovatele ankety. Tím vlastně otevřeně vzkázal hudební i nehudební veřejnosti, že xenofobie, nenávist a zneužívání lidského strachu má v programu jednoho z nejsledovanějších televizních pořadů své místo. Mnozí pořadatelé koncertů dávají od kapely ruce pryč, zato Český slavík si s ní hrdě potřásá rukama.

Ostatně záměr organizátorů není těžké pochopit: na fakt, že znovu zvítězili Karel Gott, Lucie Bílá a Kabát, už lidé neslyší, zato na skandály ano. Zájem o anketu totiž roste: zatímco předloni přišlo 119 000 hlasů, loni to bylo už 131 991 bodů. Letos bylo napočítáno 140 000 hlasů. Zdá se tedy, že čím víc Ortelů, tím víc si Český slavík mne ruce. A tím víc se jako národ, nepoučen tím, že dějiny se stále opakují, ženeme do pořádné šlamastyky.

text: Josef Martínek, foto: Ortel.cz

zavřít