ROCKBLOG: V Česku má vystoupit Eminem, Bruno Mars i Divoký anděl. Ale nevěřte všemu

Vydáno 03.07.2016 | autor: Josef Martínek

V posledních měsících jsou sociální sítě plné událostí, jež vás zvou na koncerty, které se ale nikdy neuskuteční. V zimě byli hitem Pearl Jam, jejichž koncert kdosi avizoval, a dokonce na něj nabízel ke koupi lístky. Měl proběhnout koncem června, jenže pak vše vyšumělo. A falešné události se rojí dál: aktuálně jsou šlágrem Facebooku třeba fiktivní koncerty Eminema nebo Bruna Marse, o které už projevily zájem tisíce lidí.

ROCKBLOG: V Česku má vystoupit Eminem, Bruno Mars i Divoký anděl. Ale nevěřte všemu Eminem v Česku? Zatím nejspíš ne

Událost "Bruno Mars v ČR" si za pár dní získala už 7,8 tisíce zájemců a dalších 1,4 tisíce uživatelů potvrdilo, že se určitě zúčastní. Ovšem kdy? V události totiž stojí datum 11. ledna 2018. Jedním dechem pak zakladatel eventu dodává: "Termín není přesný! Buďte jako první informovaní o koncertu Bruno Mars v ČR ! Pozvěte své Facebook přátele, aby věděli o tomto velkém eventu!"

Pearl Jam v Praze zřejmě nevystoupí, prodej vstupenek zavání podvodem

Pomineme-li skutečnost, že koncerty se dnes rok a půl dopředu v devadesáti devíti procentech případů opravdu neohlašují, nejvíc zarážející je, že pod událostí není podepsán žádný konkrétní pořadatel. Kolonka "pořádá" vás totiž odvede jen na stránku s totožným názvem Bruno Mars v ČR, která vám opět nic konkrétního neřekne. Nedozvíte se tak, jestli ji založila zkušená pořadatelská agentura, nebo Franta Novák z Horní Dolní.

POČET FACEBOOKOVÝCH FANOUŠKŮ JAKO DŮKAZ

Ještě dál pak jde obdobný event "Eminem v ČR". Ten svým aktuálně skoro deseti tisícům zájemců a tři a půl tisícům účastníků hlásá, že stěžejní pro uskutečnění koncertu je získání 100 tisíc facebookových fanoušků. Na webu eminemvcr.cz stojí: "Tento krok je nezbytným bodem našeho plánu, a to z důvodu, že poukazuje na veřejný zájem o Eminemův koncert. Nejedná se totiž o žádné odhady a domněnky, nýbrž o jasně doložený důkaz, na jehož základě můžeme postupovat k dalším krokům. Zároveň dokazuje naši a samozřejmě i Vaši aktivitu." Další kroky, jak dostat rapové eso konečně k nám, pak rozepisuje v bodech.

Pořadatel ovšem zůstává tajemný jako pověstný hrad v Karpatech, protože "momentálně Vám nemůžeme konkrétně sdělit náš plán do detailu, ale věříme, že pochopíte, že by tak došlo k úniku informací a know-how, a tento plán by se zbortil jako domeček z karet". Ani záložka Kontakty na tomto portále nenabídne víc než jen kontaktní formulář, přes který můžete odeslat svůj dotaz. Žádné jméno, žádná emailová adresa, nebo nedejbože telefonní číslo.

MÍSTO LÍSTKŮ NA KONCERT MŮŽETE DOSTAT TELEVIZI NEBO PRAČKU

Jako domeček z karet je ovšem vratká celá tahle aktivita. Považovat počet fanoušků na Facebooku za stoprocentní záruku skutečného zájmu o lístky, jejichž cenu mohou fanoušci spolu s termínem a místem konání pouze tipovat, je samozřejmě nesmysl. Jeden příklad za všechny: FB událost koncertu Red Hot Chili Peppers, který na 4. září připravuje Live Nation, má v tuto chvíli přes 23 tisíc zájemců, dalších 5 tisíc nadšenců se jistojistě zúčastní. To je celkem 28 tisíc lidí, kapacita O2 areny je ovšem pouze 17 tisíc. Naopak na Lucii v Edenu se podle eventu chystalo v součtu "pouze" přes 13 tisíc lidí (nevyprodali by tedy ani O2 arenu), reálně jich ale přišlo skoro 30 tisíc.

Eminem navíc v tuto chvíli neohlásil vydání žádné nové desky, k níž by vyrazil na turné. A jen tak, protože si Češi vzpomněli, že ho chtějí vidět, k nám přes půl zeměkoule nejspíš nepojede. Pokud by přece jen v budoucnu Česko zařadil do programu turné, pravděpodobně by se akce chopil zkušený promotér, a ne anonymní tajnůstkář, odvolávající se na investora, kterého zatím nemá.

vložte odkaz, text nemažte

O co tedy v celé věci nejspíš jde? Pravděpodobně o dost nevkusný nástroj marketingu. 100 tisíc fanoušků na Facebooku dnes nezískáte vůbec snadno, pokud je chcete oslovit rychle, obvykle si musíte tučně zaplatit za propagaci. Nalákat je na příslib koncertu oslavované hudební hvězdy, která u nás ještě nikdy nevystoupila, se tak jeví jako nejsnazší možná varianta. Kdo ví, jaký obsah začne stránka nabízet v momentě, kdy vytoužených 100 tisíc uživatelů skutečně zláká. Místo lístků na vysněný koncert vám klidně mohou zničehonic začít cpát novou televizi nebo pračku.

PŘIJEDE NATALIA OREIRO?

Diskutovanou událostí je v posledních dnech i možný koncert Natalie Oreiro, která se u nás proslavila jako hlavní hrdinka kdysi nesmírně populární telenovely Divoký anděl. Událost je prý jakýmsi průzkumem, zda by Češi měli i po tolika letech o koncert hvězdy z Latinské Ameriky zájem. Na rozdíl od výše zmíněných je pod ní podepsán konkrétní pořadatel - firma M.P.Production, která mimo jiné organizuje zářijový koncert Michaela Patricka Kellyho z Kelly Family v pražské Akropoli. Dost možná se tak informace o jednání s uruguayskou umělkyní zakládají na pravdě. Přesto zatím akce nebyla potvrzena a datum 17. prosince, na kdy je event ohlášen, si ještě zájemci rezervovat v kalendářích nemusejí.

Doba sociálních sítí, která umožňuje prakticky komukoliv anonymně ohlásit koncert i sebevětší hudební hvězdy, fiktivním akcím přeje, dá se tedy očekávat, že na nás pár podobných tajemných eventů v budoucnu ještě vykoukne. Nezbývá než doporučit všem fanouškům, aby pečlivě studovali doplňkové informace a nebrali vystoupení svého oblíbence v Česku jako hotovou věc jen proto, že na něj existuje facebooková událost. Za chvíli by se totiž mohlo stát, že nám Facebook oznámí, že Michael Jackson, Freddie Mercury a Kurt Cobain vstali z mrtvých a chystají pro nás společný Megakoncert.

Témata: Eminem, Bruno Mars, Natalia Oreiro, Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers, Lucie, Kurt Cobain, Freddie Mercury, Michael Jackson, fiktivní koncerty

zavřít