Support Lesbiens: Nemáme čas tvořit odpad

Vydáno 04.10.2011 | autor: redakce

Osmá studiová nahrávka Support Lesbiens se nedá hodnotit jen podle singlu Bombs and Lies, který se objevil už v květnu. Vedle skladby reagující na války v Libyi totiž Lesbičky ve spolupráci s producentem Jiřím Paškou aka Ecsonem Waldesem nahráli dalších devět textově i hudebně poměrně odlišných písní.

Support Lesbiens: Nemáme čas tvořit odpad Support Lesbiens: Nemáme čas tvořit odpad

krystof 3-photo by petr kurecka
Pestré album držící pohromadě hutným zvukem a nezaměnitelným zpěvem Kryštofa Michala nese jméno Homobot a kapela ho představí na podzimním turné startujícím 14. října v Českých Budějovicích. "Od chvíle, kdy jsme si začali pohrávat s prvními nápady, jsme se na tomto albu chtěli hudebně i zvukově posunout dál. I díky Ecsonu Waldesovi, který desku koprodukoval a je zodpovědný za její zvukovou podobu, se nám to snad podařilo," podotkl k nahrávce kytarista Hynek Toman a společně se zpěvákem a textařem Kryštofem Michalem se podělil o další dojmy z dění kolem jejich kapely.

Nejdříve se vás zeptám na název vaší novinky. Písničku Homobot jsem na albu nenašel...
Kryštof: Název vznikl na podkladu obalu alba fotografa Petra Kurečky, protože se nebojí jít do stylizací. Jeho nápad implantovat naše ksichty na figuríny se nám líbil. Když jsem na ty fotky koukal, říkal jsem si, že k tomu musí být slogan padnoucí jako prdel na hrnec. Bylo u toho něco ve smyslu "Rozbití lidé budou recyklováni". To se mi jako název alba zase tolik nepozdávalo. Koukal jsem na to a napadlo mě, že vidím roboty s lidských obličejem, proto spojení hominida a robotem - Homobot. Uvažuju, kam ta lidská rasa spěje. Vždyť medicína už je dnes opravdu schopná transplantovat obrovské části těla včetně hlavy, ale imunologická reakce organismu to zatím neumožňuje. Jednou možná..."
Hynek: ... to, o čem jsme kdysi četli ve sci-fi knihách, se pomalu plní, takže kdo ví. Ale název desky Homobot vychází z vizuálního podkladu, ne z materiálu na albu.

Přečtěte si report z natáčení ZDE.

To je zřejmé z textů, které se týkají opravdu horké současnosti. Viz například singl Bombs and Lies.
Kryštof: Když mi bylo šest let, psal se rok 1980 a já si dodnes pamatuju, že jsem měl špatné sny kvůli obavám ze třetí světové války. Teď už noční můry nemám, ale válčí se přitom desetkrát více a desetkrát blíže než tehdy. Balkán, Libye, všude se válčí a o všem se jenom lže. Všichni přece víme, že v Libyi nejde o nic jiného než o ropu. Balí se to do řečí o osvobozování islamského světa a přitom je jasné, že s militantním islámem bude mít v budoucnosti západní civilizace velký problém.

sl 1-photo by petr kureckaclHomobot vznikal v době, kdy jste měli náročné vedlejší aktivity. René Rypar udělal spoustu písniček pro film V peřině, Hynek celou sólovou desku Tonye Graves. Jak jste to zvládali?
Hynek: Nenastal žádný velký problém. První věci jsme si poslechli začátkem tohoto roku a naplánovali vydání singlu předznamenávajícího desku. Materiál na desku průběžně vznikal do května, bylo to v klidu. Práci určitě prospělo, že jsme nad tím moc nedumali. Průběžně jsme chodili do studia a zabrali ve finále. Takový odstup může být ku prospěchu věci.
Kryštof: Umění, které je takovým výstřikem, může být důveryhodnější než to, které vzniká s rozmyslem. Když má malíř slinu, tak to na obraz nasmahne a už to nevylepšuje. To ho dělá umělcem...
Hynek: Třeba It´s Gone Eleven vzniklo tři týdny před odevzdáním desky. Tahle pecka neměla ani pracovní zpěv, přitom to všechno sedlo, míchání šlo rychle, protože vše bylo jasné. I takhle se to dá dělat.

Osobně na mě jako kapela působíte jinak než na vašich prvních deskách. Tak nějak více kolektivně, dřívě jste Support Lesbiens byli zejména vy dva.
Kryštof: Je to jen vnější vnímání, Support Lesbiens vždy byli skupinou více autorů.
Hynek: Autorsky se může podílet každý z kapely, potřebujeme materiál na desku. Neřešíme, kdo píseň přinese, ale jestli se nám líbí.
Kryštof: U prvních dvou desek vznikaly pecky hodně ještě ve zkušebně. Tak nějak jsme to příliš předělávali, někdy se ztratila původní jednoduchost a myšlenka. Některé písně pak měly příliš mnoho rytmů a riffů. Šroubované věci nepůsobí jako celek dobře.
Hynek: Je dobré mít v základu skladby basu, kytaru, bicí a zpěv. Když písnička funguje takhle, pak funguje v jakékoliv úpravě, třeba s klavírem.
Kryštof: V takhle jednoduché formě vzniklo Sweet Little Something nebo Bet My Soul. Já umím jen na kytaru. Tak jsem přišel za klukama, že mám pecku, zahrál fragment a bylo.

Podívejte se na fotky ze studia ZDE.

Máte při natáčení desek hodně takzvaného odpadu?
Kryštof: My nemáme čas ho tvořit. Nemáme takové podmínky, abychom vydali desku, udělali turné a byli zajištěni na dva roky dopředu. Nemůžeme rok jenom tvořit, musíme fungovat a jezdit koncerty, abychom se hudbou uživili. Nejsme Red Hot Chili Peppers, abychom si mohli dovolit se na pět let odmlčet.

hynek 5-photo by petr kureckaPo prvním poslechu se mi nejvíce líbila pecka Walk This Road, proč jste ji nevybrali na singl?
Hynek: Nemá hitové ambice. Je to frajerská pecka s rypákem nahoru, ale do českého éteru nevhodná. V Anglii by to asi šlo, u nás se nehodí. Jsme v Česku a musíme s tím bojovat, jsme vděčni za každou píseň nasazenou do rádií, která se díky nim dostane k lidem.

Dobrá je i akusticky znějící My Heart...
Hynek: To je taková plážová vyprávěcí pohodička. Vznikla hned v první vlně písní na desku Homobot.
Kryštof: Moc mě baví Arrested Developement, jejich vyprávěcí zpěv, který není rapem, spíše takové hraní se zpěvem. Sloka v téhle skladbě tomu není nepodobná.

Přečtěte si recenzi desky Homobot ZDE.

Mezi ostatními potencionálním hity určitě zaujme i duet Keeper s Tonyou Graves.
Kryštof: Když jsme to psali, řekl jsem jí, ať si to představí jako videoklip s dvěma lidmi, kterým je pětatřicet. Nemají partnera, oba by ho chtěli, ale oba tuší, že už vztahu možná nejsou schopní. Ty kompromisy, které by museli udělat, jsou už nad jejich síly.

Kolik nových skladeb zazní na chystaném podzimním turné, které začne 14. října v Českých Budějovicích?
Hynek: Přesně to teď říct nemůžeme, ale minimálně polovinu desky zařadíme.
Kryštof: Je to turné k nové desce, musí z ní zaznít co nejvíc. I když nemůžeme vynechat starší hity.

Jako host turné budou Goodfellas, kteří zahrají skladby z jejich letošní desky Robbery Blues. Proč jste si vybrali právě je?
Hynek: Mají aktuální desku se zajímavým materiálem. Hodí se, že stejně jako my zpívají anglicky. Navíc hrají akustický pop. Nebudou mít tak nařachanej zvuk jako my.
Kryštof: Volba předkapely je důležitá. Dá se tím zabít koncert, když předkapela zní stejně jako hlavní kapela.



text: Roman Jireš, foto: archiv kapely

SUPPORT LESBIENS HOMOBOT TOUR 2011
14.10. ČESKÉ BUDĚJOVICE – ArtIgy
15.10. KADAŇ – KZ Orfeum
20.10. BRATISLAVA – Ateliér Babylon
22.10. OSTRAVA – Garage club
05.11. HRADEC KRÁLOVÉ – KD Střelnice
16.11. UHERSKÝ BROD – Dům kultury
18.11. LITVÍNOV – KD Citadela
19.11. KRNOV – Kofola music club
24.11. BRNO – Fléda
25.11. FRÝDEK – MÍSTEK – Stoun
02.12. JABLONEC NAD NISOU – Eurocentrum
03.12. TŘEBÍČ – Národní dům
09.12. KARLOVY VARY – Lidový dům
10.12. PLZEŇ – KD Šeříkovka
14.12. PRAHA – Lucerna music bar
17.12. ZLÍN – Masters of Rock Café 


sl-1 kopie 

 

zavřít