Celeste Buckingham: Moje hra na kytaru se hodí leda k táboráku

Vydáno 30.08.2012 | autor: Daniel Maršalík

Skladba Run Run Run od sedmnáctileté Celeste Buckingham je už několik týdnů nejhranější písní v českých i slovenských rádiích. Po prázdninách začne studovat v Americe, ale slibuje, že se bude pravidelně vracet domů. Už v září představí nový singl Never Be You.

Celeste Buckingham: Moje hra na kytaru se hodí leda k táboráku Celeste Buckingham: Moje hra na kytaru se hodí leda k táboráku

celeste7

Byla
jsi přijata na dvě prestižní hudební univerzity. Podle čeho ses rozhodovala, na kterou půjdeš?
Jednou z nich byla Berklee College of Music v Bostonu, kterou v minulosti navštěvovali třeba Quincy Jones, John Mayer a další skvělí muzikanti, a druhou byla Belmont University v Nasvillu, pro kterou jsem se nakonec rozhodla. Jedním z důvodů bylo, že jsem v Nashvillu dostala pracovní nabídku jako skladatelka. A také tam sídlí můj americký management.


Jak vidíš svou kariéru doma, když teď budeš žít za oceánem?
No, v Americe teď budu studovat, ale každé dva měsíce se budu vracet na Slovensko a do Čech, kde budu dál koncertovat a nahrávat.

V médiích se mluví o tvé spolupráci s producenty Kelly Clarkson. Můžeš o tom něco prozradit?
To je právě ta práce, kterou jsem tam získala. Zaměstnali mě do týmu autorů. Ale zatím budu skládat pro jiné zpěváky. Management v Americe tvoří dva lidi, jednou z nich je Trisha McClanahan, která pracovala s zpěvačkami jako jsou Kelly Clarkson, Reba McIntire nebo Lisa Marie Presley. Druhou osobou je Clay Myers, který byl vice prezidentem vydavatelství Roye Orbisona a vedoucím managerem Big Tractor Music. Byl zapojen do vývoje mnoha umělců včetně Taylor Swift a jejího songu roku 2010 You Belong To Me. Mimochodem, oba milují Run Run Run.


A dokážeš skládat napříč žánry?
Když dělám pro někoho konkrétního, chci toho člověka trochu poznat a pak mu to dokážu skládat na tělo. Ale lepší pro mě je, když můžu tvořit, co mě napadne, a pak to nabízet, komu se to bude líbit. Když vím, že to není pro mě, víc se u toho odvážu. Můžu tak vyzkoušet věci, které bych si pro sebe nenapsala, protože bych je třeba ani neuzpívala.

Uvažuješ už o další desce?
Teď točím singl Never Be You, ke kterému vzniká i klip, vše by mělo být hotové do konce září. Nahrávám ho tady se stejným týmem jako album Don‘t Look Back. Bude to samostaný singl, na celou desku je, myslím, zatím docela brzy.

Co můžeš prozradit o nové skladbě?
Nemůžu právě vůbec nic říct. Snad jen, že nebude o lásce, bude drsnější a bude to asi něco, co ode mě lidi nečekají. A bude v angličtině.


Převážně v angličtině je celé tvé album, ale máš tam i jednu skladbu slovensky a jednu dokonce v perštině...
Ta perština byla trochu touha se ukázat. Každý se mě ptá, jak to zní a jak se mluví v Iránu. A k té slovenské, to je pro mě velmi těžké, protože nemám dobrou výslovnost. Angličtina je mnohem snažší. Tam si lze dělat srandu z přízvuku, ale ve slovenštině to musí být velmi přesné. Jeden verš jsem nahrávala fakt třeba tři hodiny.

Přesto, plánuješ i další věci zpívat slovensky?
Doufám, že jednou ano. Teď nemám nic rozpracovaného, ale určitě bych chtěla.

celeste1"Lidi mi říkají, že jsem fotogenická, ale já to tak vůbec nevnímám." Kritici oceňují zvuk tvého debutu Don‘t Look Back. Jak ses dostala k producentům Andymu Hruškovi a Martinu Šrámkovi?
My jsme se poznali už před SuperStar. Bavili jsme se o spolupráci a pak mi řekli, proč se nepřihlásím do SuperStar. Šla jsem si to vyzkoušet. Dopadlo to, jak to dopadlo a hned jak jsem se vrátila domů, začali jsme nahrávat.

Jsi autorkou všech skladeb na desce?
Texty jsou všechny moje a spolu s Martinem a Andym jsem také spoluautorkou hudby všech skladeb kromě jedné. Tu napsala má sestra.

Jak vznikají tvoje písničky?
Inspiraci hledám v životě, ale nejen v mém, ale i co slyším, že se přihodilo lidem v mém okolí. Někdy si sednu s tím, že složím písničku, ale spíš je to tak, že najednou mě to napadne, a i když jsou dvě hodiny ráno, tak na tom pracuju.

Skládáš s piánem nebo s kytarou?
S kytarou. Hraju jen akordy. Má hra na kytaru se hodí leda tak k táborovému ohni, ale pak sedím ve studiu a ke všem nástrojům se vyjadřuju, jak by to mělo znít.

A do studia už jdeš s danou melodií?
Vždycky mám text a melodickou linku, která se pak může změnit. Jde přece jen o pop. Musí to být chytlavé a ne komplikované. A když už máme finální melodii, tak přistupujeme k aranžmá, kde už je to tak půl na půl na mně a na producentech. Trochu se u toho pohádáme, ale na konec vždy vyšly dobré písničky, takže si nestěžuju (smích).

Do jaké míry je deska odrazem tvé osobnosti a do jaké míry se na ni podepsala vize producentů?
Vždy jsem to já a musím to být já, domluvili jsme se na tom. Nechci si hrát na něco, co nejsem. Producenti to nazvali "celestinský zvuk" (smích).

Tvá budoucí tvorba by měla být pokračováním desky Don´t Look Back?
Určitě, akorát bych se chtěla stále zlepšovat. Já se to všechno teprve učím a doufám, že vše další bude ještě na vyšší úrovni.

Kromě svých písní na Slovensku zabodoval duet s Majkem Spiritem Ja a ty. Jak došlo k vaší spolupráci?
Můj producent Martin Šrámek s nim pracoval a doporučil mě. Já nazpívala ten refrén a pak mi za dva týdny Majk zavolal, že z toho tracku udělá další singl a za další dva týdny jsme natočili klip. Byla to velmi přirozená a příjemná spolupráce.


celeste3Celeste vystoupí na vyhlášení cen Žebřík 15. března 2013 v PlzniZavzpomínejme ještě na SuperStar. Pamatuješ si na nějaké kuriózní hodnocení?
To už je doba, ale já když jsem stála před porotou, tak jsem neposlouchala. Jen jsem kývala a děkovala. Měla jsem z toho takové nervy, že jsem se nedokázala na to soustředit. Pořád jsem si ale říkala, že není důležité vyhrát, ale předvést to nejlepší, co umím.

Vím, že máš kromě mainstreamu ráda i alternativní hudbu. Co posloucháš?
Poslouchám většinou takové umělce, co začínali jako alternativní a nakonec se posunuli k popu. Baví mě Coldplay, The Fray, Maroon 5, Eminem, Beyoncé, Slipknot, Ed Sheeran, Taylor Swift a strašně moc dalších věcí. Pro mě není podstatný žánr, ale musí se mi líbit melodie. Musí mě to emocionálně dostat.

Máš za sebou tři klipy, teď točíš čtvrtý. Fotila jsi už do mnoha časopisů a k promo akcím. Jak vnímáš kameru? Užíváš si to nebo je to pro tebe stresující?
Lidi mi říkají, že jsem fotogenická, ale já to tak vůbec nevnímám. Pro mě je to oddych, je to pohodlné. Jako bych vyšla ze sebe a dívala se, co se děje kolem.

Je ti sedmnáct, na mě ale působíš docela zralým dojmem...
I moje sestra, které je čtrnáct, působí jako osmnáctiletá. Podle mě to je vlivem naší mámy, která je taky taková. Nejmladší v naší rodině je tedy asi otec. (smích) ... Ale i já dokážu dělat vylomeniny, třeba když jsem s kamarádkama.

Tvá sestra Carmel napsala titulní skladbu Don´t Look Back...
My často skládáme spolu jen tak pro srandu a jednou mi napsala písničku, nahrála ji na mobil. Pak uplynul nějaký čas a při nahrávání desky jsem potřebovala nějaký jakože "slaďák" a to jsme si na tu písničku vzpomněli. Trochu jsme ji upravili a vzniklo z toho Don´t Look Back.

Tvůj manažer Lumír Mati o ní říká, že je také talentovaná. Jak její budoucnost vidíš ty?
Je hodně talentovaná. I když jí je jenom čtrnáct, tak už je autorkou několika velmi kvalitních songů. Umí taky skvěle pracovat se svým hlasem, takže myslím, že už brzy můžeme očekávat její vlastní singl.

Na desce máš dva duety. K oběma sis vybrala partnery, kteří tě svým jménem nikam neprotlačí, co tě k nim vedlo?
Musím si s člověkem, se kterým zpívám, hodně rozumět. Martin Harich má úžasný hlas, ale lidi to nevidí, protože on má kolem sebe pořád tu superstarovskou auru, holky vřeští, ale on je hlavně muzikant. Umí hrát asi na pět nástrojů. A Noah Ellenwood má taky neuvěřitelný hlas. Pokud bych si měla vybrat někoho z těch, kdo už má jméno, tak tady by to byl Dan Bárta. A pokud bych hledala venku, tak bych řekla Joss Stone, ale asi kdybychom se vedle sebe postavily, tak bych se opravdu hodně styděla.



text: Daniel Maršalík, foto: Lukáš Dvořák pro SLAVICA s.r.o.


celestTOP

 

zavřít