Objevený "Sugar Man" Rodriguez: Stal jsem se součástí rockových dějin

Vydáno 07.02.2018 | autor: Nicola Bernard

Nejstarším interpretem nejen letošního ročníku Rock for People, ale i celé historie festivalu byl v červenci Sixto Rodriguez. Americký hudebník mexického původu si v šestasedmdesáti letech na pódiích užívá slávu, o které skoro půl století nevěděl. O tom, že jeho písně ovlivnily celou generaci obyvatel Jihoafrické republiky, zmítané apartheidem, se dozvěděl až v roce 2012 díky filmu Pátrání po Sugar Manovi. 

Objevený Objevený "Sugar Man" Rodriguez: Stal jsem se součástí rockových dějin

Jak vaši kariéru ovlivnil film Pátrání po Sugar Manovi?
Začal jsem být vidět. Přitáhlo to pozornost lidí. A důvod úspěchu tohoto filmu? Sundance Film Festival, Sony Pictures Classics, Sony Legacy a Sony Home Video. Domácí video bylo přetvořeno do podoby filmu a přeloženo do spousty jazyků. Takže mě to ovlivnilo obrovsky.

FOTOREPORT: Rock for People probudili druhý den k životu The Prodigy, zahráli i Rodriguez nebo Marmozets

Jak jste se cítil, když jste se dozvěděl o své popularitě v Africe?
Režisér filmu mi vyprávěl, co se dělo v roce 1998. V hudební historii můžeme najít momenty, které jsou v tomto filmu zachycené. Já jsem v něm jenom osm minut. A všichni ostatní lidé, kteří v tom filmu vystupují, také skutečně existují. Zajímavý je i přístup ke snímku - je to zábava, nebo žurnalistika? A když vezmeme v potaz dějiny rockové hudby, byl jsem součástí těch událostí. Je to stále akutální.

Když jedete do Afriky koncertovat, jak se tam cítíte?
Je tu jih a sever, úplně rozdílné části. Byl jsem v jižní Africe a byl jsem i v severní, vrátil jsem se, abych viděl, co všechno se změnilo. V jižní Africe mám fanoušky už padesát let, bylo to úžasné období. A ty zážitky, zkušenosti, kultura, jazyk... Nerozumím ani slovo, co říkají, ale jsem tam šťastný.

LIVE: Rodriguez patří na Woodstock, ne do Fora Karlín

Jaké byly vaše ambice a očekávání na začátku sedmdesátých let, když jste natočil alba Cold Fact a Coming from Reality?
Přesněji jsem nahrával v letech 1969 a 1971. Je to tedy hodně dávno. Dlouho to trvalo. Technika byla tehdy na jiné úrovni. Musíte se tím nechat pohltit. Je to také jako určitá forma terapie. Jo a potřebujete mít hit. Ten jeden hit.

JE DOBRÉ BÝT TADY A TEĎ

Plánujete teď do budoucna něco nového? Desku, singl, koncerty?
Budeme mít 26. a 27. září dva koncerty v Royal Albert Hall v Londýně.

Jak se vám líbilo spolupracovat s Beach Boys?
Oni vystupují už strašně dlouho. Vyvinuli si svůj styl, kterého se drží. Víte co, v dobrých časech se hudbě daří, ve zlých časech musí být hudba dobrou investicí.

Je nějaká země, do které byste se rád vrátil?
Někteří lidé se chtějí vrátit do své vlasti. A já stále čekám. Všichni všude mají svoji historii. Nechci tady dávat hodiny dějepisu, ale je to něco takového, jako když jedna kultura přebije druhou. Může to trvat staletí. Ale je dobré být tady a teď, jsem tu rád.

V Praze jste hrál v roce 2016 ve Foru Karlín. Vzpomínáte?
Ehm, ne! (smích)

Teď se do České republiky vracíte po dvou letech. Je nějaký zásadní rozdíl mezi fanoušky různých národností?
Důvod, proč jsem začal dělat hudbu, je ten, že se při ní všichni dobře baví - a já taky. To je základní pravidlo - že se dobře bavíte. Lidé poslouchají hudbu, tančí na ni, je to určitý výraz svobody, na národnosti nezáleží.

text: Kateřina Hejčová, foto: Marek Holoubek (Rock for People)

Témata: Rodriguez, Sugar Man, Rrock for People

zavřít