Patricie interview: Kdokoliv mi vstoupí do života, je pro mě obrovskou studnicí inspirace

Vydáno 20.06.2017 | autor: Jitka Fialková

Zpěvačka, textařka a skladatelka Patricie vytvořila hudební projekt Vesna. Využila v něm znalost moravského folklóru a sílu slovanské mytologie. Díky finanční podpoře Berklee College of Music, na které ve Valencii studovala, mohla svůj záměr zpracovat v nejlepší možné kvalitě a hudbu propojit s dalšími uměleckými složkami. Vedle Patricie stojí v popředí houslistka Bára Šůstková, pianistka Tanita Yankova a flétnistka Andrea Šulcová. Příběh zrodu ambiciózního díla jsme si nechali odvyprávět od samotné zakladatelky Patricie.

Patricie interview: Kdokoliv mi vstoupí do života, je pro mě obrovskou studnicí inspirace Patricie interview: Kdokoliv mi vstoupí do života, je pro mě obrovskou studnicí inspirace. Foto: Jiří Šujanský

O Vesně se mluví jako o novém projektu. Úplně tak čerstvým nápadem ale není, protože na něm pracujete již několik let, je to tak?
Ano. První písničky jsem odehrála při mém absolventském koncertu, když jsem studovala jazzový zpěv na konzervatoři v Praze. Každý se snaží si na něj připravit speciální program. Pro mě to byl z počátku takový hec. Chtěla jsem vytvořit něco svobodného, zkusit si napsat něco pro více nástrojů. A stalo se to, že po koncertě za mnou přišla spousta lidí a ptala se mě na písničky, chválila je. Když jsem potom odjela na Berklee, víc jsem se na to zaměřila, přistupovala jsem k tomu víc koncepčně a začala jsem budovat celou filosofii kolem Vesny. Rodilo se to dlouho. Ale až teď cítím, že je to opravdu hotové a můžeme s tím předstupovat před lidi.

Projekt Vesna, spojující hudbu a bohyně, založila Patricie. Písně psala na Berklee College of Music

Už na absolventský koncert byly jednotlivé skladby rozepsány pro osm členů, jak je tomu teď?
To se nezměnilo. Na konzervatoři jsem potkala Dominika Svobodu, což je vynikající aranžér. Máme podobný náhled a přístup k hudbě. Záleží nám na srdci muziky, oba jsme v jistém smyslu staré duše. On pochází z Moravy a já tam mám celou rodinu. Dlouho jsme chtěli na něčem spolupracovat. Já jsem si prošla různými stylovými obdobími. Dělala jsem pop, jazz. Dominik za mnou chodil a říkal: "Patricie, ještě u Tebe čekám na něco jiného." Nevěděla jsem v tu chvíli, na co. Ale když jsem napsala písničky, které teď hrajeme s Vesnou, přišla jsem za ním, jestli by mi je nezaranžoval a on se pro ně nadchnul.



To je tedy jeden důležitý člen projektu. Jak jste se dala dohromady s dámami, které spolu s vámi ztvárňují bohyně?
S těmi se znám také ze školy. Všechny tři jsou skvělé muzikantky. Ve svém hudebním životě jsem udělala spoustu chyb a teď se obklopuji jen nejmilejšími lidmi. Díky tomu vzniká ta správná energie.



VESNA JE O NÁVRATU KE SVOBODĚ

Fakt, že jste se rozhodla zpracovat moravský folklór, souvisí s tím, že máte na Moravě kořeny?
Mám tam babičku, která je mi vzorem. Je trochu šílená, ale zároveň velmi laskavá. Líbí se mi na ní, že se nenechává strhávat maskami. Tím, co působí na naši generaci. Pozlátko, jakým jsou třeba fotky na sociálních sítích. Babička je hodně i duchovní člověk. Vesna jako projekt staví na tom, že se člověk zastaví, odpoutá se od hektična, nadechne se a spojí se s poselstvím, které vytvořili naši předci - Slované.



Od babičky jste se dozvěděla o slovanské mytologii? Na rozdíl od řecké a římské je v našem prostředí téměř neznámá.
Ne. To od babičky nepřišlo. Některé písničky jsou inspirované zážitky s babičkou, třeba tím, čím mě strašila. Jedna píseň se jmenuje Klekánice. Zabývám se meditacemi. K hlubšímu poznání slovanské mytologie jsem se dostala díky Veronice Lančaričové, která se věnuje tématu kněžek, slovanských bohyní, rituálů. Doporučila mi literaturu a strávily jsme spolu spoustu času rozhovory. Dokážu z lidí přijímat energii. Kdokoliv mi vstoupí do života, je pro mě obrovskou studnicí inspirace, což se stalo i v případě Veroniky. Navíc na Berklee se mi stýskalo po Čechách, přestože jsem tam byla moc spokojená. Je to podobné, jako když emigroval Seifert a napsal sbírku inspirovanou svou domovinou. V mém případě tvoří slovanské bohyně jen část projektu. Dále jsou tam vlivy slovanských pohádek, pověstí. Opírala jsem se o fantazii, ale některé příběhy vychází i z reálného života.

FOTOREPORT: Bohyně z Vesny rozzářily pražskou Hauch Gallery

Je pravdou, že projekt Vesna je zaměřen na ženy, ke kterým promlouvá?
Ideálně bych chtěla, aby poselství Vesny nepůsobilo jen na ženy, ale i muže. To, že je celý projekt protknutý ženskostí, je dané tím, že já jsem žena. Zajímala jsem o problematiku, jak v mužském světě ustát sama sebe, v čem je moje síla. Často jsem byla, a nejen já, o ženskost připravována dnešním nastavením společnosti. Jsou v ní upřednostňovány mužské kvality. Výkon, disciplína, zaměření na výsledek. Žena byla dříve více propojena s magičnem, svátečnem. Ale Vesna není o oslavě ženství. Je o návratu ke svobodě.



Všechny písničky vyšly na albu?
Nedávno jsme vydali EP, které jsme natáčeli s ČNSO. Jsou na něm čtyři písně - čtyři roční období, čtyři bohyně. Dohromady máme dvanáct písniček, které hrajeme na koncertech, stejně jako je dvanáct měsíců v roce. Na podzim plánujeme nahrát album.

Část nahrávání probíhala na Berklee, že ano?
Je to tak. Natáčeli jsme ve Valencii. Podařilo se mi totiž od školy získat až neuvěřitelně štědrý grant. Slyšela jsem, že jsem získala nejvyšší částku v historii. Na což jsem byla neuvěřitelně pyšná. Součástí grantu bylo zapojení muzikantů z Berklee do procesu a zároveň představení slovanské kultury ostatním. Nahrával s námi italský dudák, který byl prvním neskotským mistrem světa v dudáctví, venezuelský perkusionista nebo vynikající flamengo kytarista z Tenerife.



KONCERTY V KOSTELECH, DIVADLECH NEBO NA ZÁMCÍCH?

Představili jste první videoklip. Je výpravný, do detailu propracovaný. Plánujete více videí ve stejném duchu?
Ráda bych natočila sérii čtyř uzavřených příběhů. Morana, kterou jsme zpracovali, symbolizuje stařenu, konec života. Aby to všechno dávalo smysl, tak bych chtěla natočit příběh k Vesně, která symbolizuje dívku, zrod života. Živa je milenka, představuje zrání. Mokoš je matka ochranitelka. Ve čtyřech klipech by tak byl zmapován celý život, přerod přírody i ženy. Ale jde o nákladnou záležitost.



V mytologii se s vámi zmíněnými bohyněmi pojí i bozi. Budete se věnovat i jim? Zařadíte do svých živých vystoupení i vyprávění, kterým obecenstvo s mytologií blíže seznámíte?
Co se týká mužské složky, kromě Dominika Svobody máme kolem sebe neuvěřitelně talentované muzikanty, kteří s námi vystupují. Jako je harmonie v přírodě, i já bych ji chtěla dodržet a časem se na slovanské bohy zaměřit. Prvním úkolem je ale ukotvit současnou podobu projektu. Na křtu, který se odehrál v květnu, jsme měli multi-performance. Bylo tam zahrnuto slovo, tanec, vizuální projekce. S projektem bych chtěla vystupovat v divadlech, aby nešlo pouze o hudbu, ale i o příběhy.


Vesna v květnu představila svůj projekt naživo. Foto: Daniel Salač

Jsou již známé termíny vystoupení?
Na podzim plánujeme turné. Zatím ne v divadlech. Láká mě Vesnu představit nejen jako koncert, ale jako zážitek. Proto se chystáme na nějaká unikátní místa se specifickou atmosférou. Líbily by se mi zámky nebo kostely. Na rok 2018 jednáme o koncertech s filharmoniemi, které by se už mohly odehrávat na pódiích divadel.

text: Jitka Fialková, foto: Jiří Šujanský (promo), Daniel Salač (živé představení projektu)

Témata: Vesna, Patrici, bohyně

zavřít