SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Maurice Gibb (66.)

Vydáno 22.12.2012 | autor: redakce

Byl u toho když se psaly dějiny, toto budiž první větou k jeho uctění. Když v roce 1977 vytvořilo anglické bratrské trio Bee-Gees nezapomenutelné písně k dnes již kultovnímu snímku Saturday Nigth Fever (Horečka sobotní noci), vznikl živý pomník disco-hudby 70. let, ba co víc, 33 miliony prodaných kusů i nejprodávanější soundtrack všech dob.

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Maurice Gibb (66.) SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Maurice Gibb (66.)


maurice1Těžko si představit střední prooud bez tvůrčí invence a popularity Barryho, Robina a Maurice Gibbových, jejichž pojetí popu a soulu vtrhlo do tanečních klubů jako tajfun a generační hity typu Jive Talkin', Tragedy, You Should Be Dancing nebo Stayin' Alive naprosto ovládly hudebné obzor tehdejších teenagerů. Zpěvák, skladatel, baskytarista a klávesista Maurice Gibb (1949-2003), jedna z důležitých hybných pák slavné trojice, skonal 12. ledna ve věku 53 let v miamské nemocnici. Během operace, jejímž cílem bylo eliminovat střevní nádor, dostal náhle srdeční záchvat, který se nepodařilo lékařům přes veškeré úsilí zvládnout.

Voňavá pomáda

Zmíněná diskotéková exploze poloviny 70. let definitivně pozvedla Bee Gees na hvězdný piedestal. Medvědí postava Barryho v kontrastu s ženským falsetem působila v image kapely dominantním dojmem, vklad jeho o dva roky mladších bratrů - dvojčat Robina a Maurice (*22.12.1949) byl stejně tak neoddiskutovatelný. Rodáci z britského ostrova The Isle Of Man prožili dětství v Manchesteru a Austrálii, kde už v útlém věku zářili jako lokální pop - hvězdičky. První singlovou nahrávku vydali v roce 1962, aby o pět let později natočili už v Anglii první megahit Massachusetts, vokální hymnu tehdejší dohasínající květinové generace. Důraz na tehdy módní vokální vícehlasé harmonie je jejich hlavním poznávacím znakem, ale počátkem 70. let, i v důsledku neschopnosti sestavit odpovídající doprovodný ansámbl, mizí ze scény, věnují se vlastním projektům, aby posléze slavili triumfální comeback v souvislosti se zmíněným filmem. Sám Barry poté slaví úspěchy i písněmi pro muzikál a další obdobný film Grease (Pomáda).

Byť se jim v 80. a 90. letech několikrát podaří opět atakovat hitové žebříčky, svůj stín už nikdy nepřekročí. Doba se změnila a někdejší diskokrálové mizí ze světa těch nejintenzivnějších reflektorů, byť tvoří a koncertují nadále.

maurice2Horečka bratrské noci
Maurice Gibb byl považován za epicentrum kapely, její tažnou sílu, středobod, z něhož vystřelují zásadní tvůrčí prameny. Pilnou včelkou, která cizelovala nápady ve studiu dlouho do noci. To vše vně obligátní image kapely, která provokovala na všech spektrech populární hudby - vizáží, oblékáním, zženštilými vokály, celkovým komerčně – diskotékovým aroma své tvorby a v neposlední řadě i alkoholovými a drogovými výstřelky, kterých se v době svého vzrušujícího celosvětového úspěchu neubránili ani oni. Mnoho lidí z branže je rádo vidělo na dně, hlavně v průběhu první poloviny 70. let byli Bee Gees doslova v troskách. Maurice na tu dobu vzpomínal následně: "Chlastali jsme a brali pilulky po kilech, byli jsme známí jako Pilly, Potty a Pissy. Jediné, co jsme nikdy nebrali, bylo LSD. Navíc jsme se rozhádali s manažerem Roben Stigwoodem a rozprchla se nám doprovodní kapela. Byli jsme na dně a zbývalo se jen odrazit, nebo zdechnout nadobro. V roce 1974 jsme se přesunuli do Miami a jen pomalu se vyhrabávali z mizérie."

Jedním z pozitivních obratů byl i fakt, že bratři znovu oslovili osvědčeného producenta Arifa Mardina z Atlantic Records, který se podílel na jejich předcházejícím albu Mr. Natural Mardin, kterému se nelíbilo, že jejich nové písničky se pořád nesou ve starém baladickém stylu, s bratry diskutoval další tvůrčí cesty a směry. Navíc na ně Florida dýchla proměněnou kulturní atmosférou. "Znovu byl v kursu soul a rhytm&blues, ke kterým nás to pořád táhlo. Udělali jsme Nights On Broadway, Edge Of The Universe a hlavně Jive Talkin', všechny tři za jediný týden, a věděli jsme, že nejhorší krizi máme za sebou."

Jive Talkin' se navíc v červnu 1975 prodralo do britského Top 5 a kapela se ocitla znovu na výsluní, kteroužto pozici stvrdila hity přetékajícím soundtrackem k filmu s Johnem Travoltou v hlavní roli. Začalo se mluvit o novém tanečním stylu, tzv. disco. "Tak jo, tobě se nelíbí, jak chodím/to proto, že jsem ženskej chlap, vo tom žádná," pěli Bee Gess a ve vzduchu byla cítit kolínská...

maurice_gibb_bee_gees_-_toppop_1973Gay pop
"Na konci sedmdesátých let se disco vlna rozlila všemi směry, jako milovaný, ale i silně nenáviděný styl," vzpomínal dále Maurice, "černí kritici mluvili o vykrádání funky, rockoví fanoušci o teploušském potírání rock'n'rollového rebelství. Je pravda, že to ve své podstatě byl zženštilý směr, se vší tou refrénovou chytlavostí, studiovou syntetikou, ale v případě Bee Gees se nikdy nejednalo o zradu na muzice jako takové. Naopak. I v odlehčeném stylu se neztratí talent a hudební kořeny. Takže spíš než o disku, které nám už všichni omlátili o hlavu, bych v našem případě mluvil o modrookém soulu."

O tom žádná. Odhlédneme-li od toho, že písně Bee Gees měli a mají v repertoáru třeba Destiny´s Child, Steps či Boyzone, coververze bratrského tria rádi svého času udělali i Ozzy Osbourne, Happy Mondays, Elvis Presley, Janis Joplin, Faith No More, Nina Simone, Nick Cave a U2!

V roce 1987 se dokázali znovu alespoň částečně vrátit na výsluní albem You Win Again, aby na přelomu starého a nového století sesumírovali kariéru reprezentativní kolekcí Their Greatest Hits: The Record. Aby bylo jednou provždy jasno, že vždy patřili na samotnou špičku romantického popu, který okrášlili svým jedinečným citem pro vokálně skladatelskou hitovost a svého času vzedmuli obří vlnu nové, napomádované kultury. Ta, byť mnohdy vysmívaná, patří do genetického řetězce pop music stejně nevykořenitelně jako blues, jazz i rock'n'roll.

Pohřební obřad Maurice Gibba proběhl za přítomnosti manželky Yvonne a dětmi, bratrů Barryho a Robina a kruhu nejbližších přátel a spolupracovníků na Riverside Gordon Memorial Chapel ve floridském Miami, kde Maurice poslední roky s rodinou žil.


text: Jan Petričko

zavřít