SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Rowland S. Howard (119.)

Vydáno 27.12.2013 | autor: redakce

V cigaretovém oparu stojí vychrtlá postava, v koutku má přišité retko a z kytary vyluzuje zvuk, který definuje specifičnost australské alternativní hudby. Hlasem mazáckého kovboje, schopného své emoce obhájit i před tlupou zpitých Austrálců, vyzpívává talent, který svět řádně docení až po jeho smrti.

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Rowland S. Howard (119.) SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Rowland S. Howard (119.)

rolandshoward620BEZ CHVĚNÍ NENÍ ROKENROL

Od 24. října 1959, kdy se Rowland Stuart Howard narodil, se do dějin rokenrolu začala zatínat svébytná umělecká osobnost, která dodnes slouží jako vodítko pro stylizaci alternativních rozervanců. Už v šestnácti pro svojí kapelu The Young Charlatans napsal dojemnou teenagerskou hymnu Shivers, která se dočkala nespočtu předělávek a kterou s následnou kapelou The Boys Next Door vydal jako singl.

To už ji za něj zpívá spřízněná duše a určující hudební parťák Nick Cave. Z "kluků od vedle" se po poněkud neusazené desce Door, Door záhy stává běsnící postpunková sopka The Birthday Party. Howard, Nick Cave,  Mick Harvey, Tracy Pew a Phill Calvert se vymezují vůči všemu. Hudba je pro ně katalyzátorem frustrací, nasranosti na svět i láskou, za kterou jsou ochotni zemřít. Rowland s Cavem skládají místo písní molotovy koktejly, které na koncertech rozbíjí lidem o hlavy. Stvoří monstrum, které se vymkne kontrole stejně jako jejich autorský vztah. Po dnes už klasických albech Prayers On Fire, Junkyard a nepřekonatelných épéčkách Bad Seed a Mutiny se rozcházejí.

 

HOWARD VS. CAVE

Rowland S. Howard se od Nicka Cavea oddělil ještě před tím, než vzbikla Caveova nejslavnější skupina The Bad Seeds, ale v dobrém i ve zlém se s ním potkával po celý zbytek života. Zahostoval si jako doprovodný zpěvák na úspěšném albu Bad Seeds Let Love In (1994). Skladby, které napsal, zůstaly v Caveově repertoáru i po jejich uměleckém rozchodu a ještě v roce 1999 si Howard v rozhovorech stěžoval, že se ho "pořád někdo ptá na skladbu Shivers," kterou napsal, ale proslavila se až v Caveově podání.

 

rowlandhowardSPŘÍZNĚNÉ NESMRTELNÉ DUŠE

Rowland se vydává na vlastní cestu, která už ovšem bude navždy upozaďována závratnou kariérou Nicka Cavea. Umělecky ale drží stejné tempo i nasazenou laťku. Howardova další skupina These Immortal Souls je jednou z určujících takzvané berlínsko-australské scény. Spolu s přítelkyní Genevieve McGuckin a bratrem Harrym nachází další třeskuté tvůrčí zázemí. Singl Marry Me (Lie! Lie!) se stává hymnou srdcerváčů ve špičatých botách. Přidává  se i do berlínsko-australské kapely Crime And The City Solution, srážky Caveovo Bad Seeds  a německých ikon Einstürzende Neubauten. Rowland ale podniká výlety i mimo zajeté projekty. Společné album s postpunkovou dominou Lydíí Lunch Shotgun Wedding nebo Kiss You Kidnapped Charabanc s Nikkim Suddenem jsou skryté a dnes těžko sehnatelné klenoty.

V devadesátých letech už ale Rowland S. Howard tráví většinu času v ústraní. Mluví se o jeho drogami a alkoholem podlomeném zdraví a vystupuje jen sporadicky. V roce 1999, když už od něj nikdo nic nečekal, ale vydává svůj opus magnum Teenage Snuff Film. Autorské album, nahrané spolu se "zlým séměm" Mickem Harveym a Brianem Hooperem z australských zuřivců The Beasts Of Bourbon.

ZLOČIN A SMRT

V roce 2009 Rowland vydává další sólové album Pop Crimes, které si kvalitativně nezadá s deset let starým majstrštykem a dokonce plánuje světové turné. Na aktuálních fotografiích ale vypadá natolik zbědovaně, že se to nechce nikomu věřit. V oddaném duetu (I Know) A Girl Called Jonny se vyznává zpěvačce Jonnine Standish z kapely HTRK z mladého australského tria, kterému před tím produkoval výjimečné album Marry Me Tonight. Howard vůbec funguje jako záštita nad mladými australskými hudebníky, kteří to vždycky měli mimo svůj kontinent těžké. Za zmínku určitě stojí The Devastations nebo Hungry Ghosts. Nakonec v době, kdy byl na jaro 2009 potvrzen první český koncert Rowlanda S. Howarda, dostávají zlí jazykové za pravdu. 30. prosince stejného roku Howard v pádesáti letech umírá na rakovinu, se kterou už delší dobu potajmu bojoval. Hudební svět přišel o talent, který se vymykal krátkodechým trendům a přesahoval škatulku alternativního rocku. Už teď je zřejmé, že Howardův vliv a dílo přežijí nejen jeho, ale i nás. Třeba takový Nick Zinner z Yeah Yeah Yeahs otevřeně přiznává, že by nehrál ani nevypadal tak, jak vypadá, nebýt právě Rowlanda S. Howarda.

 

text: Tomáš Turek

Příště: Ron Asheton

zavřít