Vydáno 04.07.2015 | autor: redakce
Oscarový skladatel James Horner, autor hudby k velkofilmům Titanic, Avatar, Apollo 13 nebo Statečné srdce, zahynul letos 22. června ve věku 61 let při havárii svého soukromého letadla u kalifornské Santa Barbary. Vzpomínáme na něj v našem seriálu.
Festival Prague Proms upravil program závěrečného koncertu Hollywood Night, který se uskuteční 19. července v pražském Obecním domě a tradičně nabízí skladby z filmů a televizních seriálů. Český národní symfonický orchestr (ČNSO) zde na počest zesnulého skladatele Jamese Hornera připomene jeho melodie z filmu Jméno růže, které otevřou druhou polovinu večera. "Jeho hudbu jsme hráli často a rádi. Naposledy nedávno velmi úspěšně Titanic v Berlíně," uvedl šéf Prague Proms Jan Hassenöhrl.
Horner zemřel při leteckém neštěstí 22. června. Jeho jednomotorový dvoumístný letoun Embraer EMB S312 Tucano se po zřícení poblíž Santa Barbary vznítil a byl zcela zničen. Z hudebníků nalezl podobnou smrt v oblacích v roce 1982 kytarista Randy Rhoades, jehož jméno je spojováno hlavně s Ozzy Osbournem, se kterým po několik let tvořil skladatelský tandem.
VĚČNÁ PLAVBA NA TITANICU
Přestože Horner vytvořil hudbu k mnoha filmům, bude už navždy znám především jako autor nejprodávanějšího filmového orchestrálního soundtracku všech dob - Titanicu. Po celém světě se ho prodalo na 30 miliónů kopií a Horner za něj byl oceněn Oscarem. Ústřední filmová píseň My Heart Will Go On v podání Celine Dion si v roce 1999 z udílení Grammy odnesla cenu pro nahrávku roku. Jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů v historii kinematografie v Praze v polovině června připomněla hudebně-filmová show Titanic. V O2 areně byl snímek uveden v jeho původní délce na 24 metrů široké HD obrazovce s Hi-Fi stereo systémem a za doprovodu živé hudební produkce v podání devadesátičlenného orchestru, pěveckého sboru a mnoha hudebníků. Pod vedením amerického skladatele a dirigenta Justina Freera účinkoval v Titanic Live Show Český národní symfonický orchestr.
"Byl jsem unešený a dojatý zároveň. Nejen z dlouhého závěrečného potlesku publika vestoje, ale také z reakcí diváků během představení. Byli do něj tak emočně ponoření, že se v nejdramatičtější části filmu páry začaly k sobě pevně tisknout a plakat. Jak ženy, tak muži," popsal Horner své pocity z londýnské premiéry Titanic Live Show. "Stejně jako všichni ostatní jsem znal tvorbu režiséra Jamese Camerona a jeho důraz na triky a technickou preciznost. Věděl jsem, že všechny efekty budou fungovat skvěle a nemusím jim hudbou pomáhat. Pochopil jsem, že mou prací je vyzdvihnout milostný příběh, který v sobě Titanic má. Při skládání soundtracku jsem se soustředil na dvě věci. Jak podpořit love story. A jak vytvořit zvuk v podpalubí, kde cestují chudí Irové, a přimět diváky, aby jim na nich záleželo," podotkl ke své práci.
REŽISÉŘI SE (PRÝ) HUDBY BOJÍ
Ovšem Horner si nezaslouží být spojován pouze s Titanicem. Filmový skladatel patřící do elitní společnosti tvořené například Jerrym Goldsmithem (Rambo, Mumie, Šerifové) nebo Johnem Williamsem (Star Wars, Indiana Jones) napsal skvělou hudbu k podobně nezapomenutelným a různorodým filmům, jako jsou Vetřelci, Apocalypto, Jméno růže, Avatar nebo Zorro: Tajemná tvář. Je také autorem hudby k dojemnému snímku režiséra Rona Howarda Čistá duše. "Byl to skvělý skladatel a přítel, pracovali jsme spolu na sedmi filmech. Věčně bude v mém srdci," uvedl režisér Howard.
Mimochodem - americký matematik a nositel Nobelovy ceny za ekonomii John Nash, jehož životní příběh byl v oscarovém filmu Čistá duše zachycen, zemřel měsíc před Hornerovou nehodou také při havárii. Při nehodě vozu taxislužby v New Jersey.
Horner dokázal psát působivou hudbu k žánrově různorodým snímkům. Muzika ve filmu má podle něj zásadní roli. "Záleží na snímku a jeho režisérovi. Konkrétně pro Titanic byla hudba jeho vitální funkcí. Dala filmu srdce. James Cameron to věděl a v tom mi věřil. Hodně režisérů se hudby a jejích schopností bojí. Potlačují ji a výsledek je - jako u mnoha současných filmů - spektakulární. Jenže spektákl dlouho nevydrží. V případě Titanicu jsem dostal prostor, a proto hudba přetrvala," prohlásil Horner.
OD BÉČEK K MEGAFILMU
James Roy Horner se narodil 14. srpna 1953 v Los Angeles jako syn rakouského emigranta, příležitostního režiséra a producenta Harryho Hornera. V pěti letech začal hrát na klavír. Dětství prožil v Londýně, kde navštěvoval Královskou hudební akademii. Na univerzitě v Jižní Karolíně získal titul bakaláře hudby a na Kalifornské univerzitě v Los Angeles obdržel doktorát. Poměrně rychle opustil svět klasické hudby a začal se věnovat filmové muzice. Stejně jako jeho kolegové začínal na béčkových akčních filmech. V roce 1982 se po práci na snímku Star Trek II: Khanův hněv posunul do vyšší ligy mainstreamových filmových skladatelů.
Pro jeho díla jsou typické prvky elektronické hudby, chorály a využití prvků keltské tradiční muziky. V roce 2006 složil znělku i pro zprávy televize CBS. Spolupráce s touto americkou stanicí vydržela až do jeho smrti, prakticky veškeré znělky této televize pochází od něj. Složil i několik koncertních skladeb, jako například Spectral Shimmers, A Forest Passage nebo Double Concerto for Violin and Cello. V hudební historii však bude navždy zapsán jako autor filmové hudby. A především jako někdo, kdo je podepsán pod megafilmem Titanic.
Roman Jireš