Celuloid rock aneb hudba ve filmu

Vydáno 29.04.2012 | autor: redakce

Hudební prostředí láká filmaře už od vzniku zvukového snímku až po dnešek. Na následujících řádcích tedy nebude řeč o záznamech koncertů či dokumentech, ale o nejslavnějších celovečerních filmech, inspirovaných světem hudby.

Celuloid rock aneb hudba ve filmu Celuloid rock aneb hudba ve filmu


jailhouseJailhouse rockV RYTMU ROCK’N’ROLLU
Pro milovníky původního rock’n’rollu zůstane navždy králem Elvis Presley, a tak nemůžeme zapomenout na nejlepší z jeho více než tří desítek snímků, vězeňské hudební drama Jailhouse Rock z roku 1957. „King“ zde vystupuje v roli Vince Everetta zavřeného za zabití v hospodské rvačce. Mladík se začne ve vězení věnovat muzice a po propuštění se stane rock’n’rollovou hvězdou. Snímek s písněmi jako Jailhouse Rock, Treat Me Nice či I Wanna Be Free ukazuje i odvrácenou tvář slávy, o které Elvis věděl své. Pokud se seznámíte jen s tímto filmem „Krále“, o nic jste nepřišli. Většina ostatních nestojí za nic.

JAILHOUSE ROCK
Režie: Richard Thorpe
Hrají: Elvis Presley, Judy Tyler, Mickey Shaughnessy, Dean Jones

ZKUS TAKY:
V ZAJETÍ RYTMU (American Hot Wax)
Snímek z roku 1978 o popularizátorovi rock’n’rollu Alanu Freedovi, kde Chuck Berry či Lee Lewis hrají sami sebe.

PROČ SE BLÁZNI ZAMILUJÍ (Why Do Fools Fall In Love)
Opravdový rock’n’roll! Pravdivý příběh Frankie Lymona, hvězdy, o jejíž tantiémy se po její smrti přihlásily hned tři manželky, nepostrádá skvělé písně ani nadhled a humor.

ZTRÁTA ČASU:
GRACELAND (Finding Graceland)
Ani Harvey Keitel v roli tajemného stopaře, který tvrdí, že je Elvisem, nezachrání chatrný děj filmu, podle něhož každý hledá svůj Graceland.

ČESKÝ R’N’R:
ŠAKALÍ LÉTA
Snímek plný debutů (Jan Hřebejk – první režie celovečerního filmu, Ivan Hlas – první hudba pro film, Jakub Špalek – první hlavní role ve filmu, Petr Jarchovský – první samostatný scénář…) svěže popisuje, jak vtrhnul rock’n’roll na konci 50. let do pražských Dejvic.

wayne-s-world-1992-05-g  kopie 2Wayneův světROCKOVÉ RIFFY
Mezi rockery je spousta potencionálních movie stars. A životy spousty rockových hvězd lákají ke zfilmování. Některé bijáky jsou pak rockery přímo nabité. Jedna z největších koncentrací rockových muzikantů je k vidění a slyšení v komedii Wayneův svět, v níž se setkáte s hudbou Queen, Erica Claptona, Red Hot Chilli Peppers, Black Sabbath či Jimiho Hendrixe a ve které si zahrál Alice Cooper nebo všichni s Aerosmith. Kanadský herec Mike Meyers, později známý jako bláznivý špion Austin Powers, zde v roli moderátora ztřeštěné televizní show Wayne’s World poznává během příprav velkého festivalu zákulisí skutečného showbusinessu. Za tento teenagerský hit roku 1992 se režisérka Penelope Spheeris, mimo jiné bývalá produkční televizní show Saturday Night Live a režisérka mnoha klipů, nemusí stydět ani po letech.

WAYNEŮV SVĚT (Wayne’s World)

Režie: Penelope Spheeris

Hrají: Mike Meyers, Dana Carvey, Rob Lowe

ZKUS TAKY:
ŠKOLA RO(C)KU (The School Of Rock)
Jako způsob, jak teenagerům představit klasický rock, je tahle komedie optimální. Jeho tvůrci, včetně hlavního hereckého aktéra Jacka Blacka dokázali přesvědčit i jinak neúprosné zbylé členy Led Zeppelin k použití jedné jejich skladby.

SOUDNÁ NOC (Judgement Night)
Daleko významnější než příběh čtveřice kamarádů, jejichž cesta za zábavou se změnila v drsný boj o život, je hudební stránka snímku. Při ní totiž na začátku 90. let došlo ke spojení rocku a rapu, takže můžeme slyšet lahůdky v podobě společných skladeb Sonic Youth a Cypress Hill (I Love You Mary Jane), Living Colour s Run DMC (My, Myself & My Microphone) či titulní pecku v podání tvrďáků Biohazard a Onyx.

SINGLES
Část příběhů mladých lidí žijících bez stálého partnera, tedy těch, kteří jsou „single“, se odehrává na začátku 90. let v Seattlu. To napovídá, že by neměl uniknout žádnému příznivci grunge. Mimochodem, hudební fandy může nalákat i jméno režiséra Camerona Croweho, bývalého novináře píšícího i pro Rolling Stone a pracujícího pro MTV. Na soundtracku září tehdejší špičky žánru: Pearl Jam, Alice In Chains, Mudhoney, Screaming Trees, Smashing Pumpkins,… ze záhrobí se s baladou May This Be Love přidává i seattleský rodák Jimi Hendrix.

walk_the_line_iw1FOLK A COUNTRY
Cesta ke slávě lemovaná množstvím skandálů, žen, drog a alkoholu. Člověk by řekl, že půjde o drsný rock, ale něco takového se může přihodit i countryové legendě, podle jejíž skladby Walk The Line se jmenuje tento životopisný film. Seznamte se:  „Man In Black“ Johny Cash. Role charismatického interpreta desítek hitů se v konzervativně natočeném snímku Walk The Line zhostil Joaqin Phoenix, který ve své roli i sám nazpíval Cashovy písně.

WALK THE LINE
Režie: James Mangold
Hrají: Joaqin Phoenix, Reese Witherspoon, Robert Patrick

ZKUS TAKY:
PRVNÍ DÁMA COUNTRY MUSIC (Coal Miner’s Daughter)
Beverly D’Angelo své pěvecké vlohy zúročila v životopisném melodramatu, v němž ztělesnila tragicky zesnulou country zpěvačku Patsy Cline, která pomáhá budovat kariéru mladší kolegyni Lorettě Lynn.

NASHVILLE
Robert Altman situoval svůj satirický příběh o příjezdu kandidáta fiktivní politické strany na úřad prezidenta přímo do centra country music v Nashvillu. Není proto divu, že zde najdeme mnoho stylových písní, z nichž I’m Easy od herce Keitha Carradina byla oceněna Oscarem.

HONKYTONK MAN
Clint Eastwood neváhal ztvárnit roli zpěváka mířícího za životní šancí na konkurz do country show v Nashvillu.

ZTRÁTA ČASU:
PAT GARRET AND BILLY THE KID
Snímek z prostředí zanikajícího Divokého západu patří k přeceňovaným westernům pasujícím vrahy a zloděje do role romantických psanců.

ČESKÁ PÍSNIČKA:
ROK ĎÁBLA
Pozoruhodný film Petra Zelenky, který je inspirován životem písničkáře Jaromíra Nohavicy, ukazuje jen polovinu jeho ďábelského pokušení – boj s alkoholem.


horekaHorečka sobotní nociDANCE. DANCE, DANCE
Pokud nepočítáme zlatou dobu muzikálů, kdy se na Broadwayi tančilo nejen v dešti, vzniklo nejvíce snímků s tančícími herci v 70. a 80. letech, kdy letělo disco a vůbec taneční hudba. Pokud o té době chcete něco vědět, nemůžete nevidět Horečku sobotní noci, plnou vůně kolínské, gelu na vlasy, květinových košil, bot s vysokými podpatky a hity Bee Gees.

Ale v tomto stále svěžím filmu nejde jen o sobotní taneční parket, který pro sebe a svou partnerku Stephanii uzurpuje talentovaný tanečník Tony (John Travolta). Ukazuje i zbývajících šest dní dřiny v obchodě s barvami a Tonyho postupné poznávání, že život nejsou jen světla diskoték, ale i hledání nových perspektiv. Travolta a tento roztančený blockbuster rozpoutali v 70. letech obrovskou vlnu zájmu o disco, které nakonec přežilo mnohem delší dobu, než mu jeho kritici předpovídali.

HOREČKA SOBOTNÍ NOCI (Horečka sobotní noci)
Režie: John Badham
Hrají: John Travolta, Karen Gorney, Barry Miller

ZKUS TAKY:
POMÁDA (Grease)
Znám holku, která ji viděla třiapadesátkrát a pokaždé šílela nadšením. A znám kritika, který se tomuto snímku vysmál s tím, že tvůrci i diváci musejí mít pomádu nejen ve vlasech, ale i v očích. A co vy? Hlavní hit: Summer Nights

FLASHDANCE
Světově úspěšný muzikál plný hudby osmdesátých let s hity Flashdance – What A Feeling a Maniac seznámí zájemce s půvabnou osmnáctkou Alex Owens (Mike Berro), která ve dne pracuje jako svářečka a v noci tančí v luxusním baru.

KLUB 54 („54“)
V 80. letech byl podnik na 54. ulici v Manhattanu centrem nočního života New Yorku. Patra mladých zde prožívá lásky, naděje, drogové i sexuální orgie. O soundtrack se postarali Chic nebo Diana Ross, atmosféra daného žánru však není úplná, mnoho velkých dobových hitů ve filmu i na stejnojmenném albu bohužel citelně chybí.

ZTRÁTA ČASU:
POSLEDNÍ DNY DISCO (The Last Days Of Disco)
Snímek, který měl ambice zachytit úpadek stylu disco, je plytkým příběhem dvou dívek utíkajících před nudnou prací do tanečního klubu. Křepčete při poslechu soundtracku, ale do kina běžte raději na něco jiného.

ČESKÁ DÝZA
DISKOPŘÍBĚH
Příklad toho, jak v 80. letech v Československu vypadal hudební film pro mládež? Tak vzhůru do díla režiséra Jaroslava Soukupa, ve kterém Moskevská třída v Plzni skotačí na šlágry Michala Davida.



mile8 MileKDYŽ SE V KINĚ RAPUJE
Neberte drogy, nesoulože bez ochrany a nebuďte agresivní. Nechte to na mně,“ prohlásil kdysi Eminem, čímž, stejně jako snímkem 8 Mile, ukázal svůj smysl pro zvláštní humor. Ale na rozdíl od některých hudebních kolegů zde prokázal i solidní herecký talent. Jistě, pro někoho může být Eminem jen potetovaným magorem rapujícím texty plné nenávisti k establishmentu i vlastní rodině. Ale tenhle film není jen příběhem troufalého bělocha, který se pokouší uspět v soubojích v rapování. Je příběhem mladíka, který se snaží „prokopat se ven“ ze světa představovaného prací v automobilce a životem s matkou – alkoholičkou.

8 MILE
Režie: Curtis Hanson
Hrají: Eminem, Kim Basinger, Mekhi Phifer, Omar Benson Miller

ZKUS TAKY:
LIKE MIKE
Jestliže k rocku tak nějak patří fotbal, rapová muzika má zase nejblíž k basketu. Proto spojení nejpopulárnějšího zámořského sportu s černou hudbou, při níž s různými partičkami spojil Lil‘ Bow Wow, působí velmi přirozeně.

ZTRÁTA ČASU:
HOUSE PARTY RIDE 4 (Ride)
V autobusu do Miami se sešla podivná skupina včetně vycházející hvězdy, afektovaného rapového dua, sexymodelky či několika řidičů, kteří jsou zároveň amatérskými zpěváky. Pouze pro otrlé a krajně znuděné.


ray-09RayJAZZ A GANGSTEŘI
Filmy s jazzem patří vesměs k tomu lepšímu, co svět filmových archivů nabízí. Výjimkou není ani kritikou i fanoušky do nebes vynášená biografie Ray vyprávějící příběh pianisty, skladatele a zpěváka Raye Charlese, kterého v sedmi letech připravil o zrak zelený zákal. Legendu sugestivně ztělesnil a její písně částečně interpretoval Jamie Foxx.

RAY
Režie: Taylor Hackford
Hrají: Jamie Foxx, Kerry Washington, Regina King

ZKUS TAKY:
PŘÍBĚH GLENNA MILLERA (The Glenn Miller Story)
Opět jedno hollywoodské autobiografické dílko na pomezí kýče, které by nestálo za pozornost, kdyby nebylo plné parádní jazzové a swingové muziky.

THE COTTON CLUB
Cotton Club je jazzový bar v Harlemu a místo, kde se setkávají vlivní šéfové podsvětí. Mladý hudebník Dixie Dwyer (Richard Gere) zachrání život jednomu z mafiánů, ale brzy se zaplete do problémů, když se zamiluje do jeho milenky.

CHICAGO
Divadelní hra plná jazzu a zločinu se dočkala zfilmování už v němé éře v roce 1926 a později v roce 1942. Příběh vražedkyně, která na cestě za svobodou využije manipulovatelnost médií, se v roce 1975 objevil na jevišti a v roce 1996 se na Broadway vrátil. O sedm let později se dočkal dalšího zfilmování s Renée Zellweger a Catherine Zeta-Jones.

NĚKDO TO RÁD HORKÉ (Some Like It Hot)
V jedné z nejlepších komedií všech dob září Marilyn Monroe v roli zpěvačky a hráčky na ukulele.

BACKBEAT
Příběh „pátého Beattla“ Stuarta Sutcliffa lemuje kromě dobových nahrávek 60. let také nádherné jazzové score profíka z nejpovolanějších, Dona Wase. Hledejte CD s označením „Original Score“, kde čaruje především trumpetista Terence Blanchard.


hair_2VlasyHIPPIES A SIXTIES

Na éru hipíků s jistou nostalgií jako na výjimečně šťastné období. Díla mapující tuto éru však ukazují, že taková pohoda to zase nebyla, přestože přinesla mnoho parádních písní. Mnoho z nich slyšíme v dnes už již klasickém dramatu Vlasy, které vzniklo podle stejnojmenného muzikálu. Zlatý věk květinového hnutí ukazuje příběh mladého farmáře přicházejícího z rodné Oklahomy do New Yorku k odvodu, aby následně narukoval do vietnamské války. Nezkušený Claude je šokován náhodným setkáním se skupinkou hippies a před odchodem do armády se stačí zamilovat do krásné a bohaté Sheily. Příběh lásky, přátelství tragického nedorozumění v odlehčeném tónu směřuje k finále za zvuků Let The Sunshine In, které nedojme snad jen nenapravitelného cynika.

VLASY (Hair)
Režie: Miloš Forman
Hrají: John Savage, Treat Williams, Beverly D’Angelo, Annie Golden aj.

ZKUS TAKY:
THE DOORS
Vynikající Val Kilmer se ve snímku Olivera Stoneho zasloužil o realistický pohled na 60. léta. Hudební scény, které jsou podstatnou součástí filmu, pak dokazují nadčasovost písní The Doors.

RŮŽE (The Rose)
Strhující průlet posledními dny nespoutané písničkářky Janis Joplin. Turné nabírá na obrátkách a zlověstnou spirálu sexu, grog a rock’n’rollu už nemůže nic zastavit. Skvělý výkon v hlavní roli kontroverzní zpěvačky podala v roce 1979 Bette Midler. Jako učebnice 60. let takřka ideální.

BEZSTAROSTNÁ JÍZDA (Easy Rider)
Motorkářský výlet s tragickým koncem doprovází spousta skvělých písní, které evokují zdánlivě bezstarostnou atmosféru, i když trojice Kapitán Amerika (Peter Fonda), Billy (Dennis Hopper) a Hanson (Jack Nicholson) na svých Harleyích nakonec za pocit svobody zaplatí příliš velkou cenu.


amadeusAmadeusKLASIKA NA PLÁTNĚ

Představit tvůrce takzvané vážné hudby jako lidi plné emocí a lidskosti je pro její vnímání rozhodně záslužné, a když se to udělá tak, jak to dokázal Miloš Forman s Amadeem, není co řešit. V roce 1984 vyvolal jeho film na západ od hranic tehdejšího Československa obrovskou vlnu zájmu o osobu zázračného skladatele W. A. Mozarta, jehož přesné příčiny smrti jsou dodnes předmětem spekulací. Miloš Forman se ve své verzi, natáčené z velké části v Praze, kloní k názoru, že za jeho předčasným úmrtím stojí rakouský dvorní skladatel Antonio Salieri. Zatímco v tehdejším Rudém právu vycházely články snižující význam tohoto filmu, jeho tvůrci (včetně Theodora Pištěka) za něj získali osm Oscarů a Americký filmový institut snímek zařadil mezi 100 nejlepších filmů všech dob.

AMADEUS
Režie: Miloš Forman
Hrají: Tom Hulce, F. Murray Abraham, Elizabeth Berridge, Simon Callow

ZKUS TAKY:
OPUS PANA HOLLANDA (Mr. Holland‘s Opus)
Příběh skladatele Glenna Hollanda ukazuje středoškolského učitele hudby, který zasvěcuje do tajů klasiky i rokenrolu.

HILARY A JACKIE (Hilary And Jackie)
Story sester du Préových, z nichž jedna se stala světově uznávanou cellistkou a druhá dala před koncertními sály přednost rodinnému životu. V jedné z hlavních rolí zazní Dvořákův impozantní Koncert pro violoncello h moll, opus 104.


pianistaPianistaV HLAVNÍ ROLI KLAVÍR
Je zajímavé, jak důležitou úlohu v kinematografii plní klavír. Piano mívá až osudový význam, jako například v dramatu Pianista kontroverzního Romana Polanského, jenž ukazuje netušenou sílu hudby a tragickou hloubku lidské slabosti. Kladem je i nečernobílé vnímání událostí 2. Světové války, ve které nebyli jen zlí Němci, hodní Poláci a Židé.

PIANISTA (The Pianist)
Režie: Roman Polanski
Hrají: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Julia Rayner, Ed Stoppard

ZKUS TAKY:
PIANO (The Piano)
Mladá žena přijíždí do Austrálie, aby se provdala za muže, kterého nikdy neviděla. Přiváží s sebou piáno, na kterém jí velice záleží. Poté, co je nucena se nástroje vzdát, je připravena udělat cokoli, aby jej získala zpět. Držet palce němé Adě můžete i během poslechu vynikajícího soundtracku z pera Michela Nymana.

PIANISTKA (La pianiste)
V psychologicko-erotickém snímku stárnoucí profesorka hudby, vyučující hru na klavír, dělí čas mezi žáky, komplikovaný vztah k matce a zvrácený sex.

ZÁŘE (Shine)
Film ukazuje na skutečném příběhu australského klavíristy Davida Helfgotta, jak blízko k sobě mají genialita a psychická labilita. Pro toho, kdo tento snímek viděl, už nikdy nebude poslech klavírních kompozic Rachmaninova stejný jako předtím.

LEGENDA O 1900 (The Legend Of 1990)
Emotivní příběh muzikanta, který se narodí na zaoceánské lodi, a jelikož nikdo nezná jeho jméno, říkají mu dle data jeho narození prostě „1900“. Jeho klavírní umění je fenomenální. (v hudebním souboji poráží i nafoukaného jazzmana Mortona) a celý film vás omráčí poutavým příběhem, herectvím Tima Rotha i motivy Ennia Morriconeho.

text: Roman Jireš, foto: Sony Music, Universal, archiv


wayne-s-world-1992-05-g  kopie

 

zavřít