TOP 5 úterních songů

Vydáno 18.08.2012 | autor: redakce

Úterý je takový nenápadný den. Do víkendu je daleko, lidi pracují jako včeličky. Netušil jsem, jak mi úterní songy kápnou do noty.

TOP 5 úterních songů TOP 5 úterních songů


Rolling Stones: Ruby Tuesday
Systematicky uvažující hudební kritici označili Ruby Tuesday, písničku, která vyšla v lednu před neskutečnými pětačtyřiceti lety jako B strana singlu Let´s Spend A Night Together, za barokní pop. Snad je k tomu vedla rozmáchlost instrumentace.
Tenhle song o volnomyšlenkářské dívce jménem Ruby vzniknul pozoruhodným způsobem. Brian Jones obsluhoval piano, zatímco Bill Wyman s Keithem Richardsem se podělili o zdvojenou baskytaru. Wyman mačkal struny, Richards na ně drnkal a brnkal a Mick Jagger nakonec dodal text o dívce, která, ať se každý den jakkoliv změní, bude pořát scházet.
Ruby Tuesday byla připasána obligátnímu atorskému tandemu Jagger / Richards, je na ní ale výtečně slyšitelné, jak hluboký byl ve formativních letech Rolling Stones vliv zakladatele a mozku skupiny Briana Jonese. A ten byl v roce 1967, ve svých pětadvaceti letech, na vrcholu tvořivých sil svého krátkého, bouřlivého a strašně smutného života. Skončil dva roky po vydání Ruby Tuesday vyhazovem z kapely, která byla jeho dítě a dodnes pořádně nevysvětlenou smrtí ve vlastním bazénu.




David Bowie: Love You till Tuesday
A další úterníček z roku 1967. Na rozdíl od Ruby Tuesday se song začínajícího Davida Bowieho nikdy nestal celosvětovým tahákem, ačkoliv když Love You till Tuesday vyšla na singlu, kritici se na ni netvářili vůbec chmurně.
Jenže David Bowie byl teprve na začátku své fenomenílní kariéry rockového chameleóna a rok 1967 byl příliš přeplněný mimořádně talentovanými umělci na vrcholu sil.
Love You till Tuesday zůstává především nesmírně zajímavým svědectvím o tom, jaké byly Bowieho začátky. Tvořivý vklad jednoho z nejoriginálnjších autorů rockového století zůstává nepřeslechnutelný, ale zní spíš jen v náznacích. Bylo potřeba proměnit se v Ziggyho Stardusta, aby svět v Bowiem našel to, čím dodnes zůstává.
Love You till Tuesday tedy jako singl zapadla. Zajímavá je její druhá životní dráha. Populárnější než originál je její německy zpívaná verze Lieb Dich bis Dienstag, která se svého času lavinovitě šířila internetem. Bowie její autenticitu nikdy neuznal.




The Pogues: Tuesday Morning
Hospodští rockeři The Pogues to neměli nikdy lehké. Neměli to lehké, dokud s nimi zpíval Shane MacGovan a o nic lehčí, když ho z všeobecně známých důvodů vykopli.
Kdyby snad někdo přece jenom nevěděl, o jakých důvodech je řeč, jedná se jmenovitě o pivo, whisky, gin, vodku, kokain, heroin, valium, THC, LSD a kanagom. Shane MacGovan je prototyp rockového divočáka, jehož divočení přerostlo přes hlavu nejen jemu, ale začalo ohrožovat i chod kapely jako celku. Kdo měl jako autor tohoto textu možnost vidět na vlastní oči, jak se Shane klátí po jevišti a prořvává se začátky napolo zapomenutých textů, ví, o čem je řeč.
V roce 1992 méně intoxikovanému osazenstvu Pogues nezbylo nic jiného, než zpěváka vyexpedovat ze svých řad. Na jeho místo se postavil Spider Stacy a výsledkem bylo album Waiting fot the Herb a singl o úterním ránu. V žebříčku nezávislých kapel písnička doklopýtala zcela v shaneovském stylu na neslavnou jedenáctou příčku. Tím nejzajímavějším na ní je videoklip, který je vlastně průřezem předchozích videí kapely, jejíž slává vzešla ze závislosti pana MacGovana a na jehož závislost také zašla.




Moody Blues: Tuesday Afternoon
Nechme vyvanout pivní odér a až přestanou chřestit použité injekční stříkačky, přelijeme si čaj. V přeplodném roce 1968 se anglická skupina Moody Blues, shromážděná okolo skladatele, kytaristy a zpěváka Justina Haywarda.
Ten se nechal inspirovat soumrakem dne na posečeném poli kdesi na anglickém venkově. Vznikla původně jednoduchá akustická písnička, která ve studiu začala narůstat a košatit se. Výsledkem byla osm minut a třiadvacet dlouhý epický song doprovázený drnčením melotron a zakončený charakteristickým flétnovým sólíčkem.
Proč se ale Tuesday Afternoon dostala do tohoto seznamu: Bohemian Rhapsody od Queen se často uvádí jako průlomová píseň, která ukončila éru tříminutových singlů. Je to docela nespravedlivé. První byli Moody Blues. Tuesday Afternoon se totiž vzhledem ke své komplikované a vnitřně provázané stavbě dost dobře nedala okleštit. Sice vzniknul tříminutový pokus zvaný Radio Edit. Nebyl k poslouchání a tak rockové stanice začaly hrát Tuesday Afternoon kompletní.




Lynyrd Skynyrd: Tuesday´s Gone
Tohle je konec, přemilý příteli. Tohoto článku i obyčejného života, který vydl zpěvák Ronnie Van Zant předtím, než se svou kapelou podepsali velkorysou nahrávací smlouvu s velkou společností. Psal se rok 1973 a ta kapela nesla jméno Lynyrd Skynyrd.
Tuesday´s Gone se objevila na debutovém albu jižanských rockerů a stala se oblíbeným koncertním kousek. Je pozoruhodné, jak zářivě mohla v podání alabamských hochů znít v podstatě smutná píseň o tom, že obyčejný život vzala voda a vítr rozvál. Můžou za to asi ty zvonivé kytary a melotron věhlasného Ala Koopera.
Obyčejný život skončil. Lynyrd Skynyrd v původní sestavě před sebou měli krátkou a zářivou kariéru, která skončila roku 1977 v troskách zříceného letadla. Už je to pětatřicet let. Ale dalším a dalším klukům s kytarami okolo krku končí jejich úterky.
Rock n´ roll is here to stay, jak napsal pan Neil Young. Tak zase ve středu.




text: Ondřej Fér


kameny – kopie
zavřít