JAKÉ BYLO FINÁLE 2004

Vydáno 30.12.2006 | autor: redakce

Ohlédnutí za filmovým festivalem FINÁLE 2004, který proběhl na přelomu března a dubna v Plzni, připravil Hubert Mařík. Součástí článku je také fotogalerie a přehled vítězů.

JAKÉ BYLO FINÁLE 2004 JAKÉ BYLO FINÁLE 2004

Fotoreport zde

FINÁLE 2004 - ROČNÍK S ČÍSLOVKOU 17
Bilanční filmová přehlídka Finále má na své straně vždy dvě nezpochybnitelné výhody. Koná se každý rok ve skutečně prvních jarních dnech – letos od 29.3 do 4.4. V čase konečně rozehřátých slunečních paprsků a rozkvetlých stromů. A to člověk s radostí navštíví i tetičku v ústavu, natož filmový festival.
Další výhodou jsou sami Plzeňáci. Obyvatelé západočeské metropole, v níž se po zbytek roku provozují pouhá dvě a půl kina (ta půlka znamená Minikino), mají po filmových zážitcích vyložený hlad. Takže se dostavují do kin v ohromných počtech. A spolu se svěžím jarním vzduchem vytvářejí Plzni v čase Finále opravdu milou atmosféru.



Filmy a hosté
Letošní ročník nabízel standardní přehlídku celovečerních titulů, vzniklých od dubna 2003 do dubna 2004. Ovšem oproti dřívějšku se soutěž rozrostla i o dokumenty. Ty se sešly v překvapivě dobré kvalitě. Rozhodně potěšila i retrospektivní přehlídka filmů Jana Švankmajera. V letošním září sedmdesátiletý tvůrce už se svou ženou Evou 19. února v Galerii města Plzně zahájili výstavu paměť Animace, animace paměti. A v rámci festivalu mohli diváci vidět kompletních 27 krátkometrážních a čtyři dlouhometrážní Švankmajerovy filmy (krom Otesánka, vítěze Finále 2001).



Dění

Nebyl jsem na Finále od jeho úplného počátku. A tak – než jsem si mohl utvořit názor vlastní - jsem spíše naslouchal ohlasům těch, kteří již do Plzně dorazili přede mnou. V kuloárech se sarkasticky propírala kvalita festivalové znělky. Dělali se narážky na produkci, na mizerně fungující internetový portál, který se škodolibě hroutil při odeslání přihlášek. Znáte to…
Rozhodně to tak zlé nebylo. Po příjezdu jsem sice také získal pocit, že festivalové dění je letos nějaké mdlé. Ale čtvrtek a zejména pátek, den Panelu producentů, vše napravil. Do Plzně dorazilo několik čerstvých početných skupin z filmového světa. A náhle bylo Finále opravdovým filmovým festivalem téměř evropské úrovně. Ulice a podniky kolem kina Elektra ožily dezorientovanými filmaři a zážitkůchtivými Plzeňáky, pendlujícími mezi dokumenty uváděné v Měšťanské besedě či Muzeu a soutěžním promítáním v kině Elektra.
Tradičně obvykle vyprodané projekce soutěžních celovečerních filmů většinou uváděly někdejší moderátoři pražského rádia Limonádový Joe Kolopějka Vděčná, Lucian Krutomluff a Ovar Šerif. A byli víteční…

Těžko vypočítat všechny sekce, body a zajímavosti letošního Finále. Sotva postihnout na pár větách obraz, který dává skládačka české filmové produkce za celý rok, rozložená do jednoho týdne. Takže prostě: díky za příjemné dny a příští jaro zase v Plzni.

Hubert Mařík

Fotoreport zde



Oceněné snímky 17. ročníku Finále Plzeň

Zlatý ledňáček pro nejlepší celovečerní film:

NEVĚRNÉ HRY (režie Michaela Pavlátová);

Zlatý ledňáček pro nejlepší dokument do 30 minut:
NÁVRAT JANA Z PAŘÍŽSKÉHO EXILU DO PRAHY V LÉŤE 2003 (režie Kateřina Krusová);

Zlatý ledňáček pro nejlepší dokument nad 30 minut:
KRISTOVA LÉTA, DÁMY (režie Tereza Kopáčová)

Zvláštní ocenění Kodak Vision za mimořádný počin:
NUDA V BRNĚ (režie Vladimír Morávek)

Divácká cena Plzeňského Prazdroje:
NUDA V BRNĚ (režie Vladimír Morávek)

Cena Asociace českých filmových klubů:
NUDA V BRNĚ(režie Vladimír Morávek)

Cena časopisu Cinema pro nejlepší herečku:
Aňa Geislerová (ŽELARY)

Cena časopisu Cinema pro nejlepšího herce:
Boleslav Polívka (PUPENDO)

Cena poroty FICC – Don Quijote:
SENTIMENT (režie Tomáš Hejtmánek)

Cena poroty FICC – Zvláštní ocenění:
MISTŘI (režie Marek Najbrt)

Cena studentské poroty:
NUDA V BRNĚ (režie Vladimír Morávek)

Fotoreport zde
zavřít