Jan Toužimský (Arakain) interview: Jezdili jsme na všem, co mělo dvě kola

Vydáno 26.02.2016 | autor: Nicola Bernard

Jan Toužimský je známý především jako frontman Arakainu. Jeho velkou zálibou jsou ale i silné stroje Harley-Davidson. Kromě toho, že ročně najezdí tisíce kilometrů, a to jak po světě, tak i mezi jednotlivými zastávkami koncertů, se stal dokonce oficiálním ambasadorem značky. A tak pro něj skutečně platí, že "chopper je sen, symbol, životní styl", jak zní v jednom z textů kapely Arakain. Tentokrát jsme se zaměřili právě na motocykly a Honzu vyzpovídali na téma jeho velké moto lásky. | foto © Jiří Poláček, Nicola Bernard

Jan Toužimský (Arakain) interview: Jezdili jsme na všem, co mělo dvě kola Honza Toužimský je mimo zpívání i oficiálním ambasadorem značky

Nejdřív trochu zavzpomínejme na tvé motorkářské začátky. Proslýchá se, že se datují zhruba od doby, kdy ti bylo dvanáct let. Co je na tom pravdy? 
Je to tak. Jezdili jsme na všem, co mělo dvě kola. Od Stadionu přes Pionýry, Simpsony, Emzety, Čezety, Kvamy, později pak přešli k různým japonským značkám, až mi k srdci přirostla motocyklová ikona Harley-Davidson. 

AUDIO: Arakain vypustil do světa novou písničku. Potěší zejména všechny milovníky silných strojů

Jaká byla první "pořádná" motorka, kterou jsi měl, a kolik ti bylo?
Byla to už ve čtrnácti letech Jawa 250. I když jsme na ni neměli papíry, lítali jsme na ní po všech stráních v okolí jako největší rebelové a rockeři (smích).

V současnosti jsi věrný jediné značce - Harley Davidson (dále jen H-D). Proč ti právě tyhle motorky vyhovují nejvíc?
Protože mají duši a srdce. Jsou v tom emoce, a když vám jednou přiroste k srdci, tak už nic jiného nechcete.

Jsi dokonce ambasadorem - oficiální tváří H-D. Jak ses k tomu dostal? A jsi rád za takovou příležitost?
Vybralo si mě zastoupení Harley-Davidson pro střední a východní Evropu. Ředitel zastoupení je příznivec tvrdé muziky, a tak zavítal na představení RockOpery, kde jsme potom spolu mluvili právě i o vášni k silným strojům. Začali jsme se bavit, pak jsme spolu vyrazili na pár vyjížděk a z toho to vlastně celé vzniklo. Byl jsem samozřejmě potěšený a hrdý - a jsem stále. Je to pro mě obrovská čest. Snažím se dělat značce dobré jméno, rád se účastním nejrůznějších vyjížděk, press jízd a aktivit okolo značky, což je pro mě zároveň i zábava a relax.

Honza Toužimský

Z vaší rodiny jezdíš nejen ty - spolu s tebou holduje motorkám a netají svou lásku k H-D i tvá žena. Dostala se k tomuto koníčku přes tebe? A podnikáte někdy společné výpravy?
Moje žena měla motorku už před lety a jezdila ještě v době, kdy jsme se neznali. Teď se nám to stalo společným koníčkem, rádi vyrážíme na společné výlety a vyjížďky, jak jen počasí a práce okolo dětí umožní.

Kdo řídí lépe?
Moje žena je opravdu spolehlivý a opatrný řidič, na kterého se dá spolehnout, a to jak na motorce, tak v autě. Rozhodně si ale nehrajeme na lepšího a rychlejšího řidiče, jezdíme pro radost z jízdy.



Co vaše malé dcerky - budou jezdit na výpravy s vámi? A budeš rád, když půjdou ve vašich stopách a budou se této zálibě taky v budoucnu věnovat?
Na to jsou ještě moc malé, ale už začínají motorky okukovat, různě se věšet na řídítka a tahat za antény. Na zahradě pak mají spoustu malých plastových motorek, na kterých jezdí a řádí, takže uvidíme...

AUDIO: ARAKADABRA! Arakain vyčarovali třetí ukázku z nového alba

Kde jsi byl na motorce nejdál? 
S partou lidí a kamarádů od Harley-Davidson jsme byli předloni v Ománu a Dubaji, což pro mě byl skvělý zážitek. Dokonalé krásné ježdění a super kontrast nehostinné krajiny a hor oproti krásným cestám.

Jaké další dlouhé/mezistátní cesty jsi na motorce podnikl?
Byli jsme na Balatonu, což bylo celkem asi 1200 km. Loni jsme pak jezdili podél španělského pobřeží, vyrazili jsme i do Andorry nebo Francie, kde jsme také najezdili spoustu kilometrů. Letos se pro změnu chystáme do Švýcarska, kde máme v úmyslu jet trasu alpského okruhu.

Honza Toužimský

Kam by ses chtěl do budoucna na motorce ještě podívat? Existuje nějaká tvoje vysněná cesta, výprava, trasa?
Pro mě to je místo v Rakousku, konkrétně Grossglockner, což je pro jezdce jedno z nejlepších míst na světě. Je to vlastně cesta alpským průsmykem s převýšením 1 500 metrů, takže pro cestování na motorce prakticky ráj. Už se taky těším, až pojedeme na motorkách po Švýcarsku, na horský průsmyk Furka Pass. Je to krásná cesta švýcarskými Alpami, doslova ráj pro všechny motorkáře, 2 500 metrů nad mořem, ostré serpentýny, a navíc krajina připomíná Pána prstenů. Na tyhle místa se opravdu těším, a jestli se dá říct, že mám nějaké vysněné místo, které chci projet, tak jsou to právě tahle.

Co "Mekka všech motorkářů" - Route 66?
To by bylo samozřejmě krásný, ale i Evropa má dokonalé cesty a trasy. Hlavně touringy (motocykly Harley-Davidson vhodné na dlouhé cestování - pozn. redakce) jsou pohodlné a skvělé právě i na evropské cesty. Takže nemusíme jezdit ani moc daleko, protože i tady nalezneme super trasy. Nemusí to být jen krásná, široká Route 66. 

Že rockeři nemají srdce? Honza Toužimský věnoval svůj stojan na mikrofon do dražby na podporu nemocných dětí

Téma silných motorů se odráží i v textech tvé domovské kapely Arakain, zmiňme třeba první singl Diesel z nové desky Arakadabra nebo loňskou skladbu Ty & Já. Stal se H-D inspirací pro nový směr tvorby textů?
Já ty texty nepíšu (smích). Ale musím říct, že když je zpívám, už si představuju, jak bych nejradši seděl v sedle a jel (smích).

Účastnil ses někdy klasických českých motosrazů?
Ano, pravidelně a rád. Jsou to třeba Poděbrady, což je vlastně takové každoroční zahájení moto sezóny. Dál třeba První majle, Prostřední majle a Poslední majle. Na řadě motosrazů nebo moto festivalů během léta taky s Arakainem hrajeme, takže tam je účast jasná.

Na závěr mám takovou možná trochu netradiční otázku. Co bys poradil lidem, kteří se o motorky zajímají, líbí se jim tento způsobe života a veškeré atributy s tím spojené, ale zatím mají strach "na to sednout"?
Pokud opravdu chtějí na motorku sednout, taky by měli začít od něčeho menšího, nemusí hned sedat na obrovské, těžké a silné stroje. U H-D je to třeba třeba něco z řady Dark Custom, např. Street 750 nebo Iron 883, což jsou ideální startovní stroje, které se dobře ovládají a hodí se třeba i pro ženy. Pokud na motorku sednout nechtějí, tak je podle mě strach jen výmluva. Ale je to samozřejmě na každém, pro co se rozhodne.

text: Nicola Bernard
foto: Jiří Poláček, Nicola Bernard

zavřít