POST SCRIPTUM (48): Justin Bieber a Skrillex prý kradou a Ellie Goulding nemá ráda Donalda Trumpa

Vydáno 02.06.2016 | autor: Simona Knotková

Ellie Goulding si dovolila říct pár slov k politice, americká zpěvačka White Hinterland si zase dovolila vyjádřit podezření z krádeže svého díla. Je tady první červnové Post Scriptum.

POST SCRIPTUM (48): Justin Bieber a Skrillex prý kradou a Ellie Goulding nemá ráda Donalda Trumpa Sorry? Prvně to vypadalo, že toto slůvko dvojici nic neříká

POLITICKÉ HARAŠENÍ ELLIE GOULDING

Zdá se, že i v zahraničí mají své Lenky Dusilové a jedince, kteří tuto svobodu projevu nejsou schopni akceptovat. Kritika za vyjádření politického názoru se naposledy snesla na hlavu Ellie Goulding. Ta si na svůj Twitter napsala k Donaldu Trumpovi následující: "Donald Trump tvrdí, že globální oteplování je hoax a že by chtěl zrušit pařížskou dohodu. Co je tohle vůbec za klauna?" 

POST SCRIPTUM (41): Nevinný protest Lenky Dusilové na Andělech rozzuřil "slušné Čechy". Bravo, Lenko!

Jeden z potrefených fanoušků jí pak napsal: "Nestrkej svůj nos do politiky a nenuť mě cítit nechuť jít na tvůj červnový koncert." Goulding se nenechala tímto výrokem vytočit a v dalším tweetu mu jednoduše doporučila: "Prosím, nechoď." V rozhovoru pro Daily Star Online poté řekla, že se jí nezdá správné, aby byla kritizovaná za své názory.

vložte odkaz, text nemažte

A to ještě může být Ellie ráda, že není české národnosti.

HUDEBNÍ (NE)VYKRÁDAČKA JUSTINA BIEBERA A SKRILLEXE

Justin Bieber a Skrillex jsou prý zloději, padlo před několika dny na Facebooku. Pro hitovku Sorry si bez dovolení měli vypůjčit vokální motiv ze skladby Ring The Bell americké zpěvačky White Hinterland. Ta, vlastním jménem Casey Dienel, se dvojici pokoušela kontaktovat soukromě. Po neúspěšném navázání konverzace byla ale nucena vydat se soudní cestou a na duo podala žalobu, jak píše na své sociální síti.

POST SCRIPTUM (24): Fénixové Eagles Of Death Metal znovu povstali v Paříži. V Praze povstane Justin Bieber

K pravděpodobnému rozřešení došlo hned vzápětí, když Skrillex publikoval na Twitteru video odhalující produkci songu. Dle ní je v tom společně s dvaadvacetiletým zpěvákem skutečně nevinně a všechno je jenom (ne)šťastná shoda okolností. To je ale nakonec na celé kauze vedlejší, hlavně jsme se dozvěděli něco o pohledu veřejnosti na takovou událost. A není to nic veselého.

Když si dovolíte opřít se slůvkem o Biebera, hate kampaň ze strany jeho příznivců je pochopitelně v ceně, nad tím se asi není třeba podivovat. Co už ale zaráží, kritika jednání Dienel pochází i z řad jejích fanoušků. Ti jí vytýkají, zda měla podobné zviditelnění pro patnáct minut slávy vůbec zapotřebí.

"Smutné, jak se lidé soudí kvůli hudbě, která zní podobně, namísto aby si hudbu prostě jenom užívali a s ostatními ji sdíleli. Pokud vydáte song a nečekáte, že se jím někdo nechá inspirovat, nebo dokonce udělá jeho lepší verzi, pak byste se vůbec neměli považovat za umělce," zní jeden z nejlakovanějších komentářů pod jejím příspěvkem.

Aha. A já měla za to, že existuje ještě něco jako autorská práva. A on vám dnes přitom může kdokoliv vzít vaši myšlenku, vytěžit z ní víc peněz a vás ani neuvést jako původního autora. Vždyť jsem se tebou jenom nechal inspirovat, tak sklop hlavu a mlč. Copak nejsi pravý umělec!? Proč si prostě jenom neužíváš hudbu?

POST SCRIPTUM (47): Punk is dead! Syn manažera Sex Pistols se chystá spálit jeho milionovou pozůstalost

Dienel je tedy jenom další interpretka, která se chce přiživit na úspěchu jiného. Ráda bych viděla reakce, které by nastaly v opačném případě, totiž kdyby megastar typu Biebera obvinila takřka no name hvězdičku z hudební krádeže. Asi si všichni dost dobře dokážeme představit, že by Bieber nejenom nebyl nařčen z toho, že umělec asi moc nebude, když mu něco takového vadí, ale vsaďte se, že by se jeho právníci už dostatečně postarali o zruinování kariéry takového zlodějíčka.

Nejvíce je mi pak líto, že za White Hinterland nestojí ani fanoušci a také jejich komentáře se nesou ve stylu "Umělec se postavil za své dílo; hrůza! Kam jsme se to dostali?" Každý, kdo má uši, přitom musel uznat, že pochyby o vykradení byly tentokrát opravdu namístě, ty motivy jsou zkrátka stejné. Jak by na to pak přišlo, že by za to Bieber vytřískal víc peněz, zatímco původní autorka nebyla ani zmíněna v kreditech? O to jediné zpěvačce šlo. Aspoň uznat její podíl. Teď už tedy víme, že se nejspíš jednalo jenom o náhodu, ale stejně nám tato situace dala cennou lekci.

Na stranu druhou, proč se vůbec divit? Vždyť dnes už lidi ani nechápou, proč by měli za dílo jiného platit. Proč by jim tedy neměla připadat normální i krádež mezi samotnými umělci?

text: Simona Knotková

zavřít