RECENZE: Astronomie jinak. Písně o Planetách Mateje Benka si zamilují děti i jejich rodiče

Vydáno 20.12.2015 | autor: Filip Pešta

Originální, výchovná, milá a hudebně pestrá. Taková je deska Planety, na které zpívají hvězdy českého i slovenského popu. Matej Benko a jeho hudební přátelé vás provedou sluneční soustavou tak, jako nikdo před nimi.

RECENZE: Astronomie jinak. Písně o Planetách Mateje Benka si zamilují děti i jejich rodiče Matej Benko napsal na album Planety hudbu i texty

Matej Benko

Planety

Slunce (Richard Müller), Merkur (Michael Kocáb), Venuše (Klára Vytisková), Země (Markéta Foukalová), Měsíc (Ondřej Ruml), Mars (Xavier Baumaxa), Jupiter (Radek Pastrňák), Saturn (Milan Cimfe), Kometa (Yvonne Sanchez), Uran (Matěj Benko), Neptun (Oto Klempíř), Pluto (Dan Bárta)

12 trax / 42 min

Vydavatel: Warner Music

Unikátní projekt, který by měl být povinným soundtrackem k přednáškám v planetáriích po celé republice, představuje obíhající tělesa v sérii roztomilých, humorných zápletek. Vypravěči jsou známá jména naší hudební scény a osobité projevy každého z nich dělají z celého alba rozmanitý hudební celek. Volba jednotlivých aranží působí jako skvělý začátek a konec pohádky pro děti i dospělé. Jsou to písně pomalé i rychlé, veselé i mile smutné.

Matej Benko: Projekt Planety s českými hvězdami je pro děti i dospělé

Texty jednotlivých zápletek příjemně kombinují fakta s nadsázkou. Písně jsou seřazeny přesně tak, jak nás to učili na základní škole. Slunce zahajuje grand opening a Richard Müller vítá všechny zúčastněné. Postupně se seznamujete s vlastnostmi jednotlivých planet, zkoumáte jejich radosti a strasti a při tom si klidně můžete dupat nohou do rytmu nebo rozhýbat boky. Kupříkladu Mars v podání Xaviera Baumaxy namyšleně věří, že právě u něj bude lidstvo bydlet. Klára Vytisková alias Venuše popisuje, jaká vlastně je ta "ségra" Země. Saturn chce darovat snubní prstenec Kometě a má mu v tom pomoci Jupiter, který dráhy Komet mění.

Na albu se ale krom zábavy můžeme těšit i na romantické momenty. Měsíci propůjčil hlas Ondřej Ruml, který nutí vlky výt a blázny blouznit. Sám Benko, který původně vůbec zpívat nechtěl, nahrál tóny svého hlasu do skladby Uran, která je jedním z nejkrásnějších okamžiků desky. Kromě jazzově laděných až popových melodií se podíváme například do Latinské Ameriky, kde Kometu zastupuje Yvonne Sanchez s neuvěřitelně roztomilým přízvukem. Deska pro děti musí být cool se vším všudy a tak samozřejmě nesmí chybět rap. O ten se ostříleně postaral Oto Klempíř a ve skladbě Neptun si náležitě užívá svoji funkovou odyseu a učí nás pamatovat si jména řeckých bohů. Desku zakončuje malé Pluto, které je smutné, že jej lidstvo už nepovažuje za plnohodnotnou planetu. Hlas mu nepropůjčil nikdo jiný než skvělý Dan Bárta.

Klára Vytisková: Je důležitý ubránit Emmu Drobnou od lidí, kteří z ní budou chtít vyždímat prachy

Každý z jednotlivých interpretů dokázal vyprávět příběh své planety velmi záživně a emočně správně na základě dané zápletky. Je slyšet, že si všech dvanáct pěvců svá sóla patřičně užila. S klidem pobaví děti, jejich rodiče i hudební gurmány. Planety čiší radostí a touhou předat krásné dílo mladším generacím. Ty možná po poslechu této desky alespoň na chvíli odtrhnou oči od tabletů a vychutnají si kouzlo noční oblohy.

BEST TRAX: Země, Měsíc, Uran
ZKUS TAKY: Ondřej Ruml - Ondřej Ruml zpívá Ježka, Voskovce a Wericha, Dan Bárta & Illustratosphere - Entropicture, Vypsaná Fixa - Planety Malého prince

Filip Pešta