RECENZE: Celine Dion se na Encore un soir statečně vyrovnává se smrtí manžela

Vydáno 18.09.2016 | autor: Josef Martínek

Ať se dělo cokoliv, během své 35 let trvající kariéry se Celine Dion vždy mohla spolehnout na to, že má po svém boku manažera a zároveň svou životní lásku Reného Angélila. Letos v lednu ale zemřel po dlouhém boji s rakovinou. I jeho památce věnovala kanadská diva své nové francouzsky zpívané album Encore un soir.

RECENZE: Celine Dion se na Encore un soir statečně vyrovnává se smrtí manžela Celine Dion se na Encore un soir statečně vyrovnává se smrtí manžela

Celine Dion

Encore un soir

Plus qu'ailleurs, L'étoile, Ma faille, Encore un soir, Je nous veux, Les yeux au ciel, Si c'était à refaire, Ordinaire, Tu sauras, Toutes ces choses, Le bonheur en face, À la plus haute branche

12 trax / 45:12 min

Vydavatel: Sony Music

Angélil objevil Dion v jejích dvanácti letech, v roce 1981 jako třináctiletá vydala své první album. Když jí bylo osmnáct, jejich profesní vztah přerostl v lásku, přestože Angélil byl o pětadvacet let starší. Byl u jejích prvních úspěchů na frankofonním trhu, zažil s ní vítězství v Eurovizi i průlomové hity zpívané v angličtině, od roku 1994 byli manželé, přivedli na svět tři společné děti. Jeho odchod se proto na desce Encore un soir logicky promítnout musel. Kdo ale čekal slzavé údolí, spletl se - Dion se tu s jeho smrtí vyrovnává s noblesou a statečně.

Manželovi věnovala hlavně titulní píseň, kterou pro ni napsal legendární Jean-Jacques Goldman, producent jejího nejúspěšnějšího francouzsky zpívaného alba D'eux z roku 1995. Přeje si v ní, aby mohla se svou láskou strávit aspoň ještě jeden večer, zároveň se smiřuje s přirozeným plynutím času. Hudebně se pohybuje mezi šansonovým pojetím a silnou popovou melodií, což ostatně platí i o celé desce.

TRENDY NESLEDUJE, STAČÍ HLAS A CIT

Dion si znovu přizvala autory a producenty, s nimiž spolupracovala na svých minulých albech pro frankofonní země, ať už jsou to Jacques Veneruso, Thierry Blanchard nebo Humberto Gatica. Osvědčený tým doplnila i novými jmény, mezi kterými je třeba alžírská r'n'b zpěvačka Zaho, výsledný zvuk jde ale znovu hlavně ve šlépějích osvědčeného francouzského popu.

AUDIO: The Show Must Go On! Celine Dion přezpívala po smrti manžela hit Queen

Album je proto opět postavené na akustických nástrojích a ignoruje veškeré elektronické trendy, písně mají tradiční strukturu. To Celine sluší především vzhledem k jejím hlasovým kvalitám, které ani s blížící se padesátkou netratí na síle. Dion zpívá hlasem pevným, barevným a okamžitě rozpoznatelným. Sedí jí jak popové písničky s důrazem na melodickou linku (Tu sauras, Ma faille), tak především skladby šansonového typu (Si c'était à refaire, Á la plus haute branche), ve kterých vynikne její vypravěčský cit, podává je s elegancí i životní zkušeností.

Jedním z vrcholů nahrávky je coververze hitu Ordinaire, který původně nahrál Robert Charlebois. Orchestrální aranžmá a pompézní gradace jsou to pravé, co dynamický vokál Dion potřebuje. Na desce však najdeme i songy, které znějí na poslech poměrně vesele (L'etoile, Les yeux au ciel), textově jsou ale mnohdy nostalgické, odkazují k pomíjivosti lidského bytí, poukazují na krásu okamžiku a lásky.

Z dvanáctky skladeb na Encore un soir je tak jasně patrné, že Dion s postupujícím věkem rozhodně nebojuje jeho popíráním jako jiné popové hvězdy její generace. Přijímá ho a dokáže z něj těžit.

Témata: Celine Dion, René Angélil, Jean-Jacques Goldman, Robert Charlebois

3,50