RECENZE: Chris Cornell na Higher Truth posunul svou sólovou tvorbu k novému vrcholu

Vydáno 25.11.2015 | autor: redakce

Když máte tak charakteristický a snadno identifikovatelný hlas, točí se desky jedna radost, chtělo by se říct. Pravdou ale je, že na čtvrtou sólovku Chrise Cornella jsme čekali celé čtyři roky. Stálo to za to.

RECENZE: Chris Cornell na Higher Truth posunul svou sólovou tvorbu k novému vrcholu Chris Cornell na Higher Truth posunul svou sólovou tvorbu k novému vrcholu

Chris Cornell

Higher Truth

Nearly Forgot My Broken Heart, Dead Wishes, Worried Moon, Before We Dissapear, Through The Window, Josephine, Murderer Of Blue Skies, Higher Truth, Let Your Eyes Wander, Only These Words, Circling, Our Time In The Universe

12 trax / 45:26 min

Vydavatel: Universal Music

V mezičase se zpěvák věnoval comebacku domovských Soundgarden, s nimiž natočil už dnes pozapomenuté album King Animal a objel s ním svět. Spekulovalo se i o návratu Audioslave, v níž grungeová ikona působila jako politá živou vodou, nakonec ale ex-manžel manažerky Alice In Chains napnul všechny síly k tomu, aby nás poctil další sólovkou.

Návrat k tradičnějšímu, dřevnímu zvuku jistě potěší všechny, kteří nemohli rozdýchat sólového předchůdce Scream, na němž se Cornell spojil s Timbalandem, a usínali u příliš sterilního díla The Songbook. Bylo by ale chybou označit šestnáctku skladeb (včetně songů z deluxe edice) zjednodušující nálepkou "nová porce akustických balad", přestože k tomu možná prvotní poslech bude vybízet.

Zpěvák, kytarista, ale i bubeník a klavírista totiž na Higher Truth přináší velkou porci plnokrevných písniček, které nestojí jen na akustické kytaře a jeho okouzlujícím hlasu, ale nabízejí střídmé, leč přesto poměrně rozmanité aranže, které dodávají každé skladbě jedinečnou náladu a příchuť. Tu vás překvapí exoticky znějící perkuse (singl Nearly Forgot My Broken Heart), onde na vás nečekaně vykoukne šťavnatá foukací harmonika nebo klavír (Worried Moon, respektive Before We Disappear), jinde zjistíte, že si kolem sebe fanoušek The Beatles postavil vlastně celou kapelu (Murder Of The Blue Skies).

Ač už by to od stárnoucího rockera možná nikdo nečekal, nabízí jeho deska překvapivě mnoho záchytných bodů, která vám v hlavě zůstanou i po té, co jejich stopáž skončí. Kromě prvního singlu se to týká například titulní Higher Truth s výrazným refrénem, sólovou tvorbu Eddie Veddera připomínající pecky Through The Window, odpichovky Only These Words nebo možná vůbec nejsilnější a nejprocítěnější skladby novinky - Bend In The Road.

Textově se Cornell pohybuje v převážně melancholickém opojení nad získanou, ale i ztracenou láskou, nečekejte však nějaké uplakané dojímání. Ačkoliv nejsou už dvanáct let čistému abstinentovi a nekuřákovi cizí drogy ani klinické deprese, dává si záležet na tom, aby v jeho písních byl slyšet tlukot srdce tak akorát.

Higher Truth je deskou životem protřelého barda, jehož písně budou znít stejně dobře u táboráku jako v závěrečných titulcích nějakého romantického filmu. A i když už vám asi život nezmění tak, jak to v Paříži usazený majitel rybí restaurace dokázal ve svých domovských kapelách, pořád má smysl se jeho hudbě věnovat. Poctivost, s jakou ji tvoří, totiž nikdy nezestárne.

Jan Trávníček

4,00