RECENZE: Je zážitek sledovat The Beatles na cestě, kdy jim nezbývalo nic jiného než volat Help!

Vydáno 16.09.2016 | autor: Daniel Maršalík

The Beatles jsou zpět. Ačkoliv legendární brouci ukončili kariéru už v roce 1970, sem tam se dočkají resuscitace, kterou jednou zajistí několikadílný televizní dokument Anthology, podruhé muzikál Across The Universe složený z jejich známých melodií, potřetí výběr hitů #1, které dobyly špici americké a britské hitparády. A naposledy filmový dokument Eight Days A Week - The Touring Years.

RECENZE: Je zážitek sledovat The Beatles na cestě, kdy jim nezbývalo nic jiného než volat Help! The Beatles míří do kin

Režisér Ron Howard si dal za cíl zmapovat koncerty kapely v letech 1962 až 1966. V tu dobu měli přes 800 vystoupení v patnácti zemích a devadesáti  městech. Díky filmu si divák uvědomí, kolik toho John, Paul, George a Ringo stihli během tak krátké doby. Snímek zachycuje kapelu v hektickém období, kdy znali jen hotelové pokoje, dopravní prostředky, koncertní sály a stadiony a nahrávací studia. Film zachycuje začátek beatlemanie, na který nebyl nikdo připravený, protože před tím tady nic podobného nebylo.

Můžeme vidět vůbec první stadionový koncert i to, jak pořadatelé neuměli zajistit dostatečnou ochranu muzikantů před šílícími fanoušky. S podivem, že se z toho členové Beatles nezbláznili. I když George Harrison říká, že to bylo jen proto, že na to byli čtyři a uměli se do sebe vcítit, měli to s kým prožívat, na rozdíl od solitéra Elvise Presleyho.

PODPORA ČERNOCHŮM A ÚNAVA Z HYSTERIE

Silný momentem je ten, kdy se řeší rasová segregace v některých státech Spojených států. V šedesátých letech bylo normální, že černí Američané nesměli na místa, která byla vyhrazena bílé majoritě. S tím Beatles nesouhlasili a zařídili, aby na jejich koncert mohl každý bez ohledu na rasu. Film také zachycuje, jak jsou muzikanti dlouhodobým šílenstvím stále unavenější a přestává je hraní před publikem, které nemůže nic slyšet, bavit.

To bylo v době, kdy i samotní brouci byli umělecky náročnější a sebekriticky "přiznávali", že hrají "sračky". Pak nastalo jejich studiové období, ve kterém natočili hudebně nejzásadnější desky. Tuto dobu reprezentuje ukázka z jejich úplně posledního vystoupení, které uspořádali na střeše svého studia v Londýně v lednu 1969.

Film se soustředí převážně na nepřetržitou čtyřletou tour uprostřed šedesátých let a zdlouhavě nezdržuje ostatními okolnostmi. Přesto výborně ukazuje politický a společenský kontext daného období a vývoj Beatles, kde je jejich nadšení postupně kaleno drogami a rostoucí únavou, a proto volali/zpívali Help! Dokument není určen jen věrným fanouškům nejslavnější kapely všech dob, ale všem, kdo mají rádi muziku, moderní dějiny nebo společenské fenomény.

Díky filmu máme možnost vidět čtveřici z Liverpoolu v momentech, kdy je jasné, proč se svět do nich zbláznil. Spontánní, roztomile drzí a pohlední mladíci museli v té tesilové a naškrobené době působit jako zjevení. Film nabízí mnoho záběrů k zasmání. Beatles byli opravdu vtipní (občas prostořecí) a z dnešního úhlu pohledu působí úsměvně i záběry na šílící zástupy fanynek. To se dnes už nevidí.

text: Daniel Maršalík

Témata: Beatles, Paul McCartney, Ringo Starr, John Lennon, George Harrison, Elvis Presley

4,50