RECENZE: Jmenuj génia, který není šílený. Kanye West to určitě není

Vydáno 01.03.2016 | autor: Daniel Nádler

Nejdiskutovanější jméno v aktuálním hudebním průmyslu? Nepochybně Kanye West, který už dávno překročil bariéry svého milovaného hip hopu a stal se taktéž ikonou popu a módy. Snad nikdo v lidech nevzbuzuje tolik emocí jako on. Ze samozvaného génia, boha, vizionáře a taktéž možná budoucího prezidenta Spojených států amerických čpí egoismus na míle daleko. A na desce The Life Of Pablo je to více než znatelné.

RECENZE: Jmenuj génia, který není šílený. Kanye West to určitě není Kanye West je šílený génius současného hip hopu

Kanye West

The Life Of Pablo

Ultralight Beam, Father Stretch My Hands Pt. 1, Pt. 2, Famous, Feedback, Low Lights, Highlights, Freestyle 4, I Love Kanye, Waves, FML, Real Friends, Wolves, Silver Surfer Intermission, 30 Hours, No More Parties In L.A., Facts, Fade

18 trax / 58:04 min

Vydavatel: Universal Music

Vydání nové desky od začátku provázel chaos. West čtyřikrát změnil název alba. Tracklist byl taktéž nestabilní a každý týden se měnil. Megalomanovi Kanyemu nestačil dostatečný humbuk okolo jeho osoby, a proto spojil vydání alba se svojí čtvrtou módní přehlídku pro Adidas v obrovské Madison Square Garden.

Po celou dobu hrála deska Life Of Pablo. Přítomní bedlivě poslouchali každé Kanyeho slůvko, protože se počítalo s tím, že si neodpustí pichlavou poznámku směrem k někomu z hudebního průmyslu. Stalo se tak ve čtvrté písňi Famous, kde Kanye otevírá již zdánlivě ukončený spor s Taylor Swift. "Myslím, že bych se s Taylor mohl stále vyspat. Proč? Protože jsem tu děvku udělal slavnou." Den poté mělo album vyjít, bohužel se tak nestalo a West pokračoval ve svém chaotismu. Dodnes deska nevyšla v hmatatelné podobě na CD a je velmi pravděpodobné, že už ani nevyjde. Jedná se tedy o dílo hodné Grammy, jak si myslí samotný autor?

Proti Kanyemu Westovi se podepisuje petice. Fanoušci Davida Bowieho nechtějí, aby prznil jeho písně

Kanye West upadl do brilantního šílenství. The Life Of Pablo vyniká geniálním hudebním cítěním a zároveň zmatenou propojeností různých žánrů. West se vrací ke kořenům své diskografie - znatelné jsou odkazy jeho raných alb The College Dropout, Late Registrion jemně ovlivněné zvukem 808s & Heartbreak a s viditelnými prvky z posledního alba Yeezus. Do tohoto vařícího kotlíku přihodil ještě velkou porci popu a taktéž snahu vyrovnat se současné dominanci atlantského rapu. Poslední přísadou bylo černošské cítění gospelů a pobožné kostelní hudby. Pendlování z jednoho žánru ke druhému je šíleností, která Westovi funguje, přestože může působit nevyrovnaně a nedokončeně. Týká se to hlavně první poloviny desky.

Úvodní Ultralight Beam je záležitostí překrásných černošských gospelů, hudební vyšperkovanosti. Na genialitě jí přidává sloka od mladého, chicagského rappera, jehož jméno zní Chance The Rapper. Z celého songu je cítit mír a láska rozsévaná po celém světě. Dále West pokračuje ve formě neřízené střely honbou za dosažením onoho atlantského trapového zvuku ovládajícího aktuální dění rapové scény. V tomto směru se mu snaží pomoct producentská špička Swizz Beatz, Metro Boomin a Rick Rubin. Spolupráce úzce spojená s tímto tématem, která měla bodovat díky obsazenosti hvězdou Young Thugem v písni Highlights, je naopak nejslabším kouskem na desce. Odlehčující, sotva minutová stopa I Love Kanye vtipně dokazuje, že i samotný velikán si sám ze sebe umí udělat legraci.

Kanye West prezidentem? Rihanna je připravena dát mu svůj hlas

Kanye West stále zůstává králem samplů. Ať už se jedná o ten od Niny Simone z roku 1968 v již zmiňované písni Famous nebo třeba sample od Larry Grahama z roku 1980 na jedné z nejlepších položek No More Parites in L.A, kde se přetahuje o slovo s úžasným Kendrickem Lamarem. U Westa se samplům jednoduše nevyhnete a v každé písni nějaký najdete, což je ale plusem desky. Schyzofrenické křeče na něj doléhájí ve Freestyle 4 a FML, kde exceloval The Weeknd. Dominující masterpiece je pak Wolves, přičemž Frank Ocean nasazuje závěrečnou korunu celému tracku.

Jedná se tedy o album samotného Pabla Picassa? Nasvědčuje tomu fakt, že West se rozhodl brát hudbu jako umělecké dílo, prožívání emocí a to mu vychází na výbornou. Jeho rapové schopnosti psaní veršů jsou zde spíše dopadajícím stínem. Projekt je plný spoluprací, kdy na jedné straně dává prostor mladé krvi, jako je nováček Desiiigner, čerstvě podepsaný pod GOOD Music. Můžeme jen polemizovat, jestli se z něho vyklube a vyvine něco jako nový Travis Scott. Na druhé straně tu je sázka na jistotu - tedy Rihanna, Chris Brown, Kid Cudi a Kendrick Lamar.

Jak již Kanye vyslovil v písňi Feedback: "Jmenuj jednoho génia, který není šílený." Ta slova k němu sedí přesně. Balancuje na velmi tenké hraně šílenosti a zároveň hudební vytříbenosti. Spousta kousků na této desce nedává smysl, ale ve chvíli, kdy je Kanye spojí, zní úchvatně. Album to možná není přelomové ani dotažené do takové dokonalosti jako My Beatiful Dark Twisted Fantasy, přesto se jedná o více než jen kvalitní výtvor. Kanyeho Westa buď miluješ, nebo nenávidíš, ale v tom, co jako umělec vytváří, ho stejně nezbývá než respektovat.

BEST TRAX: Ultralight Beam, No More Parties In L.A, Real Friends, FML, Wolves
ZKUS TAKY: Pusha T - Darkest Before Dawn , Travis Scott - Rodeo

Daniel Nádler